Main Article Content
Abstract
This research produces a learning tool or media which is to improve students' understanding of history in learning history with indicators that students are capable of interpreting, exemplifying, classifying, summarizing, concluding, differentiating, and explaining. This development research uses the ADDIE model with the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. The validation results of material experts with an average score of 4.53, question experts with an average score of 4.6, media experts with an average score of 4.83 in the ''Very Eligible'' category, while for the assessment of class X IPS 5 students of SMA Negeri 15 Batam as a user obtained a value with an average score of 4.65 ''Very Eligible'' used in the learning process. The results of the tests carried out by students at the pretest with a value of 57.8 and continued with the posttest with a result of 85.7. That way it shows students can recall the material that has been studied and answer correctly the questions given by the teacher. The Normalized Gain value was 68.9 in the "Effective Enough" category. From this information, it shows that the use of posters to increase students' understanding of history is ''Quite Effective'' used in history learning.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- Isjoni. 2007. Pembelajaran Sejarah Sebagai Satuan Pendidikan.Bandung: Alfabeta.
- Istiqlal, Abdul. 2018. “Manfaat Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Dan Mengajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi.” Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah 3(2): 139–44.
- Loliyana, Nilan, Geraldius Maria Sukamto, and Endang Sri Andayani. 2019. “Pengaruh Model Outdoor Learning Terhadap Pemahaman Sejarah Mahasiswa Pendidikan Sejarah.” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 4(6): 803–7.
- Maiyena, Sri. 2013. “Pengembangan Media Poster Menggunakan Pendidikan Karakteruntuk Materi Global Warming.” Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika 3(1).
- Majdi, M. K., Subali, B., & Sugianto, S. (2018). Peningkatan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA melalui model quantum learning one day one question berbasis daily life science question. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 7(1), 81-90.
- Muflihatin, A. L. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Media Poster Tema Lingkungan pada Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Pendas, 7(4): 307- 425.
- Septy Nurfadhillah, M.P.A.P.G.S.D.U.M.T.T. 2021. MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, Dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).
- Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.
- Sunhaji. (2014). Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan 11 (2) November 2014. Prihatn, M.S. (2017).” Pengaruh Fasilitas Belajar, Gaya Belajar Dan Minat. Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Iis Sma Negeri 1 Seyegan Tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.
References
Isjoni. 2007. Pembelajaran Sejarah Sebagai Satuan Pendidikan.Bandung: Alfabeta.
Istiqlal, Abdul. 2018. “Manfaat Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Dan Mengajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi.” Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah 3(2): 139–44.
Loliyana, Nilan, Geraldius Maria Sukamto, and Endang Sri Andayani. 2019. “Pengaruh Model Outdoor Learning Terhadap Pemahaman Sejarah Mahasiswa Pendidikan Sejarah.” Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 4(6): 803–7.
Maiyena, Sri. 2013. “Pengembangan Media Poster Menggunakan Pendidikan Karakteruntuk Materi Global Warming.” Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika 3(1).
Majdi, M. K., Subali, B., & Sugianto, S. (2018). Peningkatan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA melalui model quantum learning one day one question berbasis daily life science question. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 7(1), 81-90.
Muflihatin, A. L. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Media Poster Tema Lingkungan pada Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Pendas, 7(4): 307- 425.
Septy Nurfadhillah, M.P.A.P.G.S.D.U.M.T.T. 2021. MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, Dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.
Sunhaji. (2014). Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan 11 (2) November 2014. Prihatn, M.S. (2017).” Pengaruh Fasilitas Belajar, Gaya Belajar Dan Minat. Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Iis Sma Negeri 1 Seyegan Tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.