E-Learning Based Motion Graphics Media to Improve Student Motivation on Biodiversity Material
Abstract
Background: Biology is a pure science that is analytical and systematic. It relates to the reality of the problems experienced by students in the current biology learning process, which is a monotonous way of learning and tends to make students feel bored with the learning process carried out, so that the teaching material delivered by the teacher or educator is difficult to understand by students. This class action research aims to improve student learning motivation on Biodiversity material. Methods: This class action research was conducted in two cycles; the first cycle was carried out with one meeting and the second cycle was carried out with one meeting. Each cycle is the application of Kemmis and Mc Taggart's classroom action research consisting of 4 stages: planning, action, observation, and reflection. Results: The results of this study are an increase in learning motivation of students in each cycle. Conclusions: Based on these results, it can be concluded that the Motion Graphics learning media based on e-learning has succeeded in increasing students' learning motivation on Biodiversity material.
Full text article
References
Ariani, D. (2018). Komponen Pengembangan E-Learning. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 1(1), 58–64. https://doi.org/10.21009/JPI.011.09
Arikunto. (2007). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Aksara.
Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–18.
Kharishma, V., Firnandi, R., Iqbal, M., & Krishnasari, E. D. (2018). Perancangan Motion Graphic Untuk Iklan Layanan Masyarakat Berjudul Go Green Dengan Rumah Ekologis. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Multimedia, 1(1), 1–6.
Maulana, I. T., & Firdian, F. (2017). Perancangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Mata Kuliah Aplikasi Software. Jurnal Sains Dan Informatika, 3(12), 89–96.
Miftah, M. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v1i2.7
Novalinda, E., Kantun, S., & Widodo, J. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil SMK PGRI 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(2), 115–119. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6456
Pebruanti, L., & Munadi, S. (2015). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pemograman Dasar Menggunakan Modul Di SMKN 2 Sumbawa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 365. https://doi.org/10.21831/jpv.v5i3.6490
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108
Ridho, M., Hasruddin, H., & Djulia, E. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Animasi dan Pengetahuan Awal Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Pencernaan Makanan Manusia di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1), 87–94. https://doi.org/10.24114/jpb.v7i1.10396
Rosdiana, R. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis ICT Dan Pengaruhnya Terhadap Tingkat Kelulusan Ujian Nasional Siswa Pada Sekolah Menengah Di Kota Palopo (Studi Kasus Di 5 Sekolah Menengah Di Kota Palopo). Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(1), 73–82. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v4i1.253
Sa'adah, I., Prmono, S. E., & Suharso, R. (2017). Pengembangan Media Video Motion Graphic Sejarah Pemerintahan Herman Willem Daendels (1808-1811) dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Untuk SMA. Indonesian Journal of History Education, 5(1), 25–31.
Saputri, Y. E., Ismail, I., & Mulyani, S. (2018). Meningkatkan Motivasi Belajar Simulasi Digital Melalui Pemanfaatan Edmodo Pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 132. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.126
Sari, I. P. (2019). Perancangan Video Edukasi Animasi 2 Dimensi Berbasis Motion Graphic Mengenai Bahaya Zat Adiktif untuk Remaja. Edsence: Jurnal Pendidikan Multimedia, 1(1), 43–52. https://doi.org/10.17509/edsence.v1i1.17957
Suharyanto, & Mailangkay, A. B. L. (2016). Penerapan E-Learning Sebagai Alat Bantu Mengajar Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Ilmiah Widya, 3, 17–21. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2016.02.001
Sumiati, S. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. TARBAWI"¯: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(02), 145–164. https://doi.org/10.26618/jtw.v3i02.1599
Suryani, N., Setiawan, A., & Aditin Putria. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya (Pipih Latifah (ed.)). PT. Remaja Rosdakarya.
Wiana, W. (2017). Application Design Of Interactive Multimedia Development Based Motion Graphic On Making Fashion Design Learning In Digital Format. International Journal of Scientific & Technology Research, 6(5), 102–108.
Wicaksana, E. ., Maridi., & Sutarno, S. (2017). Efektivitas Modul Pembelajaran Biologi Berorientasi Integrated Scientific Process untuk Meningkatkan Vocational Skills Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 64–69.
Wicaksana, E. J., & Pramana., A. (2020). Efektifitas Pembelajaran Menggunakan Moodle Terhadap Motivasi dan Minat Bakat. EduTeach, 1(2), 117–124. https://doi.org/https://doi.org/10.37859/eduteach
Wicaksana, E. J., & Pramana, A. (2018). Analysis of the Impact of Teacher Program Direktorat PSMK ( SM3T Program ) to Animo Learning Students in Biological Lessons In SMKN 1 Kintamani , Bali ( Analysis of the Impact of Teacher Program Direktorat PSMK ( SM3T Program ) to Animo Learning Students. Biodik, 4(2), 77–82.
Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.