Main Article Content

Abstract

Background: The fast development of technology demands adjustments in political education. The "Politik Asik" community service programme is a political education effort that combines board games and learning media. This approach aims to improve political literacy and critical thinking skills, especially among young voters and women in welcoming the 2024 political year. Method: Politik Asik collaborates with various communities, PKK, high school students and village officials. With a political education model through board game media, fifty participants from each category, namely the youth and women categories. Result: Through analytical observations, the results show that this programme succeeded in increasing participants' political interest and participation, as well as developing better political literacy and critical thinking skills. The strength of the programme is its ability to attract participants' attention and create an interactive learning experience. Conclusion: This service activity confirms the importance of developing innovative political education methods to strengthen the participation of young voters and women, which in turn supports a stronger democracy in Indonesia.

Keywords

critical thinking board game political education political literacy democracy enhancement Berpirkir Kritis Board game pemahaman politik pendidikan politik peningkatan demokrasi

Article Details

How to Cite
Mustofa, M. U., Utama, R. S., Paskarina, C., Rahmatunnisa, M., & Herdiansah, A. G. (2024). Politik Asik: Upaya Edukasi Politik menggunakan Media Board Game. Jurnal SOLMA, 13(1), 369–379. https://doi.org/10.22236/solma.v13i1.14405

References

  1. Alamri, J., Bena, M., Katili, Y., & Tabo, S. (2023). Pendidikan Politik Generasi Muda Melalui Instrumen Media Sosial. Governance and Politics, 3(1).
  2. Ardita, C. R., Salsabila, U. H., Syarofah, A., Pahlevie, M. S., & Risam, M. R. N. (2021). Peran Teknologi Pendidikan pada Pembelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19. Lisyabab: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 2(2). https://doi.org/10.58326/jurnallisyabab.v2i2.89
  3. Bashori, K. (2018). Pendidikan Politik di Era Disrupsi. Sukma: Jurnal Pendidikan, 2(2), 287–310. https://doi.org/10.32533/02207.2018
  4. Departemen Politik dan Perubahan Sosial CSIS. (2022). Pemilih Muda dan Pemilu 2024: Dinamika dan Preferensi Sosial Politik Pascapandemi.
  5. Ekayani, N. L. P. (2020). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. artikel Jurusan PGSD, fakultas ilmu pendidikan Universitas …. Jurnal Fakultas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1).
  6. Hardian, M., Hidayah, Y., Suryaningsih, A., & Ardian Feriandi, Y. (2021). Gagasan Pendidikan Politik Bagi Generasi Muda (Sebuah Kajian Literatur). Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 6(3), 552. https://doi.org/10.28926/briliant.v6i3.653
  7. Hasibuan, N. (2016). Pengembangan Pendidikan Islam Dengan Implikasi Teknologi Pendidikan. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(2). https://doi.org/10.24952/fitrah.v1i2.313
  8. Jamun, Y. M. (2018). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(1). https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i1.54
  9. Marhaeni, N. H., Fitri, I. A., & Fariha, N. F. (2023). Pelatihan Pembuatan Game Edukasi WordWall Bagi Guru SMA Dharma Amiluhur Yogyakarta. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 988–997. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v7i4.14772
  10. Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1). https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
  11. Rahmah, S. (2021). Pendidikan Politik Bagi Perempuan. Saree: Research in Gender Studies, 3(1), 79–100.
  12. Rahman, A. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Politik bagi Pemilih Pemula melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 44. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8385
  13. Ridwan, M. F. (2022, December 27). Survei: Anak Muda di Bandung Tidak Tertarik Politik Praktis. Republika.Co.Id. https://news.republika.co.id/berita/rnia1y459/survei-anak-muda-di-bandung-tidak-tertarik-politik-praktis
  14. Shalikhah, N. D. (2016). Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 11(1). https://doi.org/10.31603/cakrawala.v11i1.105
  15. Siregar, N., Sahirah, R., & Harahap, A. A. (2020). Konsep Kampus Merdeka Belajar di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1). https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.13
  16. Suryani, A., & Indah, R. N. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Transformasi Perpustakaan. PRoListik Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2).
  17. Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2). https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
  18. Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1). https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1728
  19. We Are Social. (2023). The Changing World of Digital In 2023. We Are Social Indonesia. https://wearesocial.com/id/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023-2/