Main Article Content

Abstract

Background: Citation cannot be separated from scientific work. The initial survey results show that most teachers who are members of the Arabic Subject Teacher Consultation in Banten still do not understand how to write good scientific papers, including how to cite and create a bibliography or reference automatically. Mendeley is a citation management application that is free or open-source, user-friendly, has an attractive appearance, and can be used on online and offline devices. For this reason, community service activities and collaborations for teachers at Banten need to be held so that teachers can receive training in using Mendeley to manage scientific documents. Methods: Partner participation is carried out with a training program within one day. The technique used is workshop, mentoring and evaluation. Workshop activities to introduce applications, benefits and how Mendeley works, then video tutorials on installation on laptop devices are given. Results: This service activity resulted in 1) 90% of teachers getting additional knowledge and insight regarding the use of the Mendeley application as a digital reference management system for writing scientific papers, 2) providing training to teachers on the technical use of the Mendeley application as a digital reference management system for writing works scientifically. Conclusion: Through this training, 90% of teachers at the Banten can use the Mendeley application to support scientific article writing and encourage the productivity of each teacher to write scientific articles.

Keywords

Article Citation Mendeley Reference Artikel Mendeley Referensi Sitasi

Article Details

How to Cite
Rafli, Z., Setiadi, S., & Zulharby, P. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Mendeley sebagai Sistem Manajer Referensi Digital untuk Penulisan Karya Ilmiah bagi Guru Bahasa Arab di Banten . Jurnal SOLMA, 10(3), 584–593. https://doi.org/10.22236/solma.v10i3.7759

References

  1. Cahnia, Z. A. (2021). Pemanfaatan Mendeley Sebagai Manajemen Referensi pada Penulisan Skripsi Mahasiswa Program Studi Perpustakaan dan Sains Informasi Universitas Bengkulu. Palimpsest: Jurnal Ilmu Informasi Dan Perpustakaan, 12(1), 48. https://doi.org/10.20473/pjil.v12i1.26471
  2. Fernandez, D., Merina, M., & Susilo, S. (2020). Pelatihan Teknik Sitasi dan Pencarian Referensi untuk Meningkatkan Publikasi Ilmiah di Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat. Jurnal SOLMA, 9(1), 113–120. https://doi.org/10.29405/solma.v9i1.4049
  3. Fitriana, H. A., & Dewi, A. O. . (2017). Pengaruh Pengajaran Mendeley Reference Management Software Terhadap Ketepatan Penulisan Sitasi Dan Daftar Referensi. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(4), 241–250.
  4. Ginanjar, A. (2019). Peningkatan Mutu Karya Tulis Dosen FIS Dengan Menggunakan Reference Manager Software Mendeley. Harmony, 3(2), 199–203.
  5. Hal, A., Windarto, A. P., Hartama, D., & Wanto, A. (2018). Pelatihan Pemanfaatan Mendeley Desktop Sebagai Program Istimewa Untuk Akademisi Dalam Membuat Citasi Karya Ilmiah. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 145–150. https://doi.org/10.30651/aks.v2i2.1319
  6. Isa, S. M., Soewito, B., & Gunawan, F. E. (2016). Pengaruh Perangkat Lunak Managemen Referensi Pada Peningkatkan Motivasi. Publikasi Para Pendidik. Ethos (Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat), 4(2), 243–248.
  7. Pahmi, Ardiya, Syahfutra, W., Wibowo, A. P., Niah, S., & Febtiningsih, P. (2018). Pelatihan penggunaan mendeley untuk referensi dalam menulis karya ilmiah bagi guru sma handayani pekanbaru. Jurnal Pengabdian Untuk Mu NegeRI, 2(2), 35–39.
  8. Sadikin, A., Johari, A., Siburian, J., Wicaksana, E. J., & Natalia, D. (2021). Pelatihan Mendeley untuk Menunjang Karya Ilmiah Guru-Guru SMAN Titian Teras H . Abdurrahman Sayoeti. Jurnal SOLMA, 10(01), 1–7. https://doi.org/10.22236/solma.v10i1.5441
  9. Sandika, I. K. B., Saputra, I. N., Wijaya, W., & Pratama, I. P. A. (2019). Pelatihan Aplikasi Microsoft Word Dan Mendeley untuk Membuat Daftar Isi dan Daftar Pustaka Otomatis Bagi Guru di SMA Negeri 1 Kuta Selatan. WIDYABHAKTI Jurnal Ilmiah Populer, 1(2), 42–46.
  10. Somantri, O., Abidin, T., Wijayanto, S., Wibowo, D. S., & Dairoh, D. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Keterampilan Pembuatan E-Presentation. Jurnal Solma, 8(2), 219–228. https://doi.org/10.29405/solma.v8i2.3245
  11. Supiyanti. (2018). Mendeley sebagai Alat Bantu Penyusunan Referensi Artikel. Prosiding Seminar Nasional & Workshop.
  12. Taufiq, A. (2009). Persyaratan Perangkat Lunak (Software Requirements).
  13. Triyanto, Yana, R. H., & Nurkhalis. (2020). Pelatihan Mendeley Pada Mahasiswa Universitas Teuku Umar. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 2(1), 7–21.
  14. Wardani, N. W., & Ginantra, N. L. W. S. R. (2020). Pelatihan Aplikasi Mendeley untuk Referensi dalam Menulis Karya Ilmiah Bagi Guru SMK Dwijendra Denpasar. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(1), 13–20. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v1i1.279
  15. Yusdita, E. E., & Utomo, S. W. (2019). Pelatihan Pemanfaatan Mendeley Sebagai Reference Tool Pada Artikel Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Unipma. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 3(1), 36. https://doi.org/10.29407/ja.v3i1.13525