Main Article Content

Abstract

Background: In the 5.0 era, business actors must embrace online marketing media. However, not all people possess the skills to create online marketing, including the UMKM owners in Kampungbaru Sub-village, Malang Regency. The purpose of the activity is aimed at providing education, training and assistance in making TikTok Shop as a means of marketing products to increase sales in the UMKM of Kampungbaru Sub-village. Method: The owners of Kripik and Batik UMKM in Wonosari Sub-village were the subjects of the assistance, which took place in July and August of 2024. Three steps comprised the mentoring method: needs analysis, manufacturing support, and activity evaluation. Results: Through this, Kripik Kabul now has access to new marketing channels through TikTok Shop, its owners can fill out product catalogs, and their understanding and proficiency with social media has grown. Using the TikTok application’s menu, suggestions for more devotion to the use of the TikTok Shop were created. Conclusion: Furthermore, the mentoring process needs to be extended in time, and once the mentoring activities are finished, ongoing evaluation is required.

Keywords

Mentoring Digital Marketing TikTok Shop and Product Sales Pendampingan Pemasaran Digital Tiktok Shop dan Penjualan Produk

Article Details

How to Cite
Pusposari, L. F., Firmantika, L., Hidayat, I. W., & Saputri, A. B. (2024). Pendampingan Penguatan Pemasaran melalui Tiktok Shop sebagai Upaya Meningkatkan Penjualan Produk UMKM. Jurnal SOLMA, 13(3), 2442–2451. https://doi.org/10.22236/solma.v13i3.16668

References

  1. Abubakar, H., Palisuri, P., Hernita, Syarifuddin, Syamsuddin, I., & Herman, R. (2021). Keberlanjutan Usaha Mikro Dan Kecil Pedesaan Melalui Pemberdayaan Sumberdaya Lokal. Prosiding 5th Seminar Nasional Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat 2021, 480–485.
  2. Adila, W., & Subari. (2015). Peranan Strategi Promosi Pemasaran Terhadap Peningkatan Volume Penjualan. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 13(1), 47-55.
  3. Amelia, S. S., & Iswadi. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Sebagai Media Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Pada PT Tunas Jaya. Technomedia Journal, 8(3), 1–13. https://doi.org/10.33050/tmj.v8i3.2087
  4. Arifin, I., & Nurjayanti, N. (2024). Rekonstruksi Poster Sebagai Media Aspirasi Dan Propaganda Mahasiswa. MITZAL (Demokrasi, Komunikasi Dan Budaya). Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Ilmu Komunikasi, 9(1), 1. https://doi.org/10.35329/mitzal.v9i1.4951
  5. Arum, M. P., & Hidayat, C. M. (2023). Pelatihan Dan Sosialisasi Tiktok Shop Sebagai Strategi Digital Marketing Untuk Optimalisasi UMKM Menuju Digitalisasi. IJCOSIN: Indonesian Journal of Community Service and Innovation, 3(2), 33–41. https://doi.org/10.20895/ijcosin.v3i2.1099
  6. Ermaya, B. S. (2015). Kawasan Pedesaan. 16(2), 2835–2874.
  7. Fajri, F. N., & Zhafira, N. (2024). Pelatihan Pembuatan Media Promosi (TikTok Shop) Guna Memajukan Pendapatan UMKM dan Pengetahuan Tentang Promosi Digital. Dinamika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 5–9. https://doi.org/10.56457/dinamika.v2i1.553
  8. Hermawan, Y., & Muryati. (2022). Analisis Kebutuhan Pendampingan Belajar Anak Usia Dini pada Masa Pandemi Covid 19 di Dusun Bandingan Gombong. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat (JPPM), 9(1), 27–36.
  9. Kesuma, A., Amalia, S., & Lestari, D. (2024). Workshop Penggunaan TikTok Shop untuk Meningkatkan Pendapatan Usaha pada Anggota Desa PRIMA Kelurahan Wedomartani. Jurnal Pustaka Mitra (Pusat Akses Kajian Mengabdi Terhadap Masyarakat), 4(2), 36–43. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakamitra.v4i2.695
  10. Oktaviani, L., Anwar, Z., & Sholiha, I. (2023). Strategi Penjualan di Aplikasi Tik Tok Dalam Perspektif Pemasaran Konvensional dan Pemasaran Syariah. At-Tasharruf: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis Syariah, 5(2), 71–81. https://doi.org/10.32528/at.v5i2.1022
  11. Priyanto, R., Martina, S., Hamzah, F., Riva, P., & Syarifuddin, D. (2018). Peranan Promosi Terhadap Peningkatan Volume Penjualan Produk Rajutan di CV Konta Djaya Binong Jati. Jurnal Abdimas BSI, 1(2), 296–304.
  12. Purwandani, I., Sismadi, Rosmita, Sofyanty, D., Raynor, A. F., & Aliffiana, S. (2024). Pelatihan Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Shop Sebagai Media Pemasaran Pada Rumah Pangan Lokal Indonesia. Αγαη, 15(1), 37–48.
  13. Rizqiani, N., Sadali, A., & Abadi, M. (2024). Strategi Pemasaran UMKM di Era Digital: Studi Kasus Penggunaan TikTok Shop oleh Sylviea Collection. Sahmiyya: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 3(1), 23–30.
  14. Sa’adah, A. N., Rosma, A., & Aulia, D. (2022). Persepsi Generasi Z Terhadap Fitur Tiktok Shop pada Aplikasi Tiktok. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis dan Keuangan, 2(5), 131–140. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v2i5.176
  15. Supriyanto, A., Chikmah, I. F., Salma, K., & Tamara, A. W. (2023). Penjualan Melalui Tiktok Shop dan Shopee: Menguntungkan yang Mana.? BUSINESS: Scientific Journal of Business and Entrepreneurship, 1, 1–16. https://journal.csspublishing/index.php/business
  16. Syahfitri, W., Afrilia, D., Ilmi, N., Sipahutar, R. A. S., & Sidauruk, T. (2024). Pengaruh Munculnya Toko Online Terhadap Penurunan Pendapatan Toko Offline di Pasar Raya MMTC. MANTAP: Journal of Management Accounting, Tax and Production, 2(2), 427–431. https://doi.org/10.57235/mantap.v2i2.2884
  17. Wahidmurni, Nur, M. A., & Pusposari, L. F. (2020). To Be Entrepreneur: Sebuah Peta Jalan Menjadi Pengusaha Milenial (M. Karim (ed.)). CV. Dian’s Print.
  18. Wijoyo, S. G. (2023). Fenomena Aplikasi TikTok Shop Sebagai Alternatif Belanja Hemat. DARUNA: Journal of Communication, 3(1), 109–114.
  19. Wiranti, N. E., Magriasti, L., & Frinaldi, A. (2024). Peranan Perangkat Desa Dalam Membantu Pelaku UMKM Mengembangkan Usahanya. Journal Pendidikan Ilmu, (16), 1–7. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/14139