Isi Artikel Utama
Abstrak
Background: Many researches on solar energy technology have been published. However, every research result, including solar energy research, is not enough to be published only among the scientific/academic community in the media and scientific forums. One of the communities that requires knowledge of solar energy is high school students. Methods: The activities carried out were conducting a pre-test on solar energy to 23 students who will take part in the training, then giving the theory of solar energy material, conducting a post-test to determine the students' knowledge of the results of the delivery of the material on solar energy, and closed by demonstrating and photovoltaic system assembly practice. Results: The students' average pre-test results were 4.86, while the students' average post-test results were 6.52. The two tests show that there is a significant difference in knowledge and understanding of solar energy between before and after giving the material. Conclusions: The results of this activity resulted in an increase in students' abilities in knowledge and understanding of solar energy.
Kata Kunci
Rincian Artikel

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2025 Oleh authors. Lisensi Jurnal SOLMA, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Referensi
- Cholily, Y. M., Inam, A., Inganah, S., & Effendi, M. M. (2018). Prakarya Listrik Energi Matahari untuk Siswa SMP. Seminar Nasional Edusainstek, 76–81.
- Hardani, D. N. K., Kurniawan, I. H., & Winarso, W. (2019). Wisata Edukasi Berbasis Energi Terbarukan Sel Surya. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(2), 245. https://doi.org/10.30595/jppm.v3i2.5154
- Hartono Budi, S., Saodah, S., Utami, S., & Baisrum. (2020). Sosialisasi dan Implementasi Renewable Energy di SMKN 1 Cimahi. DIFUSI, 3(1).
- Irawati, F., Kartikasari, F. D., & Tarigan, E. (2021). Pengenalan Energi Terbarukan dengan Fokus Energi Matahari kepada Siswa Sekolah Dasar dan Menengah. Publikasi Pendidikan, 11(2), 164. https://doi.org/10.26858/publikan.v11i2.16413
- Jannah, M., Fajri, & Siska, D. (2019). Memperkenalkan Energi Terbarukan Menggunakan Panel Surya bagi Pelajar SMP IT Bunayya Lhokseumawe Guna Menuju Lingkungan Mandiri Energi. Prosiding Seminar Nasional Politeknik Negeri ..., 3(1), 32–35. http://e-jurnal.pnl.ac.id/semnaspnl/article/download/1753/1540
- Mardiyono, Ariyono, S., Wasito, E., & Handoko, S. (2016). Pemanfaatan Energi Surya sebagai Energi Alternatif dan Peningkatan Media Pembelajaran IPA di Sekolah Alam Ar Ridho. Jurnal DIANMAS, 5, 45–52.
- Mustofa, Z., Sutopo, & Mufti, N. (2016). Pemahaman Konsep Siswa SMA tentang Usaha dan Energi Mekanik. Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM, October, 520.
- Nuryana, H. (2017). Efektivitas Remidiasi Pembelajaran Fisika Materi Usaha dan Energi dengan Menggunakan Model Pembelajaran Time Token Arends dalam Meningkatkan .... X, 1–8. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/65077/Efektivitas-Remidiasi-Pembelajaran-Fisika-Materi-Usaha-Dan-Energi-Dengan-Menggunakan-Model-Pembelajaran-Time-Token-Arends-Dalam-Meningkatkan-Kemampuan-Kognitif-Siswa-di-SMA
- Rahmatina, D. I., Sutopo, & Wartono. (2017). Pemahaman Konsep dan Kemampuan Multirepresentasi Siswa SMA pada Materi Usaha Energi. Pros. Seminar Pend. IPA Pascasarjana UM, 2(1), 127–133.
- Rudiastari, E., & Ni Nyoman Yuliastuti, IBK Sugirianta, I. G. N. A. D. S. (2021). Pelatihan Media Pembelajaran dan Pengenalan Enenrgi Baru Terbarukan di SD 2 Cau Belayu, Marga, Tabanan. Prosiding Senadimas Undiksha, 1905–1912.
- Rusdi, M., Hariyanto, H., & Cipto, C. (2021). Sosialisasi Pemanfaatan Energi Terbarukan dan Pelatihan Teknologi Tepat Guna Berbasis Solarcell nntuk Pelajar SMPIT Ibnu Sina Merauke. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(3), 79–84. https://doi.org/10.52436/1.jpmi.20
- Situmorang, S., Pakpahan, V. M., Gultom, F., Teknik, F., Efarina, U., Pdt, J., Saragih, J. W., Pematang, N., Sumatera, S., Listrik, T., Pelatihan, K., & Ekonomi, A. (2021). Pelatihan Perancangan dan Analisis Ekonomi Pembangkit Listrik Tenaga Surya Menggunakan Perangkat Lunak Homer Di SMK Cinta Rakyat Terbarukan untuk Mengatasi Sumber Energi Listrik dari Energi Fosil yang Terbatas . Pembangkit Competencies of Vocational High. Ikraith-Abdimas, 5(2), 75–81.
- Wijaya, K. (2017). Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY 2017 Sinergi Penelitian dan Pembelajaran untuk Mendukung Pengembangan Literasi Kimia pada Era Global Ruang Seminar FMIPA UNY, 14 Oktober 2017. Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY 2017, 21(4), 183–188.
Referensi
Cholily, Y. M., Inam, A., Inganah, S., & Effendi, M. M. (2018). Prakarya Listrik Energi Matahari untuk Siswa SMP. Seminar Nasional Edusainstek, 76–81.
Hardani, D. N. K., Kurniawan, I. H., & Winarso, W. (2019). Wisata Edukasi Berbasis Energi Terbarukan Sel Surya. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(2), 245. https://doi.org/10.30595/jppm.v3i2.5154
Hartono Budi, S., Saodah, S., Utami, S., & Baisrum. (2020). Sosialisasi dan Implementasi Renewable Energy di SMKN 1 Cimahi. DIFUSI, 3(1).
Irawati, F., Kartikasari, F. D., & Tarigan, E. (2021). Pengenalan Energi Terbarukan dengan Fokus Energi Matahari kepada Siswa Sekolah Dasar dan Menengah. Publikasi Pendidikan, 11(2), 164. https://doi.org/10.26858/publikan.v11i2.16413
Jannah, M., Fajri, & Siska, D. (2019). Memperkenalkan Energi Terbarukan Menggunakan Panel Surya bagi Pelajar SMP IT Bunayya Lhokseumawe Guna Menuju Lingkungan Mandiri Energi. Prosiding Seminar Nasional Politeknik Negeri ..., 3(1), 32–35. http://e-jurnal.pnl.ac.id/semnaspnl/article/download/1753/1540
Mardiyono, Ariyono, S., Wasito, E., & Handoko, S. (2016). Pemanfaatan Energi Surya sebagai Energi Alternatif dan Peningkatan Media Pembelajaran IPA di Sekolah Alam Ar Ridho. Jurnal DIANMAS, 5, 45–52.
Mustofa, Z., Sutopo, & Mufti, N. (2016). Pemahaman Konsep Siswa SMA tentang Usaha dan Energi Mekanik. Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM, October, 520.
Nuryana, H. (2017). Efektivitas Remidiasi Pembelajaran Fisika Materi Usaha dan Energi dengan Menggunakan Model Pembelajaran Time Token Arends dalam Meningkatkan .... X, 1–8. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/65077/Efektivitas-Remidiasi-Pembelajaran-Fisika-Materi-Usaha-Dan-Energi-Dengan-Menggunakan-Model-Pembelajaran-Time-Token-Arends-Dalam-Meningkatkan-Kemampuan-Kognitif-Siswa-di-SMA
Rahmatina, D. I., Sutopo, & Wartono. (2017). Pemahaman Konsep dan Kemampuan Multirepresentasi Siswa SMA pada Materi Usaha Energi. Pros. Seminar Pend. IPA Pascasarjana UM, 2(1), 127–133.
Rudiastari, E., & Ni Nyoman Yuliastuti, IBK Sugirianta, I. G. N. A. D. S. (2021). Pelatihan Media Pembelajaran dan Pengenalan Enenrgi Baru Terbarukan di SD 2 Cau Belayu, Marga, Tabanan. Prosiding Senadimas Undiksha, 1905–1912.
Rusdi, M., Hariyanto, H., & Cipto, C. (2021). Sosialisasi Pemanfaatan Energi Terbarukan dan Pelatihan Teknologi Tepat Guna Berbasis Solarcell nntuk Pelajar SMPIT Ibnu Sina Merauke. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(3), 79–84. https://doi.org/10.52436/1.jpmi.20
Situmorang, S., Pakpahan, V. M., Gultom, F., Teknik, F., Efarina, U., Pdt, J., Saragih, J. W., Pematang, N., Sumatera, S., Listrik, T., Pelatihan, K., & Ekonomi, A. (2021). Pelatihan Perancangan dan Analisis Ekonomi Pembangkit Listrik Tenaga Surya Menggunakan Perangkat Lunak Homer Di SMK Cinta Rakyat Terbarukan untuk Mengatasi Sumber Energi Listrik dari Energi Fosil yang Terbatas . Pembangkit Competencies of Vocational High. Ikraith-Abdimas, 5(2), 75–81.
Wijaya, K. (2017). Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY 2017 Sinergi Penelitian dan Pembelajaran untuk Mendukung Pengembangan Literasi Kimia pada Era Global Ruang Seminar FMIPA UNY, 14 Oktober 2017. Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY 2017, 21(4), 183–188.
