Main Article Content
Abstract
Background: The limited PTMT policy says teachers must have innovations in learning. PPT at SMP Muhammadiyah 9 Jakarta is considered ineffective in blended learning activities. Therefore, training was held in the use of the Articulate Storyline 3 application to be used as an interactive learning medium. To improve the professional ability of teachers in making technology-based learning media. Method: Survey method to find out and analyze the results of the questionnaire instruments provided related to training materials and the delivery of resource persons. A total of 33 participants participated in an online zoom meeting held at SMP Muhammadiyah 9 Jakarta. Results: Teachers can have innovations in making engaging learning media, teachers can make the material as creative as possible, using audiovisual and supporting images, and teachers are interested in using this storyline in three articulate applications in the learning process. Conclusion: This training activity helps teachers learn innovation, and there is a positive interest in Articulate Storyline 3.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2022 Oleh authors. Lisensi Jurnal Solma, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
References
- Adawiyah, R., Isnaini, N. F., Hasanah, U., & Faridah, N. R. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Pada Era New Normal Di MI At-Tanwir Bojonegoro. Jurnal Basicedu, 5(5), 3814–3821. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1435
- Arwanda, P., Irianto, S., & Andriani, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Zkurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas Iv Sekolah Dasar. Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2). Https://Doi.Org/10.35931/Am.V4i2.331
- Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Di SMPIT Nurul Fajri – Cikarang Barat – Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.112
- Chaeruman, Uwes Anis. (2020). Ruang Belajar Baru dan Implikasi Terhadap Pembelajaran di Era Tatanan Baru. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 142-153.
- Hasim, W., Kusen, Hartini, & Daheri, M. (2021). Perencanaan Strategi Guru Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Masa Covid-19. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3884–3897. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1147
- Limbong, O. P., Tambunan, W., & Limbong, M. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka di SMK Negeri 2 Toraja Utara Pada Masa Pandemi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(01), 37–45. https://doi.org/10.33541/jmp.v10i1.3265
- Onde, L. O., Aswat, H., Sari, E. R., Meliza, N., Buton, U. M., Ode, L., Aswat, H., & Meliza, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (TMT) di Masa New Normal Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4400–4406. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1449
- Pratama, R. A. (2018). AL BARIK (Turorial Gambar Grafik): Suatu Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 2. AdMathEdu, 8(2).
- Ramaliya. (2018). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran. Bidayah: Studi Ilimu-Ilmu Keislaman, 9(1), 77–88.
- Suyanto, U. Y., Romadhona, D., & Hidayati, N. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Digital Dalam Pembelajaran Interaktif Bagi Siswa Sekolah Dasar di Era New Normal. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 122–128. https://doi.org/10.32528/jpmm.v1i2.3986
- Utami, A. T. (2019). Penggunaan Media Meningkatkan Hasil Keselamatan Kerja Pembelajaran Belajar Siswa Interaktif Untuk Materi Kecelakaan. 3(4), 426–432. https://doi.org/10.23887/jear.v3i4.22374
References
Adawiyah, R., Isnaini, N. F., Hasanah, U., & Faridah, N. R. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Pada Era New Normal Di MI At-Tanwir Bojonegoro. Jurnal Basicedu, 5(5), 3814–3821. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1435
Arwanda, P., Irianto, S., & Andriani, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Zkurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas Iv Sekolah Dasar. Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2). Https://Doi.Org/10.35931/Am.V4i2.331
Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Di SMPIT Nurul Fajri – Cikarang Barat – Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.112
Chaeruman, Uwes Anis. (2020). Ruang Belajar Baru dan Implikasi Terhadap Pembelajaran di Era Tatanan Baru. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 142-153.
Hasim, W., Kusen, Hartini, & Daheri, M. (2021). Perencanaan Strategi Guru Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Masa Covid-19. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3884–3897. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1147
Limbong, O. P., Tambunan, W., & Limbong, M. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka di SMK Negeri 2 Toraja Utara Pada Masa Pandemi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(01), 37–45. https://doi.org/10.33541/jmp.v10i1.3265
Onde, L. O., Aswat, H., Sari, E. R., Meliza, N., Buton, U. M., Ode, L., Aswat, H., & Meliza, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (TMT) di Masa New Normal Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4400–4406. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1449
Pratama, R. A. (2018). AL BARIK (Turorial Gambar Grafik): Suatu Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 2. AdMathEdu, 8(2).
Ramaliya. (2018). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran. Bidayah: Studi Ilimu-Ilmu Keislaman, 9(1), 77–88.
Suyanto, U. Y., Romadhona, D., & Hidayati, N. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Digital Dalam Pembelajaran Interaktif Bagi Siswa Sekolah Dasar di Era New Normal. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 122–128. https://doi.org/10.32528/jpmm.v1i2.3986
Utami, A. T. (2019). Penggunaan Media Meningkatkan Hasil Keselamatan Kerja Pembelajaran Belajar Siswa Interaktif Untuk Materi Kecelakaan. 3(4), 426–432. https://doi.org/10.23887/jear.v3i4.22374