Main Article Content

Abstract

Penelitian bertujuan untuk memperoleh informasi tentang hubungan antara (1) Sikap dengan hasil belajar bahasa Inggris (2) Kecerdasan emosi dengan hasil belajar bahasa Inggris (2) Motivasi membaca dengan hasil belajar bahasa Inggris (3) Sikap, kecerdasan emosi, dan motivasi dengan hasil belajar bahasa Inggris. Penelitian menggunakan metode survei, dengan analisa regresi dan korelasi (sederhana dan ganda). Populasi terjangkau berjumlah 416 siswa, sampel sebanyak 81 orang. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa: 1) terdapat hubungan (positif) antara sikap terhadap bahasa Inggris dengan hasil belajar bahasa Inggris. 2) terdapat hubungan positif antara kecerdasan emosi dengan hasil belajar bahasa Inggris. 3) terdapat hubungan positif antara motivasi membaca dengan hasil belajar bahasa Inggris. 4) terdapat hubungan positif antara sikap, kecerdasan dan motivasi membaca secara bersama-sama dengan hasil belajar bahasa Inggris dengan. Hasil penelitian diharapkan dapat memberikan informasi mengenai hubungan antara sikap, kecerdasan emosi, dan motivasi membaca dengan hasil belajar bahasa Inggris siswa SMA Muhammadiyah se-Kota Administrasi Jakarta Selatan.


 


The study aimed to obtain information about the relationship between (1) Attitudes and English learning achievement, (2) Emotional intelligence and English learning achievement, (3) reading motivation and English learning achievement, and (4) Attitudes, emotional intelligence, and reading motivation with English learning achievement. The research uses a survey method, with regression and correlation analysis (simple and double). The affordable population amounts to 416 students, and the samples have 81 students. The results of the research are as follows: 1) there is a positive relationship between attitudes toward English and students’ English learning achievement, 2) there is a positive relationship between emotional intelligence and English learning achievement, 3) there is a positive relationship between reading motivation and students’ English learning achievement, and 4) the are positive relationships among attitudes toward English, emotional intelligence, and reading motivation with the English learning achievement student. The result study is hoped to give information about the relationship among attitudes toward English, emotional question, and reading motivation with students English achievement at Muhammadiyah Senior High School in City of South Jakarta.

Article Details