Main Article Content
Abstract
Penelitian bertujuan untuk mengetahui pengaruh bentuk tes formatif dan kompetensi guru terhadap hasil belajar fisika dengan mengontrol pengetahuan awal siswa. Penelitian eksperimen ini mengunakan desain faktorial 2x2, yang dilaksanakan di SMA Negeri 2 dan 5 di Kota Makassar. Data dianalisis dengan ANKOVA. Dengan mengontrol pengetahaun awal siswa, hasil penelitian menunjukkan: 1) Hasil belajar fisika siswa yang diberi tes formatif uraian lebih tinggi dari hasil belajar fisika siswa yang diberi tes formatif pilihan ganda, 2) Hasil belajar fisika siswa yang diajar guru yang memiliki kompetensi tinggi lebih tinggi dari hasil belajar fisika siswa yang diajar guru yang memiliki kompetensi rendah, 3) Terdapat pengaruh interaksi antara bentuk tes formatif dengan kompetensi guru terhadap hasil belajar fisika, 4) Hasil belajar fisika siswa yang diberi tes formatif uraian lebih tinggi dari hasil belajar fisika siswa yang diberi tes formatif pilihan ganda, khusus bagi siswa yang diajar guru yang memiliki kompetensi tinggi, dan 5) Hasil belajar fisika siswa yang diajar guru yang memiliki kompetensi tinggi lebih tinggi dari hasil belajar fisika siswa yang diajar guru yang memiliki kompetensi rendah, khusus bagi siswa yang diberi tes formatif uraian. Dengan demikian, guru hendaknya meningkatkan kompetensinya dan memberikan tes formatif uraian untuk meningkatkan hasil belajar fisika.
The purpose of this study is to find out the effect of formative tests form and teacher’s competence toward physics achievement by controlling the physics students’ prior knowledge. The method used in this research was an experimental, with a 2x2 factorial design, dan conducted at SMA Negeri 2 dan SMA Negeri 5 Makassar. Data were analyzed by using analysis of covariant (ANKOVA). By controlling students’ prior knowledge, the results showed that: 1) Students’ physics achievement who given formative tests is higher than students’ physics achievement who given formative multiple choice tests, 2) Students’ physics achievement who taught by high competence teacher is higher than students’ physics achievement taught by low competence teacher, 3) there is interaction effect between formative test form with teachers’ competence toward students’ physics achievement, 4) Students’ physics achievement who got formative test is higher than the stidents’ physics achievement who had given multiple choice test specially for students who were taught by high competence teacher, and 5) Students’ physics achievement taught by high competence teacher is higher than the students’ physics achievement taught by low competence teacher specially for student who were given formative test narrative. Thus, teachers should improve their competence and provide a narrative of formative tests to improve learning outcomes physics