Main Article Content

Abstract

Background: This community service activity aims to introduce the Energy Teaching Kit to science teachers in schools. Through this program, teachers will be given training and assistance in using the tool so that they can integrate it into the learning process effectively. Awareness of the importance of renewable energy is increasing, especially amidst the challenges of climate change and dependence on fossil fuels. Method: The implementation methods used in community service include; initial observation and problem identification, design of learning media, review, creation of learning media and modules, socialization of learning media, practice of using learning media and assistance and evaluation. Results: The Energy Teaching Kit service was carried out at SDN 03 Kanigoro, Madiun City as a way to overcome various problems regarding renewable energy learning in accordance with the applicable Merdeka Curriculum. The energy kit is very helpful for teachers in explaining the concept of renewable energy and its application in everyday life to students. From this learning media, it can improve students' understanding and motivation, sharpen critical thinking and train them to work in a team

Keywords

Energy Teaching Kits Media Pembelajaran Energi terbarukan IPAS

Article Details

How to Cite
Yuniahastuti, I. T., Maharani, S., Susanti, V. D., & Atmojo, A. A. D. (2025). Pengenalan Energy Teaching Kits Sebagai Media Energi Terbarukan pada Guru IPAS di SDN 03 Kanigoro Madiun. Jurnal SOLMA, 14(2), 2296–2305. Retrieved from https://journal.uhamka.ac.id/index.php/solma/article/view/18682

References

  1. Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35–49. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866
  2. Adrianto, S. (2022). Mengapa Media Pembelajaran itu Penting? PT Elex Media Komputindo.
  3. Ananda, R., Nurpadila, N., Putri, D. K., & Putri, Z. J. (2025). Analisis Keterampilan Profesional Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Sekolah Dasar | JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. JIIP – Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9). https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2802
  4. Dewantara, H. (2024). Membangun Masa Depan Pendidikan: Inovasi dan Tantangan dalam Sertifikasi Guru di Indonesia. PT Indonesia Delapan Kreasi Nusa.
  5. Fadhilah, N., Risanti, D. D., Wahyuono, R. A., Sawitri, D., Mawarani, L. J., & Muharja, M. (2025). Penggunaan Media Peraga Berbasis Energi Terbarukan Guna Menunjang Model Pembelajaran Student-Centered Learning di SDN Ajung 01 Kalisat. Sewagati, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.12962/j26139960.v9i1.2403
  6. Fourniyati, I. R. (2023). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial di SMK: Studi Kasus Tentang Pemanfaatan Energi Terbarukan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 3653–3658. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i4.22362
  7. Gumelar, B. W., Widiastuti, I., & Wijayanto, D. S. (2018). Pembelajaran Energi Terbarukan untuk Sekolah Dasar Studi Kasus di Kabupatan Klaten. JIPTEK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik dan Kejuruan, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.20961/jiptek.v11i1.18504
  8. Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni, T. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. CV WIDINA MEDIA UTAMA. https://repository.penerbitwidina.com/id/publications/528087/
  9. Kamaludin & Sulistiono. (2013). Kualitas Produk Sebagai Faktor Penting Dalam Pemasaran Ekspor Pada PT. Eurogate Indonesia Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Kesatuan. Sekolah Tingi Ilmu Ekonomi Kesatuan, 1–45.
  10. Kustiarini, K., Sarwi, S., Purnamasari, V., Rosyadi, R. N., & Wijayama, B. (2024). Inovasi Pembelajaran Berbasis Literasi Sains Mendukung Penguatan Life Skills Siswa SD/MI. Cahya Ghani Recovery.
  11. Maharani, S., Nusantara, T., As’ari, A. R., & Qohar, Abd. (2020). Computational Thinking: Media Pembelajaran CSK (CT-Sheet for Kids) dalam Matematika PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 975–984. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.769
  12. Muhimmah, R., Yasin, F. N., Nabila, S., Afnani, K., & Asrofi, A. J. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Profesi pada Pembelajaran IPAS Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.37729/jpd.v6i1.6017
  13. Oktafiani, P., Subali, B., & Edie, S. (2017). Adapun Inovasi yang dikembangkan pada Energy Teaching Kit Adalah Berbasis Eksperimen. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 189–200. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14496
  14. Vioreza, N., Hilyati, W., & Lasminingsih, M. (2023). Education for Sustainable Development: Bagaimana Urgensi dan Peluang Penerapannya pada Kurikulum Merdeka? PUSAKA: Journal of Educational Review, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.56773/pjer.v1i1.11
  15. Wakidah, R. N., Aflaha, D. S. I., Taufik, I., Zahra, A. Z., Susilowati, S., & Muktiningrum, T. (2022). Pengembangan Kit Renewable Energy Sebagai Media Pembelajaran Penghematan Energi di MI Roudlotul Ulum Kabupaten Tulungagung. Jurnal Abdi Insani, 9(1), 229–237. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v9i1.519
  16. Widyatika, D., & Riandika, L. N. (2023). Analisis Muatan Pendidikan Karakter dalam Buku Teks Pelajaran IPA Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. REKOGNISI : Jurnal Pendidikan dan Kependidikan (E-ISSN 2599-2260), 8(2), 52–63.
  17. Yuniahastuti, I. T., Kusuma, Y., Sunaryantiningsih, I., & Firmansyah, A. (2024). Pengenalan Panel Surya Sebagai Sumber Energi Ramah Lingkungan kepada Kelompok Pemuda Krida Muda Desa Kartoharjo Magetan. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 3(2), 195–202. https://doi.org/10.36636/eduabdimas.v3i2.4153

Most read articles by the same author(s)