Electronic Canva Module on Quadratic Function For Junior Hisch School Student
Abstract
The process of learning mathematics at SMP Muhammadoyah 9 Yogyakarta, especially in the eighth grade, faces several obstacles, including the stigma that mathematics is a difficult and boring subject and the absence of interactive electronis modules. Thus, this research aims to develop an electronic module using the Canva application on the topic of quadratic functions. This research uses the research and development type with the ADDIE model. Meanwhile, the subjects are the 9th-gradi students of class IX-E at SMP Muhammdiyah 9 Yogyakarta. The research activities include development starting from analyzing the learning process, the media used, the designing an electronic module followed by validatioan by experts in both content and media. The result of this research are as follows : 1) the average score from subject matter experts is 4.5 with a very good category; 2) the average score from media experts is 4.625 with a very good category; 3) while the student response result s from both small and large clases trial are 3.78 with a good category. Therefore, it can be concluded that the e;ectronic module with the help of Canva on topic of Quadratic function is suitbale for use in the learning process.
Full text article
References
Anisah, A. (2017). Anisah, Aan. "Pengaruh penggunaan buku teks pelajaran dan internet sebagai sumber belajar terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS. LOGIKA Jurnal Ilmiah Lemlit Unswagati Cirebon, 18(3), 1-18.
Aziz, H. E., & Hidayati, N. (2020). AZIZ, Hariwan Estu; HIDAYATI, Nita. Analisis kemampuan penalaran matematis siswa SMP pada materi aritmatika Sosial. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, (pp. 824-828).
Canva. (2024, Juni). From https://www.canva.com
Julaeha, S., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Fungsi Kuadrat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 3(6), 663-670.
Lasmi. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction (TAI) yang Berorientasi Teori Apos pada Materi Fungsi Kuadrat di Kelas X-MIA MAN 2 Banda Aceh. Al Khawarizmi, 1(1), 33-50.
Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum. Padang: Akademia Permata.
Minan Chusni, M., Reksa Sanjaya, M., Munifah Assani, Q., & Suryani, R. (2018). Belajar Dan Pembelajaran Fisika Seri: Peta Konsep, Bagan Konsep, dan Peta Pikiran. In FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman (Vol. 3, Issue 2).
Mulyatiningsih. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran. Academia, 1-8.
Mz, Z. A. (2013). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Perempuan Agama dan Jender, 12(1), 15-31.
Nidiasari, H., Novaliyosi, & Pamungkas, A. S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Tahapan Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 9(1).
Noviyanita, W. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flipbook Maker pada Materi Program Linear Kelas X SMK Muhammadiyah Kesesi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(2), 41-49.
Nurdin, E., Ma'aruf, A., Amir, Z., Risnawati, Noviarni, & Azmi, M. P. (2019). Pemanfaatan video pembelajaran berbasis Geogebra untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMK. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 87-98.
Piskurich, G. M. (2015). Rapid Instructional Design: Learning ID Fast and Right.USA: Pfeiffer.
Prastowo, A. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta: Viva press.
Rahman, S. A. (2021). Pengembangan E-Modul Matematika Dengan Menggunakan Software Flip PDF Profesional Pada Materi Bentuk Aljabar. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Rohma, A., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva Materi Bangun Ruang Limas. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(3), 292-306.
Safitri, D. (2022). Menilai Karya Melalui Resensi. Te Deum (Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan), 11(2), 299–303. https://doi.org/10.51828/td.v11i2.138
Setiawati, E., Darsono, Maisaroh, S., Rahmawati, S., Wijayanti, P., Noormiyanto, F., Utama, W., & Purnomo, B. (2024). Buku Pedoman Microteaching. 5–24.
Sugiyarti, L., Arif, A., & Mursalin, M. (2018). Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar, 439-444.
Switrayni, N. W., Wardhana, I. A., Irwansyah, & Aini, Q. (2022). Workshop E-Modul Interaktif Dengan Canva untuk Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Abdi Insani, 9(2), 390-399.
Tania, L. (2017). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 Pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Kelas X Akuntansi SMK Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(2).
Wirandika, K. S., Agustini, K., & Sindu, I. P. (2017). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Instruction Pada Mata Pelajaran Perakitan Personal Computer Kelas X TKJ di SMK TI Bali Global Singaraja. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 6(1). doi:https://doi.org/10.23887/karmapati. v6i1.9510
Yani, M., Rahmi, I. A., Paramita, W., Devi, R., & Desyandri, D. (2023). The Concept of an Independent Curriculum According to Progressivism Theory. International Journal of Educational Dynamics, 6(1), 444-451.
Zakariah, M. A., & Afriani, V. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research and Development (RnD). Yayasan Pondok Pesantren AlMawaddahWarrahmahKolaka.Fromhttps://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=k8j4DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA82&dq=metode+penelitian+r+%26+d&ots=13WwXh_8qG&sig=YKCEvC1n8gC6HyHsIYyA5iqTkMc&redir_esc=y#v=onepage&q=metode%20penelitian%20r%20%26%20d&f=false
Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.