Analysis of Obstacles to Learning Mathematics Online in View of Constructivism Theory

Roslani, Ishaq Nuriadin

Abstract

Constructivism learning theory is very relevant to be applied in Indonesia because it has advantages that can be used as an innovative learning method. However, the constructivism learning model is still rarely applied, especially in mathematics learning so that the learning objectives are not achieved properly. This research was conducted to obtain comprehensive information on how constructivism theory is used in online mathematics learning and the obstacles faced. This can be useful to find out good new adaptations in implementing online mathematics learning in the future. In addition, it can be useful as an evaluation material for the application of constructivism theory in online mathematics learning in the future. This research uses descriptive analysis method with literature study technique. The constructivism theory referred to in this study is a constructivist learning theory that has been explored in the application of online mathematics learning into four parts, namely: a learner-centered learning environment, a knowledge-centered learning environment, an assessment-centered learning environment, and an assessment-centered learning environment. community-centred learning.


 


Teori pembelajaran konstruktivisme sangat relevan untuk diterapkan di Indonesia karena memiliki kelebihan yang dapat dijadikan metode pembelajaran yang inovatif. Namun model pembelajaran konstruktivisme masih jarang diterapkan khususnya pada pembelajaran matematika sehingga tujuan pembelajaran tidak tercapai dengan baik. Penelitian ini dilakukan untuk memperoleh informasi yang komprehensif tentang bagaimana teori konstruktivisme digunakan dalam pembelajaran matematika online dan kendala yang dihadapi. Hal ini dapat bermanfaat untuk mengetahui adaptasi baru yang baik dalam pelaksanaan pembelajaran matematika online di masa depan. Selain itu dapat bermanfaat sebagai bahan evaluasi penerapan teori konstruktivisme dalam pembelajaran matematika online di masa yang akan datang. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analisis dengan teknik studi literatur. Teori konstruktivisme yang dimaksud dalam penelitian ini merupakan teori pembelajaran konstruktivis yang dieksplorasi dalam penerapan pembelajaran matematika online menjadi empat bagian, yaitu: lingkungan belajar yang berpusat pada peserta didik, lingkungan belajar yang berpusat pada pengetahuan, lingkungan belajar yang berpusat pada penilaian. , dan lingkungan belajar yang berpusat pada penilaian. pembelajaran yang berpusat pada komunitas.

Full text article

Generated from XML file

References

Alyaa, A. maharani, Krisdianto hadiprasetyo, & Annisa Prima Exacta. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Dengan Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Selama Masa Darurat Covid-19 Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Ngadirojo Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 6(2), 6–12. . Crossref
Amalia, A., & Sa’adah, N. (2020). Dampak Wabah Covid-19 Terhadap Kegiatan Belajar Mengajar di Indonesia. Jurnal Psikologi, 13(2), 214–225. . Crossref
Andrian, Y., & Rusman, R. (2019). Implementasi pembelajaran abad 21 dalam kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1). . Crossref
Andriyansah, R., Mu’arif, A. N., Nataliasari, D., Rahmin, S., Kurniawati, S., & Darmadi, D. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Saat Pandemi COVID-19 Pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 67–71. . Crossref
Arifin, M., & Chotimah, S. (2021). Analisis Efektifitas Pembelajaran Matematika Secara Daring Siswa SMP di Kabupaten Bekasi Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2452–2459. . Crossref
Ayus, A. D., Gusniwati, G., & Buhaerah, B. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Berbasis Daring (E-Learning) Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Pi: Mathematics Education Journal, 4(1), 31–36. . Crossref
Budyastuti, Y., & Fauziati, E. (2021). Penerapan Teori Konstruktivisme pada Pembelajaran Daring Interaktif. Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2).
Creswell, J. W. (2010). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed (ketiga). Yogyakarta : Pustaka Belajar.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. Crossref
Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551–561. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.514">Crossref
Gani, A. G. (2016). e-Learning Sebagai Peran Teknologi Informasi Dalam Modernisasi Pendidikan. Sistem Informasi Universitas Suryadarma, 3(1), 1–19.
Handayani, L. (2020). Keuntungan , Kendala dan Solusi Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 : Studi Ekploratif di SMPN 3 Bae Kudus. Journal Industrial Engineering and Management Research (JIEMAR), Vol.1(2), 15–23.
Hulukati, E. P., Rezky, M., Payu, F., Matematika, F., Alam, P., & Gorontalo, U. N. (2021). Implementasi Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Matematika Di Rumah Untuk Siswa Menengah Pertama Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Desa Huyula Kecamatan Randangan Kabupaten Pohuwato. Jurnal Sibermas ( Sinergi Pemberdayaan Masyarakat ), 370–383. . Crossref
Khairunnisa, N., Damris, D., & Kamid, K. (2021). Problematika Implementasi Pembelajaran Matematika Secara Daring Pada Siswa SMP Kota Jambi Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2172–2184. Crossref
Lubis, N., & Lubis, A. (2021). Pembelajaran Abad 21 dengan Implementasi Experiential-Based Learning Bagi Guru SD Negeri 101789 Marindal I Kabupaten Deli Serdang. AMALIAH: JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 5(1). Crossref
Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education, 14(2), 129–135. . Crossref
Mustakim, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma : Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12. . Crossref
Nugroho, S. A. (2016). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Teori Konstruktivisme Berbasis Media Wondershare Quizcreator. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 4(2). . Crossref
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870. . Crossref
Simanullang, D. (2019). Meminimalkan Kesulitan Belajar Peserta Didik Dengan Pendekatan Konstruktivis. Vidya Karya, 34(1), 47–52. . Crossref
Siregar, G. M. A., Hidayat, Sukmawarti, & Siagian, M. D. (2021). Evaluation of online learning for mathematics education students. Journal of Physics: Conference Series, 1882(1). . Crossref
Sulistyo, R., & Alyani, F. (2021). Analisis Kesulitan Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring Matematika di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2460–2470. . Crossref
Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88. . Crossref
Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Belajar.
Swan, K. (2005). A Constructivist Model for Thinking about Learning Online. Research Center for Educational Technology, Kent State University, 2–19.
Tahrun, T. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme Pada Kelas Maya Melalui Lms Sisfo. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 34–45. . Crossref
Telaumbanua, Y. N. (2021). Pembelajaran Matematika Secara Daring Akibat Pandemi Corona Virus Diseases 2019. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2). Crossref
Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study At Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1, 20–26. . Crossref
Voogt, J., & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21 st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299–321. . Crossref
Yulia, E. R., Wahyuni, I., & Maharani, A. (2021). Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Daring Matematika di Masa Pandemi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3009–3016. . Crossref
Yustitia, V., & Kusmaharti, D. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Secara Daring: Studi Kasus Pada Mahasiswa Pgsd Saat Pandemi Covid-19. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(2), 252–258. . Crossref
Zamista, A. A., Rahmi, H., Sellyana, A., & Desriyati, W. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Dalam Jaringan Untuk Mata Kuliah Kalkulus. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 5(1), 41–48.Crossref

Authors

Roslani
roslani@sman6tangerangselatan.sch.id (Primary Contact)
Ishaq Nuriadin
Roslani, & Nuriadin, I. (2022). Analysis of Obstacles to Learning Mathematics Online in View of Constructivism Theory. International Journal of Progressive Mathematics Education, 2(1), 15–23. https://doi.org/10.22236/ijopme.v2i1.8812

Article Details