Main Article Content
Abstract
Penelitian bertujuan untuk menguji pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar matematika. Penelitian kuasi eksperimen ini menggunakan desain faktorial 2x2, dengan analisis varian dua arah. Sampel 88 siswa. Hasil penelitian menunjukkan: (1) hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan strategi mind mapping lebih tinggi dari pada dengan strategi ekspositori, (2) hasil belajar matematika siswa yang memiliki gaya belajar independent lebih tinggi daripada dependent, (3) terdapat pengaruh interaksi yang sangat signifikan antara strategi belajar dan gaya belajar terhadap hasil belajar matematika: (4) hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan strategi mind mapping lebih tinggi daripada dengan strategi ekspositori untuk siswa yang memiliki gaya belajar independent, (5) hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan strategi mind mapping tidak berbeda dengan strategi ekspositori untuk siswa yang memiliki gaya belajar dependent, (6) hasil belajar matematika siswa yang memiliki gaya belajar independent lebih tinggi dari pada dependent untuk siswa yang diajar dengan strategi mind mapping, dan (7) hasil belajar matematika siswa yang memiliki gaya belajar independent tidak berbeda dengan dependent untuk siswa yang diajar dengan strategi ekspositori.
The study aims to examine the effect of learning strategies and learning styles on the mathematics learning achievement. This quasi-experimental study uses a 2x2 factorial design, with two-way analysis of variance. There are 88 students as samples. The results of the research show that: 1) the learning Mathematics achievement of the students who use Mind Mapping strategiy is higher than students who use an Expository Strategy, 2) the Mathematics learning of the students with field independent learning style is higher than those with field dependent, 3) there is a very significant influence between learning strategies and learning styles on the students‟ Mathematics learning achievement as there is an interaction, 4) the students‟ learning Mathematics achievement using Mind Mapping strategy is higher than Expository Strategies to the students with field Independent learning style, (5) the students‟ learning Mathematics achievement using Mind Mapping strategy is the same as Expository Strategies to the students with learning style of field Dependent, (6) the students‟ learning Mathematics achievement with learning style of field Independent is higher than those with field dependent taught by Mind Mapping strategy, (7) the students‟ learning Mathematics achievement with learning style of field Independent is the same as those with field dependent taught by Expository strategy.