Main Article Content

Abstract

Penelitian bertujuan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Penelitian menggunakan metode eksperimen, dengan teknik analisis varians (ANAVA) dua jalur. Populasi sebanyak 184 siswa, sedangkan sampel 72 siswa. Data dihimpun dengan teknik tes dan kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan menggunakan media pembelajaran 3D lebih tinggi dari pada yang diajar dengan menggunakan media pembelajaran 2D. (2) Terdapat interaksi antara media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika siswa. (3) Pada siswa yang mempunyai minat belajar tinggi, hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan menggunakan media pembelajaran 3D lebih tinggi dari yang diajar dengan media pembelajaran 2D. (4) Pada siswa yang mempunyai minat belajar rendah, hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan menggunakan media 2D lebih tinggi dari pada yang diajar dengan menggunakan media 3D.


 


The study aims to determine the effect of instructional media and learning interest toward the mathematics learning achievement. The study uses an experimental method with two paths of ANOVA. The population is 184 students, while the samples amount to 72 students. The data were collected with tests and questionnaires. The results show that: (1) The Mathematics learning achievement of students taught by using Instructional Media 3D is higher than those taught by instructional media of 2D; (2) There is an interaction between learning media and learning Interest toward the students’ Mathemetics learning achievement. (3) For the students having highly Interest in learning, the Mathematics learning achievement of the students taught by Instructional Media of 3D is higher than those taught by instructional media of 2D. (4) For the students having lower Interest in learning, the Mathematics learning achievement of the students taught by instruction media of 2D is higher than those taught by instructional media of 3D.

Article Details