Main Article Content

Abstract

Background: The lack of knowledge regarding balanced nutrition intake in adolescents resulted in suboptimal diets. Therefore, there is a need for an educational program aimed at transforming their diet following balanced nutrition guidelines. Method: The partner of this activity is class 10 RPL 2 at SMK Mahardhika Batujajar, the number of participants is 35 people, providing education on balanced nutrition through Nutristzil, an interactive web-based game. The effectiveness of this program was evaluated through pretest and posttest results. In addition, the program also includes training in website and game development, with the expectation that teachers and students studying software engineering can develop resources for nutrition education and other topics after the program’s completion. Result: The evaluation results reveal a significant difference in knowledge before and after the program, indicating a positive response from the students. Conclusion: Behavioral change can be achieved through the establishment of new habits practiced consistently for 21 days.

Keywords

Education Balanced Nutrition Game adolescents Edukasi Gizi Seimbang Game Remaja

Article Details

How to Cite
Salsabila, N. F., Putri, V. S., Ramadhan, M. A., Nugraheni, D., Anshori, M. W., & Astuti, W. (2025). Edukasi Gizi Seimbang melalui Media Game Nutristzil Berbasis Interactive Website di SMK Mahardhika Batujajar. Jurnal SOLMA, 13(3). https://doi.org/10.22236/solma.v13i3.14547

References

  1. Aji, S. P., Gultom, E., Yulis, D. M., & Pannyiwi, R. (2023). Penyuluhan Metode Story Telling Terhadap Kebersihan Gigi Dan Mulut. Sahabat Sosial: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 37-39. https://doi.org/10.59585/sosisabdimas.v1i2.27
  2. Assabila, S. Y., & Sefrina, L. R. (2022). Kajian Pustaka: Penggunaan Media Digital sebagai Alternatif Media Pendidikan Gizi pada Remaja di Masa Pandemi COVID-19. Poltekita: Jurnal Ilmu Kesehatan, 16(1), 118-125. https://doi.org/10.33860/jik.v16i1.693
  3. Baroroh, I. (2022). Peningkatan Pengetahuan tentang Pemenuhan Gizi Remaja dan Edukasi Pencegahan Stunting. Jurnal ABDIMAS-HIP Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 60-64. https://doi.org/10.37402/abdimaship.vol3.iss2.194
  4. Dinas Kesehatan Pangan dan Peternakan. (2021). Skor PPH Tingkat Konsumsi Sayur dan Buah-Buahan Berdasarkan Kabupate/Kota di Jawa Barat. Diakses pada: https://opendata.jabarprov.go.id/id/dataset/skor-pph-tingkat-konsumsi-sayur-dan-buah-buahan-berdasarkan-kabupatenkota-di-jawa-barat
  5. Frisda, B. N., Fatmaningrum, W., dan Ningtyas, W. S. (2022). Pendidikan Gizi Seimbang Dengan Media Video Animasi Terhadap Peningkatan Pengetahuan Gizi Seimbang Pada Remaja. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(2), 1987-1998. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i2.6181
  6. Hidana, R., Simanjuntak, R. R., & Lestari, Y. N. (2022). Bagaimana Status Menarche Berpengaruh Terhadap Status Gizi serta Tingkat Kecukupan Energi dan Zat Gizi Remaja Putri? Nutrizione: Nutrition Research And Development Journal, 2(1), 19-35. https://doi.org/10.15294/nutrizione.v2i1.55269
  7. Kemenkes, K. K. R. (2014). Pedoman Gizi Seimbang. In Pedoman Gizi Seimbang
  8. Kemenkes, R. I. (2020). Pokok-pokok renstra kemenkes 2020-2024. Kemenkes RI.
  9. Kemenkes, R. I. (2020). Gizi saat Remaja Tentukan Kualitas Keturunan. Jakarta: Kemenkes RI dan BPPSDMK. 2017. Penilaian Status Gizi. Kemenkes RI. Jakarta.
  10. Kemenkes, R. I. (2019). Tingkat status gizi mayarakat. Diakses pada: http://www.kemenkes.go.id/artikel/view/19081600004/kemenkes-tingkat-status-gizi-masyarakat.html
  11. Margiyanti, N. J. (2021). Analisis tingkat pengetahuan, body image dan pola makan terhadap status gizi remaja putri. Jurnal Akademika Baiturrahim Jambi, 10(1), 231-237. https://doi.org/10.36565/jab.v10i1.341
  12. Masrikhiyah, R. (2020). Peningkatan Pengetahuan Ibu Mengenai Gizi Seimbang dalam Pemenuhan Gizi Keluarga. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 476-481. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i3.3636
  13. Muchtar, A. (2022). Dialog Lintas Mazhab: Fiqh Ibadah dan Muamalah. Amzah.
  14. Ramadhani, K. & Khofifah, H. (2021). Edukasi Gizi Seimbang sebagai Upaya Meningkatkan Pengetahuan pada Remaja di Desa Bedingin Wetan pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Kesehatan Global, 4(2), 66-74.
  15. Riset Kesehatan Dasar. Laporan Nasional Riskesdas. (2018). Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan. 2018.
  16. Roring, D. O., Nita, R., & Kapantow, N. H. (2019). Hubungan Antara Asupan Energi Dengan Status Gizi Anak Balita Diwilayah Kerja Puskesmas Desa Tambarana Kecamatan Poso Pesisir Utara Kabupaten Poso. KESMAS, 7(5).
  17. Safitri, N. R. D. & Fitrianti, D. Y. (2016). Pengaruh Edukasi Gizi Dengan Ceramah Dan Booklet Terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Gizi Remaja Overweight. Journal of Nutrition College, 5(4), 374–380. https://doi.org/10.14710/jnc.v5i4.16438
  18. Sando, W., Widodo, M. D., & Dami Yanthi, N. R. (2021). Identifikasi Hambatan dalam Pelaksanaan Program Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) di SMPN 1 Pangkalan Kuras Kabupaten Pelalawan. Jurnal Kebijakan Kesehatan Indonesia: JKKI, 10(01). https://doi.org/10.22146/jkki.60942
  19. Sari, R. P., Lelyana, N., Mulawarmanti, D., Widyastuti., Sucahyo, B., Aprilia, Kurniawan, H., Sarianoferni., Rossy, M., Juniar, E., Hollanda, G. H., Fitriani, Y. (2023). School Dental Health Program: Pembiasaan Baru Sikat Gigi 21 Hari di SD Muhammadiyah 26 Surabaya. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat: JPKM, 29(4).
  20. Sefaya, K. T., Nugraheni, S. A., & Pangestuti, D. R. (2017). Pengaruh Pendidikan Gizi Terhadap Pengetahuan Gizi Dan Tingkat Kecukupan Gizi Terkait Pencegahan Anemia Remaja (Studi pada Siswa Kelas XI SMA Teuku Umar Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 5(1), 272-282. https://doi.org/10.14710/jkm.v5i1.15564
  21. Silalahi, V., Aritonang, E., & Ashar, T. (2016). Potensi Pendidikan Gizi dalam Meningkatkan Asupan Gizi pada Remaja Putri yang Anemia di Kota Medan. Jurnal kesehatan masyarakat, 11(2), 295-301. https://doi.org/10.15294/kemas.v11i2.4113
  22. Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: IKAPI
  23. Yunita, F. A., Hardiningsih, H., Yuneta, A. E. N., Sulaeman, E. S., & Ada, Y. R. (2020). Hubungan Pola Diet Remaja dengan Status Gizi. PLACENTUM: Jurnal Ilmiah Kesehatan dan Aplikasinya, 8(2), 93-98. https://doi.org/10.20961/placentum.v8i2.43416