SPIKING SCHOOL ACHIEVEMENT ON NATIONAL STANDARDS THROUGH TEACHER MANAGEMENT INFORMATION SYSTEM AT MUHAMMADIYAH 5 ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Ega JANUARDI Muhammadiyah University PROF. DR. HAMKA
  • Connie CHAIRUNNISA Muhammadiyah University PROF. DR. HAMKA

DOI:

https://doi.org/10.22236/jkpuhamka.v2i2.4866

Keywords:

National standards, school achievement, management information system

Abstract

This research was conducted to determine the success of the Teacher Management Information System in raising the achievement of the national standard at Muhammadiyah 5 Elementary School-5, Jakarta. It focuses on data collection systems of teachers through Google Drive (GDrive). The researcher used a Goal-Oriented Evaluation Model. The result showed that the program could help school increase the achievement of three out of eight national standards of education, namely the standard of facilities and infrastructure, the standard of management, and the standard of educator and non-educator. The research recommends the program to be continued with improvement. To get maximum results, the principal has to conduct a structured training program followed by establishing a good teacher filing system.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sani, et al. (2018) Sistem Penjaminan Mutu Internal. Tangerang : Tira Smart.
Arikunto, S (2016). Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta.
Arikunto, S (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Chairunnisa, C (2016). Manajemen Pendidikan dalam Multi Perspektif. Jakarta: Rajawali Pers.
Djamal (2015). Paradigma Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gunawan, B. D. (2017). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Husien, L (2017). Profesi Keguruan Menjadi Guru Yang Profesional. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Kementerian Agama. 2012. Alqur'an dan Terjemahan.
Latief, A. M. (2013). Evaluasi Program Teori dan Aplikasi. Jakarta: UHAMKA PRESS.
Latief, A. M. (2014). Evaluasi Kinerja SDM Konsep, Aplikasi, Standar dan Penelitian. Tangerang: Haja Mandiri.
Mulyana, D (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif : Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Keputusan Majelis DIKDASMEN Nomor 35 Tahun 2014 tentang Panduan Manajemen Penyelenggaraan Pendidikan Dasar dan Menengah Cabang Muhammadiyah Kebayoran Baru.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor PER/15/MENDIKBUD/2018 Tentang Pemenuhan Beban Kerja Guru, Kepala Sekolah, dan Pengawas Sekolah.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor PER/13/MENDIKNAS/2007 Tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor PER/06/MENDIKBUD/2018 Tentang Pedoman Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.
Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2015 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2015 Nomor 13.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 19.
Purwanto, N (2014). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Rajasa, S (...). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Karya Utama.
Rosyada, D (2017). Madrasah dan Profesionalisme Guru. Depok : Kencana.
Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Suyatno et al. (2013). Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi. Jakarta: UHAMKA PRESS.
Tim Grasindo (2017). UUD 1945 dan Amandemen. Jakarta: Grasindo.
Undang-Undang Nomor 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 14.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 20.
Wirawan (2008). Evaluasi: Teori, Model, Standar, Aplikasi dan Profesi. Jakarta: Raja Grafindo.
Arhipova, Olga Irēna Kokina, dan Alona, Rauckienė Michaelsson. 2018. Educational Management: School Principal's Management Competences For Successful School Development. 78(1) Tiltai 2018: 63-75.
Outson, J (2015). International Educational Management Administration: Management Competences, School Effectiveness and Education Management. 21(4) Virginia 2015: 212-221.
Zahir, A (2012). Standar Evaluasi Program. https://hepimakassar.wordpress.com/2012/04/29/standar-evaluasi-program/

Downloads

Published

05-12-2019

How to Cite

JANUARDI, E., & CHAIRUNNISA, C. (2019). SPIKING SCHOOL ACHIEVEMENT ON NATIONAL STANDARDS THROUGH TEACHER MANAGEMENT INFORMATION SYSTEM AT MUHAMMADIYAH 5 ELEMENTARY SCHOOL. JKP | Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 2(2), 280–286. https://doi.org/10.22236/jkpuhamka.v2i2.4866

Issue

Section

JURNAL KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN | JKP UHAMKA Articles