Main Article Content
Abstract
Background: 21st-century education necessitates students master Critical Thinking (Logical Argumentation) and Creative Thinking (Innovative Solutions). The Deep Learning (DL) context requires assessment tools that can capture these complex cognitive processes. Purpose: This study aims to evaluate the influence of implementing Reflective Authentic Portfolio Assessment within DL on enhancing the quality of students' critical argumentation and creative solutions. Methods: A quantitative Quasi-Experimental approach was utilized, employing a Nonequivalent Control Group Design. The sample consisted of high school students divided into an experimental group (reflective authentic portfolio) and a control group (traditional assessment). Data were analyzed using ANCOVA. Results and Discussion: The experimental group showed a significantly higher increase in both critical argumentation and creative solutions compared to the control group (p < 0.01). Reflection in the portfolio allowed students to review logic and refine solutions. Research Contribution: The main contribution is providing empirical evidence that Reflective Authentic Portfolio Assessment is an effective and valid instrument for promoting and measuring the integration of critical and creative thinking skills in a deep learning context.
Latar Belakang: Pembelajaran Abad ke-21 menuntut siswa memiliki keterampilan Berpikir Kritis (Argumentasi Logis) dan Berpikir Kreatif (Solusi Inovatif). Konteks Deep Learning (DL) yang berfokus pada pemahaman mendalam memerlukan instrumen penilaian yang mampu menangkap proses kognitif tersebut. Tujuan: Penelitian ini bertujuan mengevaluasi pengaruh penerapan Penilaian Portofolio Autentik Reflektif dalam DL terhadap peningkatan kualitas argumentasi kritis dan solusi kreatif siswa. Metode: Penelitian ini menggunakan metode Quasi-Eksperimen dengan desain Nonequivalent Control Group Design. Sampel terdiri dari siswa SMA yang dibagi menjadi kelompok eksperimen (menerapkan portofolio autentik reflektif) dan kelompok kontrol (penilaian tradisional). Data dianalisis menggunakan ANACOVA. Hasil dan Pembahasan: Ditemukan bahwa kelompok eksperimen menunjukkan peningkatan signifikan pada kualitas argumentasi kritis dan solusi kreatif dibandingkan kontrol (p < 0.01). Refleksi dalam portofolio memungkinkan siswa meninjau ulang logika dan menyempurnakan solusi. Kontribusi Penelitian: Kontribusi utama adalah membuktikan bahwa Penilaian Portofolio Autentik Reflektif adalah instrumen yang efektif dan valid dalam mempromosikan dan mengukur integrasi keterampilan berpikir kritis dan kreatif dalam konteks pembelajaran mendalam.