Main Article Content

Abstract

One of the goals of learning mathematics is to be able to use flat plane concepts in solving everyday life problems. Mathematics learning that can bring the real world into the classroom is necessary. PKM is carried out to provide meaningful learning experiences and local cultural insights to students of PKBM Ans Noor Assalam B Package Equality Program so that they can achieve learning goals effectively. PKBM Ans Noor Assalam is a non-formal educational institution that organizes equality and homeschooling programs. Contextual learning with puzzle implemented through face-to-face learning on flat plane: triangular and quadrilateral shapes for the student of the Ans Noor Assalam Package B Equality Program. The learning result test is carried out at the end of the lesson to determine the achievement of the learning. The study test showed that learning was carried out well, and only one student was included in the incomplete category. Overall, the students are enthusiastic about participating in learning and are actively involved. Residents learn to easily understand the concept of triangles and quadrilaterals.


Contextual learning with Rumah Ulin puzzle is well implemented and helps students learn to hone their mathematical concept abilities.

Keywords

Pembelajaran kontekstual Gambar puzzle Rumah Ulin

Article Details

How to Cite
Permatasari, B. I., Nur’aini, T. A., Indriawati, P., & Waskitoningtyas, R. S. (2023). Pengabdian Kepada masyarakat: Belajar Segitiga dan Segiempat melalui Pembelajaran Kontekstual berbantuan Gambar Puzzle Rumah Ulin. Jurnal SOLMA, 12(2), 484–491. https://doi.org/10.22236/solma.v12i2.12313

References

  1. Aeni, W. N., Darusman, Y., & Mahendra, H. H. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Benda Konkret Untuk Meningkatan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 2(2), 148 – 154.
  2. Amir, A. (2016). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Matematika. JURNAL EKSAKTA, 2(1), 34-40.
  3. Finola, O., Irja, D., & Maemunaty, T. (2017). Studi Tentang Organisasi PKBM (Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat) di Kota Dumai . JOM: Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 1-10.
  4. Kadir, A. (2013). Konsep Pembelajaran Kontekstual di Sekolah. Dinamika Ilmu, 13(3), 17-38.
  5. Kamala, A., & Muslikhin, A. (2018). Pengaruh motivasi belajar terhadap kemampuan abstraksi siswa di kelas VII SMPN 01 Kalidawir Tulungagung tahun ajaran 2017/2018. JP3M: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 4(2), 49-54.
  6. Masyarakat, D. J. (2017). Silabus Mata Pelajaran Pendidikan Kesetaraan Paket B Setara SMP/MTs. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
  7. Nainaban, A. (2020). Penggunaan Media Gambar Motif Tenun Buna untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa SMPN 4 Kupang Tahun Pelajaran 2016/2017. ASIMTOT: Jurnal Kependidikan Matematika, 2(1), 39-46.
  8. Narayani, N. P. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Berbasis Pemecahan Masalah Berbantuan Media Konkret Terhadap hashil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 220-229.
  9. Nurviana, & Novianti, D. (2018). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Dimensi Matematika: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 14-23. Retrieved from https://ejurnalunsam.id/index.php/JDM
  10. Rahmat, A. (2018). Manajemen Pemberdayaan pada Pendidikan Nonformal. Gorontalo: Ideas Publishing.
  11. Siregar, E. Y., A. H., & Nasution, D. P. (2020). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Education and Development, 8(4), 370-377.
  12. Susanto, D., & Sapti, M. (2006). Optimalisasi Pembelajaran Konvensional dengan Model Kontekstual. LIMIT(3), 66-80.
  13. Suyono, & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  14. Tata. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemodelan Dan Abstraksi Matematis Serta Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Kontekstual Kolaboratif. Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia, Pasca Sarjana Pendidikan Matematika.
  15. Yuliani, E. N., Zulfah, & Zulhendri. (2018). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kuok Melalui Model Pembelajaran Koopearatif Tipe Group Investigation. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 91-100.