THE INFLUENCE OF HEAD MASTER'S CHARISMATIC LEADERSHIP AND TEACHER'S PERSONALITY TO TEACHER WORK ETHOS

Authors

  • Rusmiyati RUSMIYATI

DOI:

https://doi.org/10.22236/jkpuhamka.v2i1.3806

Abstract

The purpose of  this research was to find out the principal's charismatic leadership influence and teacher's personality on the teacher ethos in private Islamic integrated Junior High School Cimanggis, Depok. Validated and reliable questionnaires (using Pearson Product Moment and Cronbach Formula) were distributed to 126 sampled teachers out of population 184 teachers. Data were analyzed using path analysis (alpha .05). The study showed that there is direct and positive influences of: (1) the principal's charismatic leadership on teacher work ethos indicated by path coefficient .128; (2) teacher personality on work ethos indicated by path coefficient .208 and (3) the principal's charismatic leadership on teacher personality indicated by path coefficient .250.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anaroga, P. (2001). Psikologi Kerja. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (1990). Manajemen Pengajaran Secara Manusiawi. Jakarta: PT. RinekaCipta.

Azwar, S. (2003). Reliabiitas dan Validitas: Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Bukhori, M. (1994). Pendidikan dalam Pembangunan, Yogyakarta : Tiara Wacana.

Daradjat, Z. (2005). Kepribadian Guru. Jakarta: Bulan Bintang.

Hamdan, D. (2014). Model Kepemimpinan dan Sistem Pengambilan Keputusan. Bandung: CV
PustakaSetia.

Djaali, P. M. (2004). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta
Hadi, S. (1989). MetodologiPenelitian II. Yogyakarta: Andi Offset.

Hughes, R et.al. (2009). Leadership Enhancing the lessons of Experiences, Mc. Graw Hill.

Marimba, A.D. (1989). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: PT. Al Ma'arif.

Muchtar. (2012). Pengaruh Manajerial Kepala Sekolah dan Kompetensi Guru terhadap Etos
Kerja Guru di sekolah Menengah Atas Negeri Kota Cirebon. Jakarta: Magister
AdministrasiPendidikan Program Pascasarjana Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

Muhaimin, et al. (2004). Paradigma Pendidikan Islam Upaya Mengeektifkan Pendidikan Agama
Islam di Sekolah. Jakarta: Remaja Rosda Karya.

Mujib, A. (1999). Fitrah da Kepribadian Islam. Jakarta: Darul Falah.

Murwani, S. (1999). Statistika Terapan. Jakarta : SPS Prof. DR. HAMKA

UHAMKA. (2013). Pedoman Tesis dan Disertasi, Sekolah Pascasarjana Universitas
Muhammadiyah Prof. DR. Hamka. Jakarta: Uhamka Press

Nata, A. (2001). Paradigma Pendidikan Islam: kapita selekta pendidikan Islam, Jakarta:
Grasindo.

Ngatiman. (2013). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru
Terhadap Etos Kerja Guru SekolahDasar. Jakarta: Magister Administrasi Pendidikan
Program Pascasarjana Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

Nitisemito, A. (2001). Manajemen Personalia: Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta:
Grasindo.

Northouse, P. G. (2013). Kepemimpinan: Teori dan Praktik. Jakarta: PT.Indeks.

Nurhayati, N. (2010). Hubungan Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Etos Kerja Guru terhadap
Kinerja Guru Berkaitan dengan Profesionalitas Guru di Sekolah Menengah Kejuruan
(SMK) Negeri di KabupatenSubang. Jakarta: Magister Administrasi Pendidikan Program
Pascasarjana Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

Rozak, A. R. (1997). "Etos Kerja Mendorong Produktivitas Umat” Beragama di Abad Dua
Satu, Eda, Azwar Anas, Jakarta: Zikrul Hakim.

Santoso, E. (2012), Good Ethos 7, Etos Kerja Terbaik dan Mulia, Jakarta: PT Elek Media
Komputindo.

Sashkin, M. S. (2003). Leadership That Matters. Barrett-Kochler Publisher.

Sashkin, M. (2003). "Leadership That Matters”. Berret-Kochler Publisher.

Sinamo, J. (2002). Ethos Kerja Profesional di Era Digital Global, Jakarta: Institut Darma
Mahardika.

Sinamo, J. (2005). 8 Etos Kerja Profesional. Jakarta: Institut Darma Mahardika.

Sudaryono, (2014). LEADERSHIP Teori dan Praktek Kepemimpinan. Jakarta: Lentera Ilmu Cendikia

Sudjana, (1992). Teknik Analisis Regresi Korelasi. Bandung: Tarsito.

Sugiono, (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sufadipura, B. (1983). Aneka ProblemaKeguruan. Bandung: Angkasa.

Sujanto, et al. (1997). Psikologi Kepribadian. Jakarta: BumiAksara.

Sukmadinata, N. S. (2005). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosda.

Sumedi, P. (2013). Trisni Handayani, Ella Sulhah Saidah, Istaryatiningtias. Profesi Pendidikan.
Jakarta: Uhamka Press.

Sumidjo, W. (2002). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suryabrata, S. (1998). Psikologi Kepribadian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suyanto, A. J. (2013). Menjadi Guru Profesional: Strategi meningkatkan kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta: Esensi, Erlangga Group.

Tarmiji, A. (2010). Hubungan antara Etos Kerja Guru dan Lingkungan Kerjadengan Kepuasan
Kerja Guru Madrasah Tsanawiyah Swasta di Kecamatan Parung Bogor. Jakarta:
Magister Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Muhammadiyah Prof.
DR. HAMKA

Tasmara, T. (2004). Membudayakan Etos Kerja Islami, Jakarta: Gema Insani Pers.

Tasmara, T (1995). Etos KerjaPribadi Muslim. Jakarta : PT. Dana Bhakti Wakaf

Tebba, S. (2003). Membangun Etos Kerja Dalam Persfektif Tasawuf. Bandung: Pustaka Nusantara.

Usman, M. U. (2013). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. RemajaRosdakarya.

Wijaya, A. T. (1992). Kemampuan Dasar Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT.
Remaja Rosdakarya.

Wirawan. (2014). Kepemimpinan: Teori, Psikologi, Perilaku Organisasi, Aplikasi dan Penelitian. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Wirawan. (2007). Budaya dan Iklim Organisasi, Jakarta: Salemba Empat

Downloads

Published

11-06-2019

How to Cite

RUSMIYATI, R. (2019). THE INFLUENCE OF HEAD MASTER’S CHARISMATIC LEADERSHIP AND TEACHER’S PERSONALITY TO TEACHER WORK ETHOS. JKP | Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 165–179. https://doi.org/10.22236/jkpuhamka.v2i1.3806

Issue

Section

JURNAL KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN | JKP UHAMKA Articles