Main Article Content

Abstract

The development of video-based learning is carried out so that students do not feel bored while learning history and can more easily absorb or understand the material from the method. This improves the learning of local history in Indragiri Hulu which has teaching and noble historical values. The purpose of this research is to carry out innovation in the development of video-based learning media. This new learning media developed is expected to be able to support the increasing local historical knowledge of the students of SMA N 1 Batang Cenaku, especially in class X Social Sciences. The type of research used is research and development (R&D). The research sample amounted to 59 students who were students of class X SMAN 1 Batang Cenaku. The results showed that video-based learning based on historical objects in Indargiri Hulu in history learning was declared "very feasible" to be used.

Keywords

Historical Object History Learning Video-Based Learning

Article Details

References

  1. Anindyawati, L. (2012). Pemanfaatan Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 6, (6),
  2. Arifin, Z. (2012). Model Penelitian Dan Pengembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  3. Cahyani, R. (2016). Penggunaan Media Video Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Materi Biosfer pada Siswa Kelas XI IPS MAN 2 Pontianak Tahun Pelajaran 2015/2016. GeoEco. 2 (2). 198-207.
  4. Kustandi, C., & Bambang, S. (2012). Media Pembelajaran Manual Dan Digital. Ghalia Indonesia.
  5. Misyanto. (2016). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Peserta Didik V Pada Mata Pelajaran Matematika. Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Palangkaraya. Elektronik, 15 (2),144-150.
  6. Pratiwi, Inesa Tri M., & Rini Intansari Meiliani. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Manper: Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3 (2). https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762.
  7. Purnamasari, A. (2015). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi dengan Wondershare Quiz Creator Materi Sistem Penilaian Persediaan. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK). 3 (2). 1-9.
  8. Robet. (2013). Pembuatan Materi Belajar Dengan Pendekatan Video-Based Learning. Jurnal Tim, 2 (2).
  9. Umamah, N. (2014). Kurikulum 2013 dan Kendala yang dihadapi Pendidik dalam Merancang Desain Pembelajaran Sejarah. Prosiding Seminar Nasional. Malang: Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Malang.
  10. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (t.thn.).