Main Article Content

Abstract

Background: In 2023 the coverage of exclusive breastfeeding for infants aged 6-23 months in Indonesia was 55.5%, while the national target was 75%. The coverage of exclusive breastfeeding in Boyolali Regency reached 79,1% in 2022, but in Sambi Subdistrict It was only 50,5% in 2024 indicating that this figure did not meet the national target. The aim of this program is to increase the coverage of exclusive breastfeeding in Puskesmas Sambi, Boyolali Regency’s working area. Method: The method used was community nutrition education based on the result of problem analysis using problem solving cycle from primary and secondary datas. The program ‘s success was assessed by the difference between average pre-test and post-test score. Result: Based on the results, the average pre-test score was 77,78 and the average post-test score was 83,65. It showed an increase of 5,87 for the average score. The statistical test found a significant difference between average pre-test and post-test scores with p = 0.020 (p < 0.05). Conclusion: Education using lecture also question and answer discussion combined with several medias such as leaflet, recipe book, videos, and practice tool in "GENDIS (Generasi Emas dengan ASI Eksklusif)" education program succeeded in increasing participants’ knowledge about exclusive breastfeeding practice solution for working mothers.

Keywords

Exclusive Breastfeeding Intervention ASI Eksklusif Edukasi Intervensi

Article Details

How to Cite
Selviana, T. A., Ma’mun, W., Putri, S. N. A. H., Septiana, R., Safitri, R., Lestari, A., & Andarwati, D. A. D. (2024). Peningkatan Cakupan ASI Eksklusif melalui Program Edukasi “GENDIS” (Generasi Emas dengan ASI Eksklusif) di Kecamatan Sambi, Kabupaten Boyolali. Jurnal SOLMA, 13(2), 837–847. https://doi.org/10.22236/solma.v13i2.15440

References

  1. Adri, R. F. (2020). Pengaruh Pre-Test Terhadap Tingkat Pemahaman Mahasiswa Program Studi Ilmu Politik pada Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar. MENARA Ilmu, 14(1).
  2. Ary, D., Jacobs, L.C., & Razavieh, A. (1976). Pengantar Penelitian Pendidikan. Terjemahan oleh Arief Furchan. (1982). Surabaya: Usaha Nasional.
  3. Andiani, N., & Akmaliah, I. F. (2012). Alat Pendeteksi Golongan Darah Manusia Berbasis Mikrokontroler 89s51. In Prosiding SNATIKA.
  4. Azhar, F., Madona, P., & Tianur. (2014). Alat pembaca golongan darah dan Rhesus. Jurnal Teknik Elelktro Dan Komputer, 2(2), 145–152.
  5. Bupati Boyolali. (2023). Peraturan Daerah Kabupaten Boyolali Nomor 5 Tahun 2023 tentang Penyelenggaraan Kesehatan Ibu, Bayi Baru Lahir, dan Anak. Indonesia.
  6. Enindelastri, La Ode M S dan Adius K. (2021). Pengaruh Edukasi Melalui Media Leaflet terhadap Pengetahuan dan Sikap Siswa SMAN 14 Bombana tentang Covid 19. Nursing Update.
  7. Fadhillah, N., Priyadi N.P., dan Ratih I. (2020). Penggunaan Leaflet, Booklet dan Video untuk Tingkatkan Pengetahuan, Sikap, Keyakinan dan Niat Ibu Remaja mengenai Pemberian ASI Eksklusif di 2 Kecamata di Kabupaten Magelang. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 8(5), 700-707.
  8. Hardjito, Koekoeh. (2023). Optimalisasi Media Leaflet dalam Meningkatkan Pengetahuan dan Sikap Ibu tentang ASI Eksklusif. Jurnal Inovasi Riset Ilmu Kesehatan, 2(1), 83-90.
  9. Kementerian Kesehatan RI. (2023). Survei Kesehatan Indonesia (SKI) dalam Angka. Indonesia.
  10. Kementerian Kesehatan RI. (2022). Profil Kesehatan Kabupaten Boyolali Tahun 2022. Indonesia.
  11. Kementerian Kesehatan RI. (2021). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2021 tentang Penyelenggaraan Pelayanan Kesehatan Masa Sebelum Hamil, Masa Hamil, Persalinan, Masa Sesudah Melahirkan, Pelayanan Kontrasepsi, serta Pelayanan Kesehatan Seksual. Indonesia.
  12. Kristiana, Y. (2020). Pendidikan Kesehatan dalam Meningkatkan Pengetahuan Keluarga untuk Mendukung Pemberian ASI Eksklusif. Jurnal Sains Kebidanan, 2(1), 1-7.
  13. Masitah, R. (2022). Pengaruh Pendidikan Gizi Terhadap Pengetahuan Ibu Berkaitan dengan Stunting, ASI Eksklusif, dan MPASI. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(3).
  14. Mauildar, M., Iskandar, & Fauziah. (2023). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Media Leaflet Terhadap Tingkat Pengetahuan dan Sikap Lansia dalam Pemanfaatan Posyandu. Prosiding SEMDI-UNAYA, 111–125.
  15. Mulyani, S. & Sulistiawan, A. (2021). Pendidikan Kesehatan ASI Eksklusif dan Teknik Menyusui yang Benar. Jurnal Karya Abdi, 5(3), 515-517.
  16. Nadia, U., & Fajri, N. (2021). Pengaruh Penyuluhan dengan Metode Demonstrasi Terhadap Pengetahuan Ibu Tentang Pola Makan Balita. JIM FKep, 5(3).
  17. Nirwana, B. S., Viridula, E. Y., Awatiszahro, A., Rofiah, K., Tanjungsari, A., & Ruhayati, A. (2022). Sosialisasi Manfaat Pijat Bayi dengan Media Leaflet untuk Meningkatkan Literasi Kesehatan Masyarakat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2).
  18. Nurjanah, I., Hamidah, A. dan Sari, Y.M. (2022). Dukungan Ibu dalam Pemberian ASI Eksklusif”. Jurnal Pemberdayaan dan Pendidikan Kesehatan, 1(2), 47-56.
  19. Oktari, A., & Silvia, N. D. (2016). Pemeriksaan Golongan Darah Sistem ABO Metode Slide dengan Reagen Serum Golongan Darah ABO. Jurnal Teknologi Laboratorium, 5(2), 49–54.
  20. Panjaitan, H.C., Sineri, D.I., Puteri, H.S., Febriyadin, F., & Pujihastuti, E.S. (2022). Edukasi Gizi dan Penyusunan Menu Pemulihan untuk Peningkatan Pengetahuan Ibu Hamil KEK. Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2(3), 465-487.
  21. Prahmana, R.C.I. (2012). Pendesainan Pembelajaran Operasi Bilangan Menggunakan Permainan Tradisional Tepuk Bergambar Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar (SD). Unpublished Thesis. Palembang: Sriwijaya University.
  22. Presiden RI. (2012). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2012 tentang Pemberian Air Susu Ibu Eksklusif. Indonesia.
  23. Puspitasari, D. I., Siti, N., & Setyaningrum, R. (2022). Webinar: Upaya Mendukung Keberhasilan Pemberian ASI Eksklusif. Abdi Geomedisains, 2(2), 72-79.
  24. Putri, A.A.D., & Naim., S. (2021). Determinan Pemberian ASI Eksklusif: Analisis Data Sekunder Survei Demografi dan Kesehatan 2017. Amerta Nutrition, 284-291. Available at: https://doi.org/10.20473/amnt.v5i3.2021.
  25. Quraisy, C.C.R.A.S., Sineri, D.I., Haruni, D.S., & Puteri, H.S. (2022). Peningkatan Pengetahuan Ibu Hamil: Penyuluhan Gizi dengan Media Kalender Makanan “Steril KEK”. Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2(3), 488-503.
  26. Rahmiyati, R. (2019). Pengaruh E-Booklet tentang ASI Eksklusif terhadap Peningkatan Pengetahuan Ibu Hamil Trimester III, Unpublished Thesis. Yogyakarta: Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Yogyakarta.
  27. Ramadhanti, F M, Enik S dan Mohammad J. (2022). Pengaruh Edukasi Gizi dengan Media Video Motion Graphics terhadap Pengetahuan dan Sikap tentang Obesitas Remaja. Jurnal Gizi, 11(1), 22-31.
  28. Rifa’i, A., Astuti, S.L.D. dan Setyorini, Y. (2020). Pengetahuan Ibu Menyusui Pasca Edukasi tentang ASI Eksklusif. Jurnal Keperawatan Global, 5(2), 56-117.
  29. Safitri, Neneng. (2022). Edukasi Kesehatan Menggunakan Media Video terhadap Pengetahuan dan Sikap Pemberian ASI Eksklusif pada Ibu Hamil Trimester III di Palangka Raya. Jurnal Surya Medika (JSM), 8(1), 54-64.
  30. Sumiati, S., & Marsofely, R. L. (2017). Penggunaan Leaflet terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Keluarga Baru. Jurnal Media Kesehatan, 10(1), 52–57.
  31. Suminar, S. R. (2011). Analisis Hukum Terhadap Pemberian Transfusi Darah di Rumah Sakit Berdasarkan Undang-Undang No. 44 Tahun 2009 Tentang Rumah Sakit. Syiar Hukum, 13(3), 247–264.
  32. Taufiqoh, S., Suryantoro, P., Kurniawati, H.F. (2017). Maternal Parity and Exclusive Breastfeeding History are Significantly Associated with Stunting in Children Aged 12-59 Months. Majalah Obstetri & Ginekologi, 25(2), 66-70.
  33. World Health Organization and UNICEF. (2021). Global Breastfeeding Scorecard 2021 Protecting Breastfeeding through Bold National Actions during The Covid-19 Pandemic and Beyond.