Main Article Content

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mengetahui pengaruh evaluasi formatif dan gaya belajar terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial yang menggunakan evaluasi formatif uraian dan pilihan ganda. Penelitian menggunakan metode eksperimen, dengan desain faktorial 2x2. Populasi terjangkau meliputi kelas VIII (7 kelas yang masing-masingnya terdiri dari 36 siswa). Sedangkan sampel sebanyak 44 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat pengaruh yang berbeda hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial antara kelompok siswa yang diberikan bentuk tes formatif uraian dan kelompok siswa yang diberikan bentuk tes formatif pilihan ganda; (2) terdapat perbedaan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial siswa antara kelompok siswa yang memiliki gaya belajar field independent dan kelompok siswa yang memiliki gaya belajar field dependent; (3) terdapat interaksi antara pemberian bentuk tes formatif dan gaya belajar terhadap hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial.


 


This study aims to analyze and determine the effect of formative test and learning styles on the Social Sciences learning achievement using formative tests with essay and multiple choice types. The research uses an experimental method with 2x2 factorial design. The affordable populations include the eighth grade that has seven classes consisting of 36 students each. Meanwhile the samples amount 44 students. The results show that:


(1) there are different influences of Social Science learning achievement between the group of students given type of essay and the group of students given type of multiple choice; (2) there is a difference of Social Science learning achievement of the students between group of students having independent field learning style and group of students having field dependent learning style; (3) there is an interaction between types of formative test and learning styles on the social science learning achievement.

Article Details