Development of Electronic Magazine Teaching Materials for Key Determination and Cladograms in Ethnobotany and Phytochemical Studies
Abstract
Background: The use of teaching materials in learning can improve learning results. It requires interesting teaching materials whose material is in accordance with the basic competencies to be achieved. One of the teaching materials that can be used is an electronic magazine. The purpose of this study was to determine the validity, practicality, and potential effects of the use of teaching materials on study results. In the key material of determination and cladogram. Methods: Development research was carried out using the 4D model, with the research subjects of class X students at SMAN 2 Palembang. Result: (1) the validity was 100% from a material expert, 89% from linguists, 75% from media experts; (2) practically is known that the NRS is 91% of students and 98% of biology teachers; (3) the N-gain test obtained a score of 0,64 with the medium potential category to improve learning outcomes in the realm of knowledge, while for the skills of students, they were able to make and present cladogram. Conclusion: Teaching materials in the form of electronic magazines are declared valid, practical, and have sufficient potential to improve study results. Suggestions: (1) this teaching material is suitable for use in school where the majority of students have the availability of facilities, such as gadgets, quota, and conducive learning environment; (2) it is hoped that other researchers will use this teaching material to see the consistency of potential effects of teaching material on learning results.
Full text article
References
Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahapeserta didik Prodi Pbsi, Fkip, Unissula. Jurnal Kredo, 1 (2), 71-90.
Astuti, Y. W., Hidayat, S., & Auliandari, L. (2019). Pengembangan Powerpoint dengan Discovery Learning Materi Pencemaran Lingkungan Kelas X SMAN 4 Palembang. Bioeduscience, 03(02), 57-65.
Badan Pusat Statistik. (2019). Statistik Telekomunikasi Indonesia. Diakses dari https://www.bps.go.id/publication/2020/12/02/be999725b7aeee62d84c6660/statistik-telekomunikasi-indonesia-2019.html.
Bera, L. (2019). Bera, Lukas. (2019). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Aktivitas Ekonomi di Sekolah Dasar Negeri Blatat Kecamatan Kangae. Jurnal Pendidikan, Sains, dan Humaniora, 7(4), 423 – 432.
Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 94-103.
Fitriah. (2015). Teaching Material. Itqan, VI(2), 41-49.
Hake, R. R. (1999). Interactive Engagement Methods Versus Traditional Methods. American Journal of Physics, 66(1).
Handini, M. N., Karina, & Irawati, S. (2018). Studi Etnobotani Tumbuhan Obat Suku Serawai Sebagai Pengembangan Handout Biologi Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 2(2), 35–43.
Iswatun, I., Mosik, M., & Subali, B. (2017). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan KPS dan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 150-160.
Jambak, S., Hardiati, D., & Fadhillah, R. (2019). Pengembangan Buku Suplemen Kimia Bahan Alam Pada Materi Skrining Fitokimia Tanaman Genus Premna Program Studi Pendidikan Kimia Universitas Muhammadiyah Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 7(2), 75-85.
Jannah, S. N., & Sontani, U. T. (2018). Sarana dan Prasarana Pembelajaran Sebagai Faktor Determinan Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 63-70.
Kemendikbud. (2014). Permendikbud Nomor 104 Tahun 2014 Tentang Hasil Penilaiana Oleh Pendidik Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.
Kemendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.
Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.
Mansur, S., & Bare, Y. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Perubahan dan Pelestarian Lingkungan Hidup dengan Model Discovery Learning di SMAS Katolik ST Gabriel Maumere. Bioeduscience, 3(2), 84-89.
Mu'minah, I. H. (2017). Uji Coba Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tim Games Tournament Konsep Sistem Pencernaan Makanan Pada Manusia Di Kelas XI IPA MAN Tasikmalaya. Bioeduscience, 1(1), 6-10.
Nur H.W, M. (2014). Kesenjangan Kepuasan dalam Membaca Majalah Happen Skateboarding Magazine. Diakses dari www.jurnalkommas.com. Pada 9 September 2020.
Pramana, M. A., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Edutech, 8(2), 17-32.
Putri, D. Q., Yushardi, & Pramudya, D. A. (2016). Putri, D. Q, Yushardi, & Pramudya D. A. P. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X PHP (Pengelolahan Hasil Pertanian) 2 di SMK Negeri 5 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(3), 246-252.
Rahayu, S., Harjono, R., & Gunawan. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 1(1), 26-30.
Rustiana, A., & Chalifah, N. (2012). Pengaruh Lingkungan Belajar dan Kompetensi Profesional Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMAN 1 Jekulo Kudus. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, VII(1), 14-28.
Sagita, M., & Khairun, N. (2019). Pemanfaatan E-Learning Bagi Para Pendidik di Era Digital 4.0. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 2(2), 35–41.
Sari, R. M., Rusdi, & Maulidiya, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Aktivitas Matematika Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 3(1), 31-39.
Setyani, M. R., & Ismah. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Matematika Ditinjau Dari Hasil Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Vol. 01, 73-84.
Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Meggunakan Flip PDF Professional Pada Materi Optik di SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 2 (3), 145-152.
Tegeh, I. M., & dkk. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exeptional Children. Minnesota: University of Minnesota.
Wicaksono, D. P. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbahasa Inggris Berdasarkan Teori Kecerdasan Majemuk (Multiple Intellegences) Pada Materi Balok dan Kubus Untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(5), 534-549.
Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.