Main Article Content

Abstract

adrasas as educational institutions that equip students by integrating sciences such as natural, social, and exact sciences based on religious knowledge so that students are able to follow the development of science and technology. This research aims as a study material and provides information and solutions to efforts that can be applied to the integration of Islamic Madrasah Ibtidaiyah in character building in the golden generation. This research uses a qualitative type of descriptive-analytical approach with a literature review model. This research data collection technique looks for data about things or variables in the form of notes, documents, papers, articles and journals. The results showed that madrasah ibtidaiyah is an Islamic basic education institution that combines Islamic boarding school and school education by integrating religion and general knowledge, but perfects each other without having to eliminate the uniqueness between the two sciences, so that they can meet National education by creating a generation of character, knowledge and skills.

Keywords

Integration of Islamic Science MI, Character Building, Golden Generation.

Article Details

How to Cite
Lestari, S., & Zarkasih Putro, K. (2021). INTEGRASI ILMU KEISLAMAN MI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER GENERASI EMAS. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 33–44. https://doi.org/10.22236/jpi.v12i1.7008

References

    Abdullah, A. 2012. Islamic Studies di Perguruan Tinggii: Pendekatan Integratif-Interkonektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
    Abi, A. R. 2017. Paradigma Membangun Generasi Emas Indonesia Tahun 2045. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2): 85–90.
    Ahyar, M. 2014. Konstruksi Edukasi Generasi Emas Dan Peran Lembaga Pendidikan (Antara Kemiskinan Dan Kekerasan). EL-Hikmah Journal of Education and Religious Studies, 7(2): 287–308.
    Ambarita, B. 2014. Pembangunan Karakter Menuju Generasi Emas Tahun 2045. Generasi Kampus, 7(1): 1–17.
    B, C. 2016. Ilmu-Ilmu Umum Dan Ilmu-Ilmu Keislaman (Suatu Upaya Integrasi). Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(1): 209–222.
    Darman, R. A. 2017. Mempersiapkan Generasi Emas Indonesia Tahun 2045 Melalui Pendidikan Berkualitas. Jurnal Edik Informatika Penelitian Bidang Komputer Sains Dan Pendidikan Informatika, 3(2): 73–87.
    Hanum, R. 2019. Integrasi Ilmu Dalam Kurikulum Sekolah Islam Terpadu Di Aceh. Pionir: Jurnal Pendidikan, 8(1): 40–55.
    Hidayat, F. 2015. Pengembangan Paradigma Integrasi Ilmu: Harmonisasi Islam Dan Sains Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2): 299–318.
    Istikomah. 2017. Integrasi Ilmu Sebuah Konsep Pendidikan Islam Ideal. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 28(2): 408–433.
    Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2017. Peta Jalan Generasi Emas Indonesia 2045. Jakarta: Kemendikbud.
    Khairat, A. 2016. Disain Pendidikan Berkarakter Untuk Mempersiapkan Generasi Emas 2045. Proceeding International Seminar on Education 2016 Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, 61–68.
    Khalid, A. S & Putri, I. D. 2020. Analisis Konsep Integrasi Ilmu Dalam Islam.” Wardah: Jurnal Dakwah Dan Kemasyarakatan, 21(1): 35–50.
    Kurniawan, S. 2019. Perspektif Umat Islam Tentang Agama Dan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 19(1): 145–166.
    Lestari, S. 2020. Pendidikan Sebagai Pembentuk Masa Depan Dunia. Cet-1. Yogyakarta: CV. Timur Barat.
    Manullang, B. 2013. Grand Desain Pendidikan Karakter Generasi Emas 2045. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1): 1–14.
    Mustoip, S., Japar, M., & MS, Z. 2018. Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: CV Jakad Publishing.
    Ni'mah, Z. A. 2016. Formulasi Model Pengembangan Pendidikan Islam: Kajian Integrasi Madrasah, Sekolah Dan Perguruan Tinggi Dengan Pesantren. Didaktika Religia, 4(1): 209–239.
    Nugraha, M. T. 2020. Integrasi Ilmu Dan Agama: Praktik Islamisasi Ilmu Pengetahuan Umum Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1): 29–37.
    Nurfadhilah. 2019. Analisis Pendidikan Karakter Dalam Mempersiapkan Pubertas Menuju Generasi Emas Indonesia 2045. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1): 85–100.
    Patimah. 2015. Pendidikan Karakter Di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1).
    Ratna, N. K. 2010. Teori, Metode, Dan Teknik Penelitian Sastra, Dari Strukturalisme Hingga Postrukturalisme Wacana Naratif. Yogyakarta: Pustaka pelajar.
    Retnanto, A. 2017. Integrasi Keilmuan Dalam Pendidikan Islam. Elementary, 5(2): 232–250.
    Rusdiana, A. 2014. Integrasi Pendidikan Agama Islam Dengan Sains Dan Teknologi. Jurnal Istek, 8(2): 123–143.
    Wardoyo, S. M. 2015. Pendidikan Karakter: Membangun Jatidiri Bangsa Menuju Generasi Emas 2045 Yang Religius. Tadris, 10(1): 90–103.