Main Article Content

Abstract

Innovative teacher behavior is urgently needed during the current Covid 19 pandemic. Teachers are required to create creative learning media to be given to students so that students are not saturated with learning while studying at home. This community service activity aims to improve teachers' ability at SMK Paya Rumput Melaka Malaysia to make interactive learning animation videos with Powtoon. The partner in this community service activity is SMK Paya Rumput Melaka Malaysia, with 59 teachers. Methods used in Community Service activities include interviews, socialization, and training. Data collection is done by spreading the questionnaire online through a google form. The data analysis obtained an increase in teachers in the creation of animated video learning with Powtoon by 39%. Teachers are very enthusiastic about participating in training activities. Community service activities went smoothly, and we were able to give a positive response from the teachers at SMK Paya Rumput Melaka Malaysia.

Keywords

Interactive learning video Powtoon Training for teacher Pelatihan guru Powtoon Video pembelajaran interaktif

Article Details

Author Biography

Irnin Agustina Dwi Astuti, Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta

 

 

How to Cite
Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Bhakti, Y. B. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pembuatan Video Animasi Pembelajaran Interaktif dengan Powtoon . Jurnal SOLMA, 10(1), 61–69. https://doi.org/10.22236/solma.v10i1.6268

References

  1. Al Farizi, Z., Sulisworo, D., Hasan, M. H., & Rusdin, M. E. (2019). Pengembangan Media Animasi untuk Mendukung Pembelajaran Berbasis TPACK dengan POWTOON pada Materi Torsi SMA Kelas XI. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(2), 108–113.
  2. Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281–288.
  3. Astika, R. Y., Anggoro, B. S., & Andriani, S. (2019). Pengembangan video media pembelajaran matematika dengan bantuan powtoon. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 2(2), 85–96.
  4. Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Bhakti, Y. B. (2019). Pengembangan multimedia interaktif berbasis Lectora Inspire sebagai Media Pembelajaran Guru. Abdimas Dewantara, 2(2), 107–114.
  5. Atsani, K. H. L. G. M. Z. (2020). Transformasi media pembelajaran pada masa Pandemi COVID-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93.
  6. Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan media pembelajaran animasi Powtoon pada mata pelajaran matematika di kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49–56.
  7. Gumanti, R. W. (2020). Inovasi Pendidikan Dalam Efektivitas Penerapan Kurikulum 2013. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 1(4), 189–202.
  8. Hardiyanti, W. E., Ilham, M., Ekadayanti, W., & Jafarudin, J. (2020). Pelatihan Pembuatan Video Animasi Gambar "Powtoon” bagi Guru PAUD. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 78–86.
  9. Herayanti, L., Safitri, B. R., Sukroyanti, B. A., & Putrayadi, W. (2019). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Bagi Guru-guru di SDN 1 Ubung dengan Memanfaatkan Bandicam. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(4).
  10. Martha, Z. D., Adi, E. P., & Soepriyanto, Y. (2018). E-book berbasis Mobile learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 109–114.
  11. Munir. (2015). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan.
  12. Nuzuliana, A. H., Bakri, F., & Budi, E. (2015). Pengembangan Video Pembelajaran Fisika Pada Materi Fluida Statis di SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 4, 67–73.
  13. Pujiasih, E. (2020). Membangun generasi emas dengan variasi pembelajaran online di masa pandemi covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 42–48.
  14. Purandina, I. P. Y. (2020). Pendidikan Karakter Tumbuh Selama Pandemi Covid-19. COVID-19: Perspektif Pendidikan, 99.
  15. Rahmi, E., & Cerya, E. (2019). Upaya Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru SMK Bisnis Manajemen Kabupaten Agam Melalui Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran. AMALIAH: JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 3(2), 314–320.
  16. Solviana, M. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19: Penggunaan Gamifikasi Daring di Universitas Muhammadiyah Pringsewu Lampung. Al Jahiz: Journal of Biology Education Research, 1(1), 1–14.
  17. Sumarni, R. A., Bhakti, Y. B., Astuti, I. A. D., Sulisworo, D., & Toifur, M. (2020). The Development of Animation Videos Based Flipped Classroom Learning on Heat and Temperature Topics. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 3(3), 304–315.
  18. Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa IIs Kelas X Di SMA Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1).