Main Article Content
Abstract
Usaha Bunda is a small home industry producing several cow's milk processed products located at Maron village, Pujon Kidul, Malang. The challenge faced by this owner is the marketing aspect to define the right marketing strategy to expand the coverage and increase competitiveness. The goal of this community dedication is to help formulating and implementing the marketing strategy for the Usaha Bunda home industry. The approach is advocation in the form of assistance. Several strategy proposed was consignation with several gift shops and tourist attraction, redesign the product packaging, and creating an online shop. The outcome of assistance in marketing strategy implementation was the owner's better understanding on the knowledge and skill of product packaging and online marketing. Additionally, the owner also confirmed that there has been an omzet increase of 1.5 to 2 times as the result of the new packaging. The online shop opened at Tokopedia marketplace also helps to expand the product promotion and market coverage without geographical and time limitation.
Keywords
Article Details
© 2022 Oleh authors. Lisensi Jurnal Solma, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
References
- Armstrong, G., & Kotler, P. (2007). Marketing an Introduction. Prentice Hall.
- Assauri, S. (2004). Manajemen Pemasaran: Dasar, Konsep dan Strategi. PT. Grafindo Persada.
- David, F. . (2009). Manajemen Strategis. Salemba Empat.
- Feriyanto, N. (2017). Penentuan Strategi Pemasaran Produk "Darma Karya” dengan Menggunakan Analisis Grand Matrix SWOT. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(1), 44–57.
- Garside, A. K., & Dewi, S. K. (2015). Perumusan Strategi Pemasaran Abon, Paper dipresentasikan pada Seminar Nasional Teknik & Manajemen Industri 3rd, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang, 12 Februari 2015. 126–133.
- Legrisca, M., Yantu, M. R., & Laapo, A. (2013). Pengembangan Strategi Pemasaran Abon Ikan UKM Sri Rejeki: pendekatan marketing mix. Jurnal Agrotekbis, 1(3), 250–258.
- Mukhtar, S., & Nurif, M. (2015). Peranan Packaging dalam Meningkatkan Hasil Produksi terhadap Konsumen. Jurnal Sosial Humaniora, 8(2), 181–191.
- Noya, S., Hidayat, K., &, & Melany, M. (2014). Perumusan Strategi Pengembangan Industri Kecil Menengah Topeng Malangan. Jurnal Teknik Industri, 15(1), 19–34.
- Nurmaida, E. A., Tuwo, M. A., & Surni, S. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Produk Abon Ikan (Studi Kasus Pada UMKM Citra Permata Kendari). Jurnal Agribisnis Dan Ilmu Sosial Ekonomi Pertanian, 4(2), 45–51.
- Putra, D.P., R., & Anwar, A. (2018). Strategi Pemasaran Abon Ikan Citra Lestari Produktion (CLP) Pendekatan Marketing Mix di Kota Palu Sulawesi Tengah. Jurnal Kolaboratif Sains, 1(1), 1294–1304.
- Rahmayati, H. M. (2015). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Udang Beku PT. Mustika Mina Nusa Aurora Tarakan, Kalimantan Utara. Jurnal Galung Tropika, 4(1), 60–67.
- Rangkuti, F. (2006). Analisis SWOT : teknik membedah kasus bisnis. Gramedia Pustaka Utama.
- Reskiana, B., & Lawelle, S. A. (2019). Strategi Pemasaran Abon Ikan Marlin Pada Industri Rumah Tangga (Studi Kasus Ud. Abon Bonesa Kelurahan Kambu Kecamatan Kambu Kota Kendari). Jurnal Sosial Ekomomi Perikanan Fakultas Perikanan Dan Ilmu Kelautan Universitas Halu Oleo, 4(1), 37–48.
- Suhartini, S. (2012). Analisa SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran pada Perusahaan. Matrik, 12(2), 1–7.
- Yuniarti, R., Rahman, A., & Choiri, M. (2013). Strategi Pemasaran pada UKM Keripik Tempe Sanan Malang. Jurnal Teknik Industri, 14(2), 174–185.
References
Armstrong, G., & Kotler, P. (2007). Marketing an Introduction. Prentice Hall.
Assauri, S. (2004). Manajemen Pemasaran: Dasar, Konsep dan Strategi. PT. Grafindo Persada.
David, F. . (2009). Manajemen Strategis. Salemba Empat.
Feriyanto, N. (2017). Penentuan Strategi Pemasaran Produk "Darma Karya” dengan Menggunakan Analisis Grand Matrix SWOT. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(1), 44–57.
Garside, A. K., & Dewi, S. K. (2015). Perumusan Strategi Pemasaran Abon, Paper dipresentasikan pada Seminar Nasional Teknik & Manajemen Industri 3rd, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang, 12 Februari 2015. 126–133.
Legrisca, M., Yantu, M. R., & Laapo, A. (2013). Pengembangan Strategi Pemasaran Abon Ikan UKM Sri Rejeki: pendekatan marketing mix. Jurnal Agrotekbis, 1(3), 250–258.
Mukhtar, S., & Nurif, M. (2015). Peranan Packaging dalam Meningkatkan Hasil Produksi terhadap Konsumen. Jurnal Sosial Humaniora, 8(2), 181–191.
Noya, S., Hidayat, K., &, & Melany, M. (2014). Perumusan Strategi Pengembangan Industri Kecil Menengah Topeng Malangan. Jurnal Teknik Industri, 15(1), 19–34.
Nurmaida, E. A., Tuwo, M. A., & Surni, S. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Produk Abon Ikan (Studi Kasus Pada UMKM Citra Permata Kendari). Jurnal Agribisnis Dan Ilmu Sosial Ekonomi Pertanian, 4(2), 45–51.
Putra, D.P., R., & Anwar, A. (2018). Strategi Pemasaran Abon Ikan Citra Lestari Produktion (CLP) Pendekatan Marketing Mix di Kota Palu Sulawesi Tengah. Jurnal Kolaboratif Sains, 1(1), 1294–1304.
Rahmayati, H. M. (2015). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Udang Beku PT. Mustika Mina Nusa Aurora Tarakan, Kalimantan Utara. Jurnal Galung Tropika, 4(1), 60–67.
Rangkuti, F. (2006). Analisis SWOT : teknik membedah kasus bisnis. Gramedia Pustaka Utama.
Reskiana, B., & Lawelle, S. A. (2019). Strategi Pemasaran Abon Ikan Marlin Pada Industri Rumah Tangga (Studi Kasus Ud. Abon Bonesa Kelurahan Kambu Kecamatan Kambu Kota Kendari). Jurnal Sosial Ekomomi Perikanan Fakultas Perikanan Dan Ilmu Kelautan Universitas Halu Oleo, 4(1), 37–48.
Suhartini, S. (2012). Analisa SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran pada Perusahaan. Matrik, 12(2), 1–7.
Yuniarti, R., Rahman, A., & Choiri, M. (2013). Strategi Pemasaran pada UKM Keripik Tempe Sanan Malang. Jurnal Teknik Industri, 14(2), 174–185.