Main Article Content
Abstract
Social Studies is the embodiment of an interdisciplinary approach to the social sciences. By integrating various branches of science, such as sociology, cultural anthropology, psychology, history, geography, economics, political science and human ecology, which are formulated in such a way that they can be connected and complement each other. Therefore, this article aims to find out more about the basic concepts of social studies contained in the world of education. The method used to collect data in this study is a qualitative method with a literature study approach. This study was conducted by collecting various kinds of data from books, magazines, newspapers, articles, books, documents and archives that were considered relevant. From this research, it is known that Social Science (IPS) is a study of knowledge that includes four dimensions, namely the knowledge dimension, the skill dimension, the values and attitudes dimension, and the action dimension. Then in the scope of social studies education is formed from a combination of history, geography, sociology and economics.
Keywords
Article Details
References
- Absor, N. F. (2020). Penggunaan Konstruksi dan Konsensus dalam Kebenaran Sejarah. Prosiding Seminar Nasional Penguatan Riset Dan Luarannya Sebagai Budaya Akademik Di Perguruan Tinggi Memasuki Era 5.0, 304–310. Jakarta: Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA. Retrieved from https://proceedings.uhamka.ac.id/index.php/semnas/article/download/192/169
- Cokrodikardjo, M. (2009). Pengertian IPS. Jakarta: Bumi Aksara.
- Endayani, H. (2017). Visi Pembelajaran IPS yang Powerful. IJTIMAIYAH, 2(2), 1–16.
- Endayani, H. (2018). Sejarah dan Konsep Pendidikan IPS. Ittihad, 2(2), 117–127. Retrieved from http://ejournal-ittihad.alittihadiyahsumut.or.id/index.php/ittihad/article/viewFile/43/36
- Gunawan, R. (2016). Pendidikan IPS: Filosofi, Konsep & Aplikasi. Bandung: Alfabeta.
- Karim, A. (2014). Sejarah Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Fikrah, 2(1), 273–289.
- Kartodirdjo, S. (1992). Pengantar Sejarah Indonesia Baru: 1500-1900 dari Emporium sampai Imperium. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
- Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah (Cetakan 1). Yogyakarta: Tiara Wacana.
- Lubis, M. A. (2018). Konsep Dasar IPS. Yogyakarta: Samudra Biru.
- Madjid, M. D., & Wahyudhi, J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Jakarta: Prenada Media Grup.
- Miftahuddin. (2016). Revitaslisasi IPS dalam Perspektif Global. Jurnal Pemikiran Keislaman, 27(2), 267–284. https://doi.org/10.33367/tribakti.v27i2.269
- Moleong, L. J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif (Cetakan 38). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Muniroh. (2020). Rangkuman Pendidikan IPS di SD. Depok: Universitas Terbuka.
- Nofiaturrahmah, F. (2015). Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk Mi Yang Menyenangkan. Elementary, 3(2), 221.
- Segara, N. B., Pasya, G. K., & Maryani, E. (2016). Kontribusi Pemahaman Konsep Geografi Terhadap Sikap Dan Perilaku Keruangan Peserta Didik Sma Di Kota Cirebon. Jurnal Geografi Gea, 12(2), 28–36. https://doi.org/10.17509/gea.v12i2.1782
- Wahana, P. (2016). Filsafat Ilmu Pengetahuan. Yogyakarta: Pustaka Diamond.
References
Absor, N. F. (2020). Penggunaan Konstruksi dan Konsensus dalam Kebenaran Sejarah. Prosiding Seminar Nasional Penguatan Riset Dan Luarannya Sebagai Budaya Akademik Di Perguruan Tinggi Memasuki Era 5.0, 304–310. Jakarta: Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA. Retrieved from https://proceedings.uhamka.ac.id/index.php/semnas/article/download/192/169
Cokrodikardjo, M. (2009). Pengertian IPS. Jakarta: Bumi Aksara.
Endayani, H. (2017). Visi Pembelajaran IPS yang Powerful. IJTIMAIYAH, 2(2), 1–16.
Endayani, H. (2018). Sejarah dan Konsep Pendidikan IPS. Ittihad, 2(2), 117–127. Retrieved from http://ejournal-ittihad.alittihadiyahsumut.or.id/index.php/ittihad/article/viewFile/43/36
Gunawan, R. (2016). Pendidikan IPS: Filosofi, Konsep & Aplikasi. Bandung: Alfabeta.
Karim, A. (2014). Sejarah Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Fikrah, 2(1), 273–289.
Kartodirdjo, S. (1992). Pengantar Sejarah Indonesia Baru: 1500-1900 dari Emporium sampai Imperium. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah (Cetakan 1). Yogyakarta: Tiara Wacana.
Lubis, M. A. (2018). Konsep Dasar IPS. Yogyakarta: Samudra Biru.
Madjid, M. D., & Wahyudhi, J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Jakarta: Prenada Media Grup.
Miftahuddin. (2016). Revitaslisasi IPS dalam Perspektif Global. Jurnal Pemikiran Keislaman, 27(2), 267–284. https://doi.org/10.33367/tribakti.v27i2.269
Moleong, L. J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif (Cetakan 38). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muniroh. (2020). Rangkuman Pendidikan IPS di SD. Depok: Universitas Terbuka.
Nofiaturrahmah, F. (2015). Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk Mi Yang Menyenangkan. Elementary, 3(2), 221.
Segara, N. B., Pasya, G. K., & Maryani, E. (2016). Kontribusi Pemahaman Konsep Geografi Terhadap Sikap Dan Perilaku Keruangan Peserta Didik Sma Di Kota Cirebon. Jurnal Geografi Gea, 12(2), 28–36. https://doi.org/10.17509/gea.v12i2.1782
Wahana, P. (2016). Filsafat Ilmu Pengetahuan. Yogyakarta: Pustaka Diamond.