Main Article Content
Abstract
Background: Calistung Tutoring is a basic capability that a person needs to have so that he can learn other things more easily. For example, at school, children must be able to read, write and also count. The aim of this program is to provide an effective Calistung tutoring program to children at school. Method: Guiding children to improve their understanding and abilities in calistung tutoring for children at school and the targets for this activity are 25 students spread across class 1 of Pari Island Elementary School 01. Results: The students have high enthusiasm for learning calistung tutoring but There is a lack of creating an interesting and stimulating reading environment in schools and in the community, so creating an attractive environment for students can be done by providing a diverse collection of books that suit the students' interests. Conclusion: By implementing the right strategy and carrying out regular evaluations, the Calistung tutoring program can be an effective means of forming a generation that likes reading, writing and arithmetic and has strong skills for its students.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2022 Oleh authors. Lisensi Jurnal Solma, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
References
- Auliya W. P. & Hadiapurwa, A. (2023) Pengaruh Pendidikan Non-Formal Bimbel (Bimbingan Belajar) Terhadap Minat Literasi Anak.Indonesiajournal of Early Childhood: Jurnal Dunia Aanaak Usia Dini, 5(1), 192-196. https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2049
- Darkun, M. (2019). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 21(01), 77. https://Doi.Org/10.32332/An-Nabighoh.V21i01.1541
- Carolina & Pangaribuan. (2022). Meningkatkan Literasi dan Numerasi Pada Para Siswa Berbasis Bimbel (Bimbingan Belajar). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17-22.
- Fanany, B.E. (2012). Teknik Membaca Cepat Trik Efektif. Yogyakarta: Araska
- Hurmsli, T. (2011). Seni dan Strategi Membaca Cepat Tanpa Lupa. Yogyakarta: Niaga Swadaya
- Latifah, L., & Rahmawati, F. P. (2022). Penerapan Program CALISTUNG untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5021–5029. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3003
- Pratiwi, Ema. (2015). Pembelajaran Calistung Bagi Anak Usia Dini Antara Manfaat Akademik Dan Resiko Menghambat Kecerdasan Mental Anak. Seminar Nasional Pendidikan.
- Rachman, Y.A. (2019). Mengkaji Ulang Kebijakan Calistung Pada Aanak Usia Dini. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 2(1). https://doi.org/10.31869/jkpu.v2i2.1538
- Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. Https://Doi.Org/10.36088/Assabiqun.V2i1.611
- Sukaris et al. (2023). Implementasi Program Kerja Calistung (Membaca, Menulis, Berhitung) Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak-Anak Desa Kedungrukem. Dedikasimu: Journal of Community Service, 5(2), 137-142. http://dx.doi.org/10.30587/dedikasimu.v5i2.5675
- Surya, Mohamad. (2015). Strategi Kognitif dalam Proses Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
References
Auliya W. P. & Hadiapurwa, A. (2023) Pengaruh Pendidikan Non-Formal Bimbel (Bimbingan Belajar) Terhadap Minat Literasi Anak.Indonesiajournal of Early Childhood: Jurnal Dunia Aanaak Usia Dini, 5(1), 192-196. https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2049
Darkun, M. (2019). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 21(01), 77. https://Doi.Org/10.32332/An-Nabighoh.V21i01.1541
Carolina & Pangaribuan. (2022). Meningkatkan Literasi dan Numerasi Pada Para Siswa Berbasis Bimbel (Bimbingan Belajar). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17-22.
Fanany, B.E. (2012). Teknik Membaca Cepat Trik Efektif. Yogyakarta: Araska
Hurmsli, T. (2011). Seni dan Strategi Membaca Cepat Tanpa Lupa. Yogyakarta: Niaga Swadaya
Latifah, L., & Rahmawati, F. P. (2022). Penerapan Program CALISTUNG untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5021–5029. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3003
Pratiwi, Ema. (2015). Pembelajaran Calistung Bagi Anak Usia Dini Antara Manfaat Akademik Dan Resiko Menghambat Kecerdasan Mental Anak. Seminar Nasional Pendidikan.
Rachman, Y.A. (2019). Mengkaji Ulang Kebijakan Calistung Pada Aanak Usia Dini. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 2(1). https://doi.org/10.31869/jkpu.v2i2.1538
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. Https://Doi.Org/10.36088/Assabiqun.V2i1.611
Sukaris et al. (2023). Implementasi Program Kerja Calistung (Membaca, Menulis, Berhitung) Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak-Anak Desa Kedungrukem. Dedikasimu: Journal of Community Service, 5(2), 137-142. http://dx.doi.org/10.30587/dedikasimu.v5i2.5675
Surya, Mohamad. (2015). Strategi Kognitif dalam Proses Pembelajaran. Bandung: Alfabeta