Main Article Content

Abstract

This study aims to examine and learn about the characteristics of the educational leadership of the Prophet Muhammad in modern times. The research method used is a literature study using data sources from the book Educational Leadership and several journals, articles, and national and international seminar proceedings. The results of this study indicate that the educational leadership carried out by the Prophet Muhammad can provide an example to other leaders on how to be a good leader. In addition to having good morals, the Prophet Muhammad also has four mandatory characteristics that are the basis for the criteria for a good leader: siddiq, amanah, tabligh, and fathanah. Thus, it is appropriate for a leader to emulate the characteristics of the Prophet Muhammad in carrying out his leadership. He is an ideal leader and a good role model for his people.

Keywords

Educational Leadership Prophet Muhammad Modern Era

Article Details

How to Cite
Nurul Hidayah , M., & kasdar, M. K. A. (2024). Implementasi Sifat – Sifat Nabi Muhammad dalam Kepemimpinan pendidikan di Masa Modern . Jurnal Pendidikan Islam, 15(02), 92–99. Retrieved from https://journal.uhamka.ac.id/index.php/jpi/article/view/16731

References

  1. A’yuni, S. Q., & Hijrawan, R. (2021). Membaca Pemikiran Kuntowijoyo dalam Hubungan Ilmu dan Agama Perspektif Islam. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Agama, 13(01). https://doi.org/10.32678/al-ittijah.v10i02.1246
  2. Abdullah, A. S. (2007). Teori-Toeri Pendidikan Berdasarkan Al-Qur’an. Jakarta: Jakarta: PT Rineka Cipta.
  3. Alamsyah, Y. A. (2017). Membumikan Sifat Rasul Dalam Kepemimpinan Pendidikan : Memposisikan Nabi Muhammad SAW sebagai Panutan dalam Kepemimpinan Pendidikan. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 7(2), 120–141.
  4. Alamsyah, Y. A. (2019). Membumikan Sifat Rsul dalam Kepemimpinan Pendidikan: Memposisikan Nabi Muhammad SAW sebagai Panutan dalam Kepemimpinan Pendidikan. Al-Idarah: Jurnal Kepemimpinan Islam, 7(2), 130. Retrieved from http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/idaroh
  5. Arum, K. (2019). Pengembangan Pendidikan Agama Islam Berbasis Sosial Profetik (Analisis terhadap Pemikiran Kuntowijoyo). Millah: Jurnal Studi Islam, 02(17). Retrieved from https://www.scribd.com/document/527573845/2125-6129-1-PB
  6. Azizah, K. (2022). Analisis Karakter Kepemimpinan Nabi Muhammad SAW dalam Bidang Pendidikan. Ash-Shuffah: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 1(1), 1–15. Retrieved from http://jurnal.staiannawawi.com/index.php/Ash-Shuffah/article/view/454
  7. Diana Riski Sapitri Siregar, J. M. (2022). Model Kepemimpinan Pendidikan Rasulullah Saw. TARBIYATUNA: Kajian Pendidikan Islam, 6(2), 203–215.
  8. Fadhli, M. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Kepemimpinan Profetik Dalam Lembaga Pendidikan Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 116–127.
  9. Fadhli, M. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Kepemimpinan Profetik dalam Lembaga Pendidikan Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(02), 116–127.
  10. Fansori, R., Wardhana, K. E., & Bighas, K. A. (2024). The Concept Of Leadership In The Philosophy Of Educational Management From The Perspective Of The Qur’an And Hadith. Fikroh: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 17(01), 11–28.
  11. Hafiddin, H. (2015). Pendidikan Islam pada Masa Rasulullah. TARBIYA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1), 17–30.
  12. Hidayat, R., & Abdullah. (2019). Buku Ilmu Pendidikan. Medan: Medan: LPPPI.
  13. Istikomah, & Haryanto, B. (2021). Management Dan Kepemimpinan Pendidikan Islam.
  14. Jamaluddin, M. (2020). Nilai Profetik dalam Kumpulan Cerpen Pelajaran Pertama Bagi Calon Politisi Karya Kuntowijoyo Sebagai Bentuk Ekspresi Pendidikan Karakter di Masa Pandemi. Proseding Seminar Nasional Bahasa Dan..., (04): 321(39). Retrieved from https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/27451/1/Ali Sodiqin - Fiqh - Ushul Fiqh.pdf
  15. Jonisar, Syatiri Ahmad, Tentri Septiyani, Asmawati, & Dudi Suprihadi. (2022a). Konsepsi Kepemimpinan Pendidikan Dalam Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 233–240. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v5i4.338
  16. Jonisar, Syatiri Ahmad, Tentri Septiyani, Asmawati, & Dudi Suprihadi. (2022b). Konsepsi Kepemimpinan Pendidikan Dalam Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 5(4), 233–240. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v5i4.338
  17. Kuntowijoyo. (1997). Identitas Politik Umat Islam. Bandung: Bandung: Mizan. https://doi.org/10.21043/yudisia.v8i2.3243
  18. Luluk Maktumah, & Minhaji, M. (2020). Prophetic Leadership dan Implementasinya dalam Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(2), 133–148. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i2.196
  19. Muhammad, Y. (2021). Konsep Dasar Karakteristik Kepemimpinan Dalam Pendidikan Islam. AL-HIKMAH : Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 157–169.
  20. Nanus, B. (2001). Kepemimpinan Visioner. Jakarta: Jakarta: Prenhalindo.
  21. Nasri Dini, M., & Bakri, S. (2021). Implementasi Sifat Nabi dalam Kepemimpinan Pendidikan di Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(2), 248. https://doi.org/10.20961/jdc.v5i2.55514
  22. Oskar Hutagaluha, Aslan, Purniadi Putra, Abdul Wahab Syakhrani, S. M. (2020). Situational Leadership in Islamic Education: International Journal of Graduate of Islamic Education (IJGIE), 1(1), 1–7. https://doi.org/10.47467/manbiz.v3i1.4417
  23. Rahma, F. N., Andika, J., Natifa, T., & Farhani, U. A. (2022). Penerapan Kepemimpinan Nabi Muhammad Pada Pendidikan Islam. PANDAWA : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 4(1), 141–153.
  24. Ramdanu, A., & Abdul Hayyie Alkattani. (2023). Kepemimpinan Nabi Muhammad Shalallahu ‘ alahi wasallam dalam Sistem Pendidikan. Twazun: Urnal Pendidikan Islam, 16(1), 101–101. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i1.8239
  25. Sellami, A. L., Sawalhi, R., & Romanowski, M. H. (2022). Definitions of educational leadership – Arab educators ’ perspectives. International Journal of Leadership in Education, 25(5), 767–786. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1690701
  26. Shihab, M. Q. (2019). Wasathiyah, Wawasan Islam tentang Moderasi Beragama. Tangerang: Tangerang: Lentera Hati.
  27. Siahaan, A. (2018). Kepemimpinan Pendidikan. Medan: Medan: CV Widya Puspita.
  28. Siregar, D. R. S., & Musfah, J. (2022). Model Kepemimpinan Pendidikan Rasulullah Saw. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 6(2), 203. https://doi.org/10.69552/tarbiyatuna.v6i2.1141
  29. Siregar, K. E., Musri, A., & Putra, S. (2024a). Spiritual Leadership ( Spirit Implementation As Leadership Models In Islamic Educational Institutions ). Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity, 2(1), 223–232.
  30. Siregar, K. E., Musri, A., & Putra, S. (2024b). Spiritual Leadership (Spirit Implementation as Leadership Models ini Islamic Educational Institutions). Proceeding of International Conference on Education, Society and Humanity, 02(01), 223–232. Retrieved from https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/icesh%0ASPIRITUAL
  31. Siti Ulyani, A., Machdum Bachtiar, & Anis Fauzi. (2024). Leaders, Managers and Leadership, in Educational Institutions. Journal of Scientific Research, Education, and Technology (JSRET), 3(1), 11–18. https://doi.org/10.58526/jsret.v3i1.306
  32. Syafaruddin. (2019). Kepemimpinan Pendidikan. Depok: Depok: Rajawali Pers.
  33. Thaib, M. I. (2018). Kepemimpinan Pendidikan Dalam Islam. Intelektualita, 4(1), 66–95.
  34. Wahab, J. (2020). Nilai Moralitas Kepemimpinan Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, 9(1), 59. https://doi.org/10.24252/ip.v9i1.14124
  35. Yani, M. (2021). Konsep Dasar Karakteristik Kepemimpinan Dalam Pendidikan Islam. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(2), 157–169. Retrieved from http://ejournal.uniks.ac.id/index.php/Alhikmah/article/view/1668
  36. Zhulaikah, N. (2022). Pendidikan Karakter : Strategi Guru Dalam Pembentukan Karakter Nubuwwah Pada Siswa di Aqobah International School Jombang. Muta ’ Allim : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 188–207.