Isi Artikel Utama
Abstrak
Background: The lack of knowledge of blind people regarding the digital market gave rise to innovative approaches to blind people in the context of the Society 5.0 era. This research aims to provide outreach and training to Netra sensory beneficiaries who use the Tokopedia application as a product marketing facility and online shop. Method: Socialization and training to recipients of the Blind Sensory Benefits located at PPSDN Pend owo Kudus with 35 participants, as well as data collection, namely direct observation. Results: The results of this research are expected to provide valuable insight into how to integrate individuals with disabilities in the evolution of Society 5.0, promote accessibility, and increase their digital literacy to achieve better quality human resources. Conclusion: The formation of a new shop on the Tokopedia application with the name of Official Dancing Girl as an online shop whose products are the work of Netra sensory beneficiaries and PPSDN Pendowo Kudus employees as companions in all activities carried out by the beneficiaries.
Kata Kunci
Rincian Artikel

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2025 Oleh authors. Lisensi Jurnal SOLMA, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Referensi
- Diansyah, R., Syahril, S., Aryanto, A., Arribe, E., & Winarso, D. (2017). Penguatan umkm melalui pelatihan blog. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 1(2), 1-7.
- Herwina, W. (2021). Analisis Model-Model Pelatihan. Bayfa Cendekia Indonesia.
- Kemenkominfo, Japelidi, & Siberkreasi. (2021). Aman Bermedia Digital. Https://Literasidigital.Id/Books/Modul-Aman-Bermedia-Digital/
- Laudon, K., Dan Laudon, J. (2009). Management Information Systems: International Edition, 11/E. Pearson Higher Education, 2009.
- Mangkunegara, Anwar P. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta : Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi-Ui
- Masyithoh, I. N., & Novitaningtyas, I. (2021). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Marketplace Tokopedia. Jurnal Manajemen & Bisnis Kreatif, 7(1), 109-126.
- Naufal, H. A. (2021). Literasi Digital. Perspektif, 1(2), 195-202.
- Oktaviani, F., & Rustandi, D. (2018). Implementasi Digital Marketing Dalam Membangun Brand Awareness. 3(1), 1–20.
- Pramesti, A. R. (2011). Penyesuaian Diri Remaja Tuna Netra Dalam Menghadapi Lingkungan Yang Baru. Diakses Dari: Http://Eprints.Ums.Ac.Id
- Pratiwi, N., Rismayadi, B., & Pertiwi, W. (2023). Analisis Kebutuhan Pelatihan Untuk Meningkatkan Kreativitas Sumber Daya Manusia Pada Industri Kecil Menengah Di Kab. Karawang Pada Dinas Perindustrian Dan Perdagangan Kabupaten Karawang. Management Studies And Entrepreneurship Journal (Msej), 4(5), 4667-4675.
- Reefani, N. K. (2013). Panduan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Imperium.
- Sasmita, A., Ambarita, Y. M., & Putri, A. M. (2021). Strategi Pemasaran Tokopedia Dalam Persaingan Antar E-Commerce Dengan Analisis Swot. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3397-3404.
- Susilo, M. (2018). Rancang Bangun Website Toko Online Menggunakan Metode Waterfall. InfoTekJar: Jurnal Nasional Informatika dan Teknologi Jaringan, 2(2), 98-105.
- Tahar, A., Setiadi, P. B., & Rahayu, S. (2022). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12380-12394.
- Tanto, A. R., & Malau, R. M. U. (2022). Analisis Literasi Digital Guru Penyandang Tunanetra Di Sekolah Luar Biasa Negeri A Pajajaran Kota Bandung. Ekspresi Dan Persepsi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 224-236.
Referensi
Diansyah, R., Syahril, S., Aryanto, A., Arribe, E., & Winarso, D. (2017). Penguatan umkm melalui pelatihan blog. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 1(2), 1-7.
Herwina, W. (2021). Analisis Model-Model Pelatihan. Bayfa Cendekia Indonesia.
Kemenkominfo, Japelidi, & Siberkreasi. (2021). Aman Bermedia Digital. Https://Literasidigital.Id/Books/Modul-Aman-Bermedia-Digital/
Laudon, K., Dan Laudon, J. (2009). Management Information Systems: International Edition, 11/E. Pearson Higher Education, 2009.
Mangkunegara, Anwar P. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta : Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi-Ui
Masyithoh, I. N., & Novitaningtyas, I. (2021). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Marketplace Tokopedia. Jurnal Manajemen & Bisnis Kreatif, 7(1), 109-126.
Naufal, H. A. (2021). Literasi Digital. Perspektif, 1(2), 195-202.
Oktaviani, F., & Rustandi, D. (2018). Implementasi Digital Marketing Dalam Membangun Brand Awareness. 3(1), 1–20.
Pramesti, A. R. (2011). Penyesuaian Diri Remaja Tuna Netra Dalam Menghadapi Lingkungan Yang Baru. Diakses Dari: Http://Eprints.Ums.Ac.Id
Pratiwi, N., Rismayadi, B., & Pertiwi, W. (2023). Analisis Kebutuhan Pelatihan Untuk Meningkatkan Kreativitas Sumber Daya Manusia Pada Industri Kecil Menengah Di Kab. Karawang Pada Dinas Perindustrian Dan Perdagangan Kabupaten Karawang. Management Studies And Entrepreneurship Journal (Msej), 4(5), 4667-4675.
Reefani, N. K. (2013). Panduan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Imperium.
Sasmita, A., Ambarita, Y. M., & Putri, A. M. (2021). Strategi Pemasaran Tokopedia Dalam Persaingan Antar E-Commerce Dengan Analisis Swot. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3397-3404.
Susilo, M. (2018). Rancang Bangun Website Toko Online Menggunakan Metode Waterfall. InfoTekJar: Jurnal Nasional Informatika dan Teknologi Jaringan, 2(2), 98-105.
Tahar, A., Setiadi, P. B., & Rahayu, S. (2022). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12380-12394.
Tanto, A. R., & Malau, R. M. U. (2022). Analisis Literasi Digital Guru Penyandang Tunanetra Di Sekolah Luar Biasa Negeri A Pajajaran Kota Bandung. Ekspresi Dan Persepsi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 224-236.
