Development of Digital Booklet for Class X Biodiversity Materials

Kencana Hastin Prameswati, Much. Fuad Saifuddin

Abstract

Background: Distance learning requires learning media to help students understand the material. Digital booklets are an alternative to teaching biodiversity through visualization. This study aimed to determine the feasibility of digital booklets for class X biodiversity materials. Methods: This Research and Development use the ADDIE model. The product is validated by expert validators, material experts, and teachers. Product trials on students were divided into two groups, namely small groups (10 students) and large groups (30 students). Results:  The results of the product assessment meet the very feasible category with scores of 91.67% (media experts), 61.25% (material experts), and 81.25% (teachers). The small group test on students obtained a percentage of 96%, and the big group test with a percentage of 95.33%. Conclusions: The digital booklet learning media product is suitable for class X biodiversity learning.

Full text article

Generated from XML file

References

Aini, C. N. (2020). Pengembangan media pembelajaran IPA berbasis booklet pada materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya untuk sisa kelas VII MTs/SMP. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Issue 465). Institut Agama Islam Negeri Jember.
Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran. Remaja Rosdakara.
Ambarwati, R., & Muhammad, R. A. (2021). Pengembangan E-Book Keanekaragaman Hayati sebagai Sumber Belajar untuk Melatihkan Literasi Digital Peserta Didik Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(2), 326–334. https://doi.org/10.26740/bioedu.v10n2.p326-334
Arda, Saehana, S., & Darsikin. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Prakarya Untuk Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 3(1), 40–50. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v11i1.634
Ariyanto, A., Priyayi, D. F., & Dewi, L. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Biologi Di Sekolah Menengah Atas (Sma) Swasta Salatiga. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 9(1), 1–13. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v9i1.1377
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran (p. 233). Raja Grafindo Persada.
Bahrun, S., Alifah, S., & Mulyono, S. (2017). Rancang Bangun Sistem Informasi Survey Pemasaran dan Penjualan Berbasis Web. Jurnal Transistor Elektro Dan Informatika, 2(2), 82. https://doi.org/ 10.30659/ei.2.2.%25p
Budiman, I., Saori, S., & Anwar, N. R. (2021). Analisis pengendalian mutu di bidang industri makanan. 1(10), 206–212. https://doi.org/ 10.47492/jip.v1i10.419
de Oliveira, S. C., Lopes, M. V., & Fernandes, A. F. (2014). Development and validation of an educational booklet for healthy eating during pregnancy. Rev Lat Am Enfermagem, 22(4), 611–620. https://doi.org/10.1590/0104-1169.3313.2459
Dewi, N. A., Kartijono, N. E., & Dewi, N. K. (2020). Pengembangan Media Audio-Visual Pembelajaran Materi Keanekaragaman Hayati Indonesia Di Sekolah Menengah Atas. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 9(1), 87–101. https://doi.org/10.26877/bioma.v9i1.6036
Dick, W., & Carey, L. (1996). The Systematic Dessign of Instruction. Harper Collins Publisher.
Fatimah, S., & Mufti, Y. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa-Fisika Smartphone Berbasis Android Sebagai Penguat Karakter Sains Siswa. Kaunia: Integration and Interconnection Islam and Science, 10(1), 59–64.
Ferella, E., Titin, T., & Syamswisna, S. (2022). Kelayakan Majalah Biologi Sebagai Media Pembelajaran Submateri Interaksi Dalam Ekosistem Kelas X SMA/MA. EduNaturalia: Jurnal Biologi Dan Kependidikan Biologi, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v3i1.54153
Fransiska, N., Ningsih, K., & Marlina, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Savi Berbantuan Flipchart Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Keanekaragaman Hayati. EduNaturalia: Jurnal Biologi Dan Kependidikan Biologi, 2(1), 14–19. https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v2i1.54410
Hasairin, A., & Apriyanti, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Chips Pada Materi Keanekaragaman Hayati Di MAN 1 Medan. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(4), 253–264. https://doi.org/10.24114/jpp.v6i4.11719
Hoiroh, A. M. M. (2020). Pengembangan media booklet elektronik materi jamur untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 9(1), 292–301.
Imtihana, M., Martin, P., & Priyono, B. (2014). Pengembangan Buklet Berbasis Penelitian Sebagai Sumber Belajar Materi Pencemaran Lingkingan Di Sma. Journal of Biology Education, 3(2), 186–192. https://doi.org/10.15294/jbe.v3i2.4459
Indriani, S. (2019). Pengembangan booklet gizi sebagai media edukasi bagi penderita hipertensi di puskesmas poasia kelurahan andunouhu kota kendari. Politeknik Kesehatan Kendari.
Khikmawati, D. K., Alfian, R., Nugroho, A. A., & Susilo, A. (2021). Pemanfaatan E-book untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kudus. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 74–82. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14671
Maryanti, S., & Kurniawan, D. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Stop Motion Untuk Pembelajaran Biologi Dengan Aplikasi Picpac. Jurnal BIOEDUIN : Program Studi Pendidikan Biologi, 8(1), 26–33. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v8i1.2922
Maulia, H. H., Sri, T., & Wulandari, H. (2018). Uji Validasi Pegembangan LKS (Lembar Kerja Siswa) Biologi SMA Berbasis Problem Based Learning pada Materi Perubahan Lingkungan untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis. Test Validation of the Development of LKS (Student Works Sheet) Based on Problem B. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 354–360.
Paramita, R., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2019). Pengembangan Booklet Hasil Inventarisasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 83–88. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i2.12389
Pralisaputri, K. R., Soegiyanto, H., & Muryani, C. (2016). Pengembangan Media Booklet Berbasis Sets pada Materi Pokok Mitigasi dan Adaptasi Bencana Alam Untuk Kelas X SMA Negeri 8 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal GeoEco, 2(2), 147–154.
Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185
Purwati, L. M. (2021). Media Pembelajaran Digital Interaktif Berbasis Adobe Flash Pada Masa Pandemi Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 5(2), 152–158. https://doi.org/10.36379/autentik.v5i2.133
Putri, N. M. (2020). Pengembangan Booklet Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pengelolaan Bisnis Ritel Materi Perlindungan Konsumen Kelas Xi Bdp Di Smkn Mojoagung. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3).
Restiana, V., Suhendi, S., Yudiyanto, Y., & Hakim, N. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Ekosistem untuk Siswa Kelas X SMAN 2 Menggala. Biodik, 8(1), 149–158. https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.14758
Sapriyah. (2019). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Sawitri, D. W., Wisanti, & Ambarwati, R. (2014). Pengembangan modul keanekaragaman hayati berbasis pendekatan saintifik untuk siswa kelas X SMA. 3(3), 410–415.
Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik (E-Module) Biokimia Pada Materi Metabolisme Lipid Menggunakan Flip Pdf Professional. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672
Wardani, F. T., Ibrahim, M. Y., & Zakro, A. (2013). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(6), 1–12. https://doi.org/ 10.26418/jppk.v2i6.2166
Zulaekah, S. (2012). Pendidikan gizi dengan media booklet terhadap pengetahuan gizi. KEMAS: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7(2), 127–133.

Authors

Kencana Hastin Prameswati
Much. Fuad Saifuddin
fuad.saifuddin@pbio.uad.ac.id (Primary Contact)
Author Biographies

Kencana Hastin Prameswati, Universitas Ahmad Dahlan, Jl. Kapas No.9, Semaki, Umbulharjo, Yogyakarta City, Yogyakarta Special Region, Indonesia, 55166

Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Much. Fuad Saifuddin, Universitas Ahmad Dahlan, Jl. Kapas No.9, Semaki, Umbulharjo, Yogyakarta City, Yogyakarta Special Region, Indonesia, 55166

Lecturer at Biology education, Faculty of teacher and trainer education, Universitas Ahmad Dahlan.
Interest research in ICT for education, digital media learning.

Prameswati, K. H., & Saifuddin, M. F. (2022). Development of Digital Booklet for Class X Biodiversity Materials. BIOEDUSCIENCE, 6(3), 261–268. https://doi.org/10.22236/j.bes/628760

Article Details