Main Article Content

Abstract

One year has passed since Covid-19 force us to stay at home and study through online classes. Changes of habits that require adaptation from the teacher, student's condition, boredom, and facility availability become obstacles that can increase stress levels among teachers. This research aimed to describe stress level among islamic senior high school teacher in South Jakarta during pandemic Covid-19. This research uses a quantitative method with a cross-sectional design. 147 samples collected using purposive sampling. Perceived Stress Scale questionnaire is used to collect the data. Data then processed with univariate and bivariate analysis using SPSS. 88 respondents classified as moderate stress level (59.9%), 54 respondents classified as mild stress level (36.7%), and 5 respondents classified as severe stress level (3.4%). Factors that correlate significantly with stress level are employee status (p-value = 0.044) and the type of school (p-value = 0.009).

Keywords

Online classes, stress, teacher

Article Details

How to Cite
Fathonah, S., & Ramadani Renhoran, C. (2021). GAMBARAN TINGKAT STRESS GURU MADRASAH ALIYAH DI JAKARTA SELATAN SELAMA MASA PANDEMI. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 57–71. https://doi.org/10.22236/jpi.v12i1.7004

References

    Agung, I. M. (2020). Memahami Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Psikologi Sosial. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi, 1(2), 68–84.
    Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6. http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info Singkat-XII-7-I-P3DIApril-2020-1953.pdf
    Ayuningtyas, N. K. (n.d.). Pengaruh antara self efficacy , kepuasan kerja , dan stres kerja terhadap kinerja guru SD = The effect of self efficacy , job satisfaction , and job stress to the performance of elementary school teachers / Nanda Karisma Ayuningtyas. 125.
    Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 112934.
    Dalimunthe, R. Z., & Rahmawati, R. (2019). Penggunaan Teknik Desentralisasi Sistematis Dalam Manajemen Stres Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 4(1).
    Eria. (2013). Peranan Tingkat Penghasilan Dalam Meningkatkan Kinerja Guru MTS Swasta. Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 1(2), 58–67.
    Gray, C., Wilcox, G., & Nordstokke, D. (2017). Teacher mental health, school climate, inclusive education and student learning: A review. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 58(3), 203.
    Hakim, G. R. U., Tantiani, F. F., & Shanti, P. (2017). Efektifitas Pelatihan Manajemen Stres Pada Mahasiswa. Jurnal Sains Psikologi, 6(2), 75–79.
    Hanum, L., Daengsari, D. P., & Kemala, C. N. (2016). Penerapan Manajemen Stres Berkelompok dalam Menurunkan Stres pada Lanjut Usia Berpenyakit Kronis. Jurnal Psikologi, 43(1), 42–51.
    Hanurawan, F. (2012). Strategi pengembangan kesehatan mental di lingkungan sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 14(2), 93.
    Harding, S., Morris, R., Gunnell, D., Ford, T., Hollingworth, W., Tilling, K., Evans, R., Bell, S., Grey, J., & Brockman, R. (2019). Is teachers' mental health and wellbeing associated with students' mental health and wellbeing? Journal of Affective Disorders, 242, 180– 187.
    Kamal, M. A. (2015). Hubungan Bising Subyektif dengan Persepsi Stress Pekerja Menggunakan Skor Skala Persepsi Stress serta Faktor - Faktor Lain pada Pekerja PT K di Jakarta. Tesis Universitas Indonesia.
    Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Penyesuaian Kebijakan Pembelajaran di Masa.
    Miskanik, M., Krisnanda, V. D., & Albab, S. (2019). Efektivitas Teknik Manajemen Stres Dalam Konseling Kelompok Untuk Mencegah Perilaku Prokastinasi Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir. Simposium Nasional Ilmiah & Call for Paper Unindra (Simponi).
    Noviyanti, R. (2013, Januari). Analisis Faktor – Faktor yang Berhubungan dengan Stres Kerja pada Guru Honorer SMA di Jakarta Timur Tahun 2012. Skripsi. Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia.
    Paramitha, N. M. (2012). Hubungan Stres dan Faktor Lainnya dengan Konsumsi Makanan Mahasiswa Departemen Arsitektur Fakultas Teknik Universitas Indonesia Tahun 2012. In Skripsi.
    Pertiwi, NY. (2018). Gambaran Tingkat Stres Kerja dan Strategi Koping Guru Sekolah Dasar Negeri dalam Implementasi Kurikulum 2013 di Kecamatan Bogor Tengah Kota Bogor. Skripsi. Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia.
    Rahman, F. A., & Bhakti, C. P. (2020). Implementasi Eksplorasi Karier Siswa di Era New Normal. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 36–42.
    Ramadhana, M. R. (2020). Mempersiapkan Ketahanan Keluarga Selama Adaptasi Kebiasaan Baru Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependudukan Indonesia, 61–68.
    Ramadhani, M., & Ardias, W. S. (2020). Efektivitas Pelatihan Manajemen Stres Dalam Penurunan Stres Kerja Pada Anggota Badan Search And Rescue Nasional (Basarnas) Kota Padang. PSYCHE: Jurnal Psikologi, 2(1), 28–39.
    Reinke, W. M., Stormont, M., Herman, K. C., Puri, R., & Goel, N. (2011). Supporting children's mental health in schools: Teacher perceptions of needs, roles, and barriers. School Psychology Quarterly, 26(1), 1.
    Rochayah, S. (2012). Universitas Indonesia Universitas Indonesia Jakarta. Fmipa Ui, 0806455143, 6–23.
    Sandra, R., & Ifdil, I. (2015). Konsep Stres Kerja Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(1), 80–85.
    Santosa, I. M. E. (2017). Pengaruh Teknik Manajemen Stress Terhadap Penurunan Tingkat Stress Pada Lansia Di Panti Sosial Tresna Werdha Puspakarma Mataram. PrimA: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan, 2(2).
    Schafer, W. E. (2000). Stress management for wellness. Harcourt College Pub.
    Segarahayu, R. D. (2013). Pengaruh Manajemen stres terhadap penurunan tingkat stres pada narapidana di LPW Malang. Jurnal Psikologi, 1(1).
    Suranadi, L. (2012). Manajemen Stres Mahasiswa Baru. Jurnal Kesehatan Prima, 6(2).
    Tulhusnah, L., & Puryantoro, P. (2019). Pengaruh Jam Kerja dan Disiplin Kerja Terhadap Stres Kerja Karyawan di Kantor Kecamatan Kapongan Kabupaten Situbondo. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(2), 299–312. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i2.67
    Wardhani, R. D. K. (2017). Peran Kesehatan Mental Bagi Guru Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 1(2).