Main Article Content
Abstract
Background: ECO-PLAY is a program designed to teach early childhood about the importance of love for the environment through traditional games, with the increasing issue of children who are more familiar with online games than traditional games, this program is expected to form children's awareness and concern for the environment from an early age, so that they grow into a generation that is more responsible for the sustainability of the ecosystem. Method: This community service program is implemented using methods applied to teachers, including interactive workshops, practical training, making learning modules, case studies and sharing best practices, and evaluation and feedback. Results: This community service activity produces children who understand the importance of the environment, cooperation and solidarity in groups, and also the use of natural materials for learning. Conclusion: This community service activity not only provides education to children about the importance of the environment, but also provides real experience for teachers in innovating learning techniques that are fun for children.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2025 Oleh authors. Lisensi Jurnal SOLMA, LPPM-Uhamka, Jakarta. Artikel ini bersifat open access yang didistribusikan di bawah syarat dan ketentuan Creative Commons Attribution (CC BY) license. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
References
- Alvi, R. R., Jais, M., Ayub, D., Fitrilinda, D., & Ramadhani, N. (2021). Identifikasi Nilai Karakter dalam Permainan Tradisional Cak Bur. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment. https://doi.org/10.15294/jnece.v5i2.49187
- Erlianti, Hijeriah, Mailinda & Pitari. (2025). Peran Lembaga Pendidikan dalam Meningkatkan Kesadaran Kebersihan Lingkungan Masyarakat di Kelurahanbintan. Pesat: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 4(1), 244-250.
- Fadlillah, M., Rahmawati, I. Y., & Setyowahyudi, R. (2022). Desain Playground Budaya sebagai Media untuk Menanamkan Cinta Tanah Air pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3361–3368. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2380
- Hasanah, U. & Fajri, Nur. (2022). Konsep Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. EDUKIDS: Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 116-126.
- Khaironi, M. & Ramdhani, S. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 1(2), 82-89.
- Mansur. (2011). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Mawarti, A. (2022). Peran Penting Pendidikan Karakter Orang Tua Terhadap Penggunaan Gadget Pada Anak. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 2(1), 31–36. https://doi.org/10.31315/jpbn.v2i1.6665
- Nabila Putri Widya Ningrum, Fatma Mayang Jelita Pane, Seri Indah Yani, Khadijah. (2022). Pendidikan Anak Usia Dini: Perannya dalam Membangun Karakter dan Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 1(1), 98–102.
- Ridhwan, Surya, & Andalia. (2023). Permainan Tradisional untuk Anak Usia Dini: Literature Review. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas (BRUE), 9(2), 76-91.
- Suri, Pesona & Annissa. (2024). Penanaman Rasa Cinta Tanah Air pada Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisional. Jurnal Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan 2(2), 129-139
- Utara, Hapidin, & Utami. (2024). Kesadaran Lingkungan Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 9(1), 275-281. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v9i1.4358
- Wibowo, T. S., Tannady, H., Erlianti, D., Setiadi, R., & Suparman, S. (2022). AnalisisPeran Kompensasi Kerja Dan Pelatihan Kerja Terhadap Kinerja KaryawanFoodpedia Group. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 6(1), 924–930. https://doi.org/10.31539/costing.v6i1.4640
- Wulandari, W. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisional “Gempuran.” Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(2). https://doi.org/10.36722/jaudhi.v4i2.924
References
Alvi, R. R., Jais, M., Ayub, D., Fitrilinda, D., & Ramadhani, N. (2021). Identifikasi Nilai Karakter dalam Permainan Tradisional Cak Bur. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment. https://doi.org/10.15294/jnece.v5i2.49187
Erlianti, Hijeriah, Mailinda & Pitari. (2025). Peran Lembaga Pendidikan dalam Meningkatkan Kesadaran Kebersihan Lingkungan Masyarakat di Kelurahanbintan. Pesat: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 4(1), 244-250.
Fadlillah, M., Rahmawati, I. Y., & Setyowahyudi, R. (2022). Desain Playground Budaya sebagai Media untuk Menanamkan Cinta Tanah Air pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3361–3368. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2380
Hasanah, U. & Fajri, Nur. (2022). Konsep Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. EDUKIDS: Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 116-126.
Khaironi, M. & Ramdhani, S. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 1(2), 82-89.
Mansur. (2011). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mawarti, A. (2022). Peran Penting Pendidikan Karakter Orang Tua Terhadap Penggunaan Gadget Pada Anak. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 2(1), 31–36. https://doi.org/10.31315/jpbn.v2i1.6665
Nabila Putri Widya Ningrum, Fatma Mayang Jelita Pane, Seri Indah Yani, Khadijah. (2022). Pendidikan Anak Usia Dini: Perannya dalam Membangun Karakter dan Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 1(1), 98–102.
Ridhwan, Surya, & Andalia. (2023). Permainan Tradisional untuk Anak Usia Dini: Literature Review. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas (BRUE), 9(2), 76-91.
Suri, Pesona & Annissa. (2024). Penanaman Rasa Cinta Tanah Air pada Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisional. Jurnal Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan 2(2), 129-139
Utara, Hapidin, & Utami. (2024). Kesadaran Lingkungan Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 9(1), 275-281. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v9i1.4358
Wibowo, T. S., Tannady, H., Erlianti, D., Setiadi, R., & Suparman, S. (2022). AnalisisPeran Kompensasi Kerja Dan Pelatihan Kerja Terhadap Kinerja KaryawanFoodpedia Group. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 6(1), 924–930. https://doi.org/10.31539/costing.v6i1.4640
Wulandari, W. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisional “Gempuran.” Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(2). https://doi.org/10.36722/jaudhi.v4i2.924
