Isi Artikel Utama
Abstrak
Background: Stunting remains a nutritional issue in Indonesia as it can lead to various negative impacts on children, such as growth disorders, cognitive problems, and other negative consequences. Sawangan District still has stunted toddlers that need to be prevented and addressed. This activity aims to enhance the knowledge and practices of posyandu cadres in Sawangan District, Depok, regarding complementary feeding (MPASI) and how to prepare it to prevent toddler stunting. Method: This educational activity used four methods: lectures, interactive discussions, practical sessions, and participatory approaches, held from August 13-15, 2024, at the Sawangan District Office, with 33 posyandu cadres as participants. Knowledge data were collected before and after the education using pretest and posttest instruments for activity evaluation. Results: There was an increase in participants' knowledge during the practical session of preparing complementary feeding (MPASI). Cadres demonstrated exemplary skills in preparing creative MPASI menus. Conclusion: The MPASI educational activity, conducted using interactive and participatory methods combined with practical sessions, effectively increased the cadres' knowledge of MPASI.
Kata Kunci
Rincian Artikel

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2025 Oleh authors. Lisensi Jurnal SOLMA, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Referensi
- Abidah, N., Skandar, & Mulyatina. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Keaktifan Kader dalam Kegiatan Posyandu di Puskesmas Ulee Kareng Kota Banda Aceh. Idea Nursing Journal, 12(3), 1–6.
- Didah, D. (2020). Gambaran peran dan fungsi kader posyandu di wilayah kerja puskesmas Jatinangor. Jurnal Kebidanan Malahayati, 6(2), 217–221. https://doi.org/10.33024/jkm.v6i2.2306
- Fadlilah, S. H., Muntafiah, A., Inayati, N. S., Hapsari, A. T., & Fatchurrohmah, W. (2024). Edukasi Pemberian MP-ASI (Makanan Pendamping-ASI) yang Tepat Untuk Mencegah Malnutrisi Pada Balita di Desa Linggasari. Linggamas Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 98–108.
- Kemenkes RI. (2020). PERATURAN MENTERI KESEHATAN REPUBLIK INDONESIA NOMOR 2 TAHUN 2020 TENTANG STANDAR ANTROPOMETRI ANAK. 2507(February), 1–9.
- Kemenkes RI. (2023). Survei Kesehatan Indonesia Tahun 2023 Dalam Angka. In Survei Kesehatan Indonesia Tahun 2023. BPPK, Kemenkes RI.
- Laily, L. A., & Indarjo, S. (2023). Literature Review: Dampak Stunting terhadap Pertumbuhan dan Perkembangan Anak. HIGEIA (Journal of Public Health Research and Development), 7(3), 354–364. https://doi.org/10.15294/higeia.v7i3.63544
- Muharram, I., Faradillah, A., Helvian, F. A., Sari, J. I., & Sabri, M. S. (2021). Pengaruh Edukasi Mp-Asi Terhadap Peningkatan Pengetahuan Ibu. Ibnu Sina: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan - Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sumatera Utara, 20(2), 76–90. https://doi.org/10.30743/ibnusina.v20i2.109
- Munianti, Y. dan, & Indrayani, E. (2019). Penerapan Pendidikan Kesehatan Melalui Media Audip Visual untuk Meningkatkan Pengetahuan Ibu Tentang Pemberian Makanan Pendamping ASI Pada Bayi Usia 6-12 Bulan. Urecol, 380–385.
- Rahman, H., Rahmah, M., & Saribulan, N. (2023). Upaya Penanganan Stunting Di Indonesia. Jurnal Ilmu Pemerintahan Suara Khatulistiwa (JIPSK), VIII(01), 44–59.
- Rahmatiah M. (2023). Hubungan Pola Pemberian Makanan Pendamping ASI (MP-ASI) dengan Status Gizi Anak Usia 6-24 Bulan . Nursing Care and Health Technology Journal (NCHAT), 3(1 SE-), 21–28. http://ojs.nchat.id/index.php/nchat/article/view/64
- UNICEF. (2021). UNICEF Conceptual Framework on Maternal and Child Nutrition. Nutrition and Child Development Section, Programme Group 3 United Nations Plaza New York, NY 10017, USA, 2–3. www.unicef.org/nutrition
- Yuarsih, & Rahayu, D. (2017). Perbedaan Pengetahuan Ibu tentang Makanan Pendamping ASI (MP-ASI) dengan Metode Komunikasi Informasi Edukasi (KIE) Menggunakan Media Audio Visual dan Media Visual di Desa Rowoharjo Kecamatan Prambon. Nsj, 1.
Referensi
Abidah, N., Skandar, & Mulyatina. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Keaktifan Kader dalam Kegiatan Posyandu di Puskesmas Ulee Kareng Kota Banda Aceh. Idea Nursing Journal, 12(3), 1–6.
Didah, D. (2020). Gambaran peran dan fungsi kader posyandu di wilayah kerja puskesmas Jatinangor. Jurnal Kebidanan Malahayati, 6(2), 217–221. https://doi.org/10.33024/jkm.v6i2.2306
Fadlilah, S. H., Muntafiah, A., Inayati, N. S., Hapsari, A. T., & Fatchurrohmah, W. (2024). Edukasi Pemberian MP-ASI (Makanan Pendamping-ASI) yang Tepat Untuk Mencegah Malnutrisi Pada Balita di Desa Linggasari. Linggamas Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 98–108.
Kemenkes RI. (2020). PERATURAN MENTERI KESEHATAN REPUBLIK INDONESIA NOMOR 2 TAHUN 2020 TENTANG STANDAR ANTROPOMETRI ANAK. 2507(February), 1–9.
Kemenkes RI. (2023). Survei Kesehatan Indonesia Tahun 2023 Dalam Angka. In Survei Kesehatan Indonesia Tahun 2023. BPPK, Kemenkes RI.
Laily, L. A., & Indarjo, S. (2023). Literature Review: Dampak Stunting terhadap Pertumbuhan dan Perkembangan Anak. HIGEIA (Journal of Public Health Research and Development), 7(3), 354–364. https://doi.org/10.15294/higeia.v7i3.63544
Muharram, I., Faradillah, A., Helvian, F. A., Sari, J. I., & Sabri, M. S. (2021). Pengaruh Edukasi Mp-Asi Terhadap Peningkatan Pengetahuan Ibu. Ibnu Sina: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan - Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sumatera Utara, 20(2), 76–90. https://doi.org/10.30743/ibnusina.v20i2.109
Munianti, Y. dan, & Indrayani, E. (2019). Penerapan Pendidikan Kesehatan Melalui Media Audip Visual untuk Meningkatkan Pengetahuan Ibu Tentang Pemberian Makanan Pendamping ASI Pada Bayi Usia 6-12 Bulan. Urecol, 380–385.
Rahman, H., Rahmah, M., & Saribulan, N. (2023). Upaya Penanganan Stunting Di Indonesia. Jurnal Ilmu Pemerintahan Suara Khatulistiwa (JIPSK), VIII(01), 44–59.
Rahmatiah M. (2023). Hubungan Pola Pemberian Makanan Pendamping ASI (MP-ASI) dengan Status Gizi Anak Usia 6-24 Bulan . Nursing Care and Health Technology Journal (NCHAT), 3(1 SE-), 21–28. http://ojs.nchat.id/index.php/nchat/article/view/64
UNICEF. (2021). UNICEF Conceptual Framework on Maternal and Child Nutrition. Nutrition and Child Development Section, Programme Group 3 United Nations Plaza New York, NY 10017, USA, 2–3. www.unicef.org/nutrition
Yuarsih, & Rahayu, D. (2017). Perbedaan Pengetahuan Ibu tentang Makanan Pendamping ASI (MP-ASI) dengan Metode Komunikasi Informasi Edukasi (KIE) Menggunakan Media Audio Visual dan Media Visual di Desa Rowoharjo Kecamatan Prambon. Nsj, 1.
