Main Article Content

Abstract

This study discusses efforts to develop Pancasila character through project-based history learning at the Senior High School (SMA) level as a solution in the learning process. The purpose of this research is to examine how project-based history learning can foster Pancasila character in high school students. Using a qualitative approach with a literature study method, this research collects and analyzes various sources related to character education, the implementation of Pancasila values, and project-based learning methods in history subjects. The results show that history learning designed contextually and student-centered can cultivate Pancasila values such as mutual cooperation, tolerance, nationalism, and responsibility. By involving students in real-life-oriented historical projects, they not only understand historical events but also reflect the nation's noble values in their daily lives.

Keywords

Pancasila character History learning Project-based learning

Article Details

References

  1. Diki Aditia. (2021). Penerapan Nilai - Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari - Hari Sebagai Pendidikan Karakter Di Mts. Darul Ahkam Sukabumi. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran.
  2. Kridatama, J., & Dan Teknologi Tantangan, S. (2024). Tantangan Pendidikan karakter di era digital. In Pendidikan karakter di era digital (Vol. 06, Issue 1).
  3. Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah. Tiara Wacana.
  4. kusumawardani, fitri, Akhwani, A., Nafiah, N., & Taufiq, M. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-nilai Pancasila melalui Keteladanan dan Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraaan, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.24269/jpk.v6.n1.2021.pp1-10
  5. Madjid, M. D., & Wahyudhi, J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Kencana.
  6. Maulidan, A. C., & Darmawan, W. (2024). Implikasi Multikulturalisme dalam Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Persatuan Indonesia. Jurnal Artefak, 11(1), 49. https://doi.org/10.25157/ja.v11i1.13671
  7. Mihit, Y. (2023). Dinamika dan Tantangan dalam Pendidikan Pancasila di Era Globalisasi: Tinjauan Literatur. EDUCATIONIST: Journal of Educational and Cultural Studies, 2023(1), 357–366.
  8. Mirhan. (2014). Pentingnya Rekonstruksi Sejarah. XIV, 96–103.
  9. Palupi, D. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter pada anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 83–88. https://doi.org/10.55606/jpbb.v1i1.836
  10. Pramono, S. E. (2012). Perbaikan Kesalahan Konsep Pembelajaran Sejarah Melalui Metode Pemecahan Masalah Dan Diskusi. Paramita: Historical Studies Journal, 22(2). https://doi.org/10.15294/paramita.v22i2.2124
  11. Pratiwi, N. T. (2021). ANALISIS IMPLEMENTASI PENDIDIKAN PANCASILA SEBAGAI PENDIDIKAN KARAKTER DI SD NEGERI 002 TANJUNGPINANG BARAT. Indonesian Journal of Educational Development, 2(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.5681214
  12. Rachman, M., Sodikin, A., & Utomo, C. B. (2018). Efektifitas Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Projeck Display History Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas XII SMAN 1 Pulokulon (Vol. 7, Issue 2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/hp
  13. Raksa Wigena, N., Dzar Alghifari, M., Rosiana Kamilah, N., Nurhalimah, H., & Gustian Nugraha, R. (2022). PENGARUH ERA SOCIETY 5.0 TERHADAP NILAI-NILAI PANCASILA YANG MENJADI TANTANGAN MASYARAKAT INDONESIA. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).
  14. Rani, H. (2021). Penerapan Metode Project Based Learning pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. In REFLEKSI (Vol. 10, Issue 2). https://p3i.my.id/index.php/refleksi
  15. Rasyid Ridha, M., Aba, A., Samudra Sanur, I., & Malihu, L. (2025). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah: Menciptakan Generasi Pelajar Pancasila di SMA 23 Makassar. TERATAS: JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 2(1). https://jurnalprofau.com/index.php/TERATAS/index
  16. Wantu, H. M. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Membentuk Moralitas Anak Bangsa. Irfani, 16(1), 1–8. https://doi.org/10.30603/ir.v16i1.1310