Main Article Content
Abstract
Background: The KATA (Hand Puppet) Narrative Program as an Educational Media for Stress Processing in Children Victims of Bullying to Avoid the Occurrence of Post-Traumatic Stress Disorder is to provide an understanding of traumatic events while controlling the emotional movements of children who are victims of bullying and acting as a medium to foster a sense of trust children at the Baitul Ummah Wal Amal Orphanage. Method: The method used in this activity is carried out in several stages, namely providing education, encouraging invitations, building imagination from a story through hand puppets can relax the psychology of partners, especially children who are victims of bullying. Results: The results obtained in this activity can be seen in the control of the emotional movements of children who are victims of bullying. Conclusion: This activity also has a role as a medium to foster children's self-confidence at the Baitul Ummah Wal Amal Orphanage.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2022 Oleh authors. Lisensi Jurnal Solma, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
References
- Ashofa, N. H. (2019). Terapi Realitas Untuk Menangani Trauma (Post Traumatic Stress Disorder) pada Korban Bullying di Balai Perlindungan Dan Rehabilitasi Sosial Wanita Yogyakarta. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 16(1), 86–99. https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.161-07
- Christofora. (2024). Mengenal Jenis-Jenis Bullying dan Bagaimana Mencegahnya.
- Hardiyanto, S., & Romadhona, E. S. (2018). Remaja dan Perilaku Menyimpang (Studi Kasus Remaja di Kota Padangsidimpuan). Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 23–32. https://doi.org/10.30596/interaksi.v2i1.1785
- Hidayat, F. P., Hardiyanto, S., Lubis, F. H., Adhani, A., & Zulfahmi, Z. (2023). Kemampuan Literasi Media Sebagai Upaya Mengantisipasi Cybercrime Pada Remaja Di Kota Medan. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi. https://doi.org/10.30596/ji.v7i1.12904
- Jelita, N. S. D., Purnamasari, I., & Basyar, M. A. K. (2021). Dampak Bullying Terhadap Kepercayaan Diri Anak. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2), 232–240. https://doi.org/10.24176/re.v11i2.5530
- Lutfiah Zahra, S., & Miratul Hayati. (2022). Kondisi Self Awareness Pada Anak Korban Bullying. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 4(1), 77–87. https://doi.org/10.15642/jeced.v4i1.1854
- Nurhadi, S. K., Frananda, A. Z. F., & ... (2023). Menciptakan Sekolah Ramah Anak yang Nyaman pada SPS Ananda Sayang Melalui Mural. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara 7(3), 728–737. https://doi.org/10.29407/ja.v7i3.18770
- Ramadhani, A., & Retnowati, S. (2013). Depresi pada remaja korban bullying. Jurnal Psikologi, 9(2), 73–79. http://dx.doi.org/10.24014/jp.v9i2.165
- Samsudi, M. A., & Muhid, A. (2020). Efek Bullying Terhadap Proses Belajar Siswa. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 2(02), 122–133. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v2i02.466
- Saputri, A. I., & Arifin, R. (2022). Perlindungan Korban dalam Penanganan Post Traumatic Stress Disorder pada Tindak Kejahatan Bullying pada Remaja di Indonesia. Jurnal Aktual Justice, 7(1), 1–29. https://doi.org/10.70358/aktualjustice.v7i1.887
- Tambunan, S. (2021). Strategi Mengatasi Trauma Pada Korban Bullying Melalui Konseling Eksistensial. Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 7(2), 204–234. https://doi.org/10.47435/mimbar.v7i1.783
- Widodo, S., Suryani, L., Sularmi, L., Pratama, Y., & Dianti, R. (2020). Rendahnya Intensi Anak Untuk Curhat Kepada Orang Tua Pada Siswa MTS Mathlaul Anwar. Jurnal Abdimas Tri Dharma Manajemen, 1(2), 67. https://doi.org/10.32493/ABMAS.v1i2.p67-74.y2020
References
Ashofa, N. H. (2019). Terapi Realitas Untuk Menangani Trauma (Post Traumatic Stress Disorder) pada Korban Bullying di Balai Perlindungan Dan Rehabilitasi Sosial Wanita Yogyakarta. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 16(1), 86–99. https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.161-07
Christofora. (2024). Mengenal Jenis-Jenis Bullying dan Bagaimana Mencegahnya.
Hardiyanto, S., & Romadhona, E. S. (2018). Remaja dan Perilaku Menyimpang (Studi Kasus Remaja di Kota Padangsidimpuan). Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 23–32. https://doi.org/10.30596/interaksi.v2i1.1785
Hidayat, F. P., Hardiyanto, S., Lubis, F. H., Adhani, A., & Zulfahmi, Z. (2023). Kemampuan Literasi Media Sebagai Upaya Mengantisipasi Cybercrime Pada Remaja Di Kota Medan. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi. https://doi.org/10.30596/ji.v7i1.12904
Jelita, N. S. D., Purnamasari, I., & Basyar, M. A. K. (2021). Dampak Bullying Terhadap Kepercayaan Diri Anak. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2), 232–240. https://doi.org/10.24176/re.v11i2.5530
Lutfiah Zahra, S., & Miratul Hayati. (2022). Kondisi Self Awareness Pada Anak Korban Bullying. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 4(1), 77–87. https://doi.org/10.15642/jeced.v4i1.1854
Nurhadi, S. K., Frananda, A. Z. F., & ... (2023). Menciptakan Sekolah Ramah Anak yang Nyaman pada SPS Ananda Sayang Melalui Mural. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara 7(3), 728–737. https://doi.org/10.29407/ja.v7i3.18770
Ramadhani, A., & Retnowati, S. (2013). Depresi pada remaja korban bullying. Jurnal Psikologi, 9(2), 73–79. http://dx.doi.org/10.24014/jp.v9i2.165
Samsudi, M. A., & Muhid, A. (2020). Efek Bullying Terhadap Proses Belajar Siswa. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 2(02), 122–133. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v2i02.466
Saputri, A. I., & Arifin, R. (2022). Perlindungan Korban dalam Penanganan Post Traumatic Stress Disorder pada Tindak Kejahatan Bullying pada Remaja di Indonesia. Jurnal Aktual Justice, 7(1), 1–29. https://doi.org/10.70358/aktualjustice.v7i1.887
Tambunan, S. (2021). Strategi Mengatasi Trauma Pada Korban Bullying Melalui Konseling Eksistensial. Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 7(2), 204–234. https://doi.org/10.47435/mimbar.v7i1.783
Widodo, S., Suryani, L., Sularmi, L., Pratama, Y., & Dianti, R. (2020). Rendahnya Intensi Anak Untuk Curhat Kepada Orang Tua Pada Siswa MTS Mathlaul Anwar. Jurnal Abdimas Tri Dharma Manajemen, 1(2), 67. https://doi.org/10.32493/ABMAS.v1i2.p67-74.y2020