KONSEP PENDIDIKAN AKHLAK MENURUT IBN MISKAWAIH DAN ARISTOTELES (STUDI KOMPARATIF)

  • Bunyamin Bunyamin Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

Abstract

This research focuses to explore the concept of moral education according to ibn Miskawih and Aristoteles. What are the similarities and differences in their opinions about morals education?. The main aspect of human self development is morality, namely the source of human behaviour that applied in everyday life. This research uses qualitative methods while the type of research is library research. Research is carried out based on the literature review. The results of the study is that the concept of ahlak education according to Ibn Miskawih an Aristoteles is related to character, soul and virtue, goodness and happiness, virtue and midpoint, early age education and akhlak purpose. The equality of the two concepts is that akhlak education is based on the soul of each individual. The difference is in describing the character, a tool to measure the middle attitude and middle position. Keywords; concept of Education, Morality, Ibn Miskawaih, Aristoteles

References

Abu Ghuddah, Abdul Fattah. 40 Metode Pendidikan dan Pengajaran Rasulullah. Bandung: Irsyad Baitus Salam, 2012. Afrizal. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2014. Amri, Sofan dan Iif Khoiru Ahmadi, Konstruksi Pengembangan Pembelajaran Pengaruhnya Terhadap Mekanisme dan Praktik Kurikulum. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya, 2010. An-Najar, Amir. Ilmu Jiwa dalam Tasawwuf . Jakarta: Pustaka Azzam, 2004. Anwar, Rosihon. Akhlak Tasawuf. Bandung: CV Pustaka Setia, 2010. Basri, Hasan. Landasan Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia, 2013. Darwis Al Mundzir, Mohammad. “Makna Kebahagiaan Menurut Aristoteles (Studi Atas Etika Nikomachea).” Skripsi S1 Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung, 2015. Fakhry, Majid. Etika Dalam Islam, terj. Zakiyuddin Baidhawy. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1995. Gandhi HW, Teguh Wangsa. Filsafat Pendidikan Mazhab-Mazhab Filsafat Pendidikan. Jakarta: Ar-Ruz Media, 2011. H. M. Jamil. Akhlak Tasawuf. Ciputat: Referensi, 2013. Hadiwijono, Harun. Sari Sejarah Filsafat Barat 1. Yogyakarta: Kanisius, 2005. Hasbullah. Otonomi Pendidikan. Jakarta : Raja Grafindo Persada, 2007. Hatta, Mohammad. Alam Pikiran Yunani. Jakarta: Universitas Indonesia (UI-Press), 1986. http://kontesblogmuslim.com/karya-kbm3-penyimpangan-moral-remaja-penyebab-dansolusinya/ Ilyas, H. Yunahar. Kuliah Akhlaq. Yogyakarta: Lembaga Pengkajian dan Pengamalan Islam, 2011. Islamuddin, Haryu. Psikologi Pendidikan. Jember: Pustaka Pelajar, 2012. Isna Aunillah,Nurla. Pengaruh Jujur & Bohong Bagi Kesehatan. Jogjakarta: Diva Press, 2012. Jalaluddin dan Usman Said. Filsafat Pendidikan Islam Konsep dan Perkembangan Pemikirannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 1994. Jundi, Anwar. Pancaran Pemikiran Islam. Bandung: Pustaka, 1985. Mahjuddin, Kuliah Akhlaq Tasawuf. Jakarta: Kalam Mulis, 2003 Mahjuddin. Akhlak Tasawuf II. Jakarta: Kalam Mulia, 2012.

Miskawaih, Ibn. Menuju Kesempurnaan Akhlak. Buku Daras Pertama Tentang filsafat etika (Tahdzib al-Akhlak). Terj: Helmi Hidayat. Bandung: Mizan, 1994. Murtiningsih, Wahyu. Para Filsuf Dari Plato Sampai Ibnu Bajjah. Jogjakarta: IRCiSoD. 2014. Mustofa, A. Akhlak Tasawuf. Bandung: CV Pustaka Setia, 2014. Narbuko, Cholid, dan Abu Achmadi. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2010. Nasharuddin. Akhlak (Ciri Manusia Paripurna). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2015. Nasution, Hasyimsyah. Filsafat Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama, 2013. Nata, Abuddin. Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam. Jakarta: PT. raja Grafindo Persada, 2000. Nata, Abudin. Akhlak Tasawuf. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2012. Nata, Abudin. Pemikiran Pendidikan Islam & Barat. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2012. Rahmat Effendi, Dkk. Memperbaiki Gonjang-Ganjing Akhlak Bangsa. Bandung: Al-Fikriis, 2013. Ridjaluddin. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Pusat Kajian Islam FAI UHAMKA, 2009. Siswantoro. Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011. Skinner, B.F. Ilmu Pengetahuan dan Perilaku Manusia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013. Soewadji, Jusuf. Pengantar Metodologi Penelitian. Jakarta: Mitra Wacana Media, 2012. Somali, Mohammad A. Relativisme Etika Menyisir Perdebatan Hangat dan Memetik Wawasan Baru Tentang Dasar-Dasar Moralitas. Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta, 2005. Sugiyono. Metode Penelitian Kombinasi. Bandung: Alfabeta, 2011. Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2011. Thalib, Muhammad. 40 Tanggung Jawab Orang Tua Terhadap Anak. Yogyakarta: Pustaka AlKautsar, 1992. Zainuddin, M. Dkk, ed. Pendidikan Islam Dari Paradigma Klasik Hingga Kontemporer. Malang: UIN-Malang Press. Anggota IKAPI.
Published
2018-11-30
How to Cite
BUNYAMIN, Bunyamin. KONSEP PENDIDIKAN AKHLAK MENURUT IBN MISKAWAIH DAN ARISTOTELES (STUDI KOMPARATIF). Jurnal Pendidikan Islam, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 127-142, nov. 2018. ISSN 2549-7146. Available at: <https://journal.uhamka.ac.id/index.php/jpi/article/view/2707>. Date accessed: 25 mar. 2019. doi: https://doi.org/10.22236/jpi.v9i2.2707.
Section
Articles