Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the impact of distance learning policies during the pandemic on Islamic education learning, the opportunities and challenges for Islamic education teachers at SMPN 1 Kretek. This study used qualitative methods with data collection techniques in the form of interviews and observations of Islamic education teachers at SMPN 1 Kretek. The impact of online learning policies makes teachers understand technology for learning media, understand student barriers in online learning, and provide solutions for students. What is done by SMPN 1 Kretek for learning is to use SMARTJITEK. SMARTJITEK is a special e-learning for SMPN 1 Kretek schools accessed via the web using the internet. However, even though they already have e-learning, Islamic religious education, the Whatsapp platform is used to provide convenience in the teaching process. The results of this study show that the implementation of distance learning PAI teachers must be alert and innovate so that the implementation of learning is carried out well.

Keywords

distance learning, PAI, opportunities, and challenges

Article Details

How to Cite
Novianti, E., Rizka Fatkhia, A., & Nuryana, Z. (2020). Analisis Kebijakan Pembelajaran PAI di Masa Pandemi: Peluang Dan Tantangan . Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 201-212. https://doi.org/10.22236/jpi.v11i2.5663

References

  1. Aji, Rizqon Halal Syah. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidkan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial & Budaya Syar-i. 7 (5). https:doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314.
  2. Anggy Giri Prawiyogi, Andri Purwanugraha, Ghulam Fakhry, & Marwan Firmansyah. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa di SDIT Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 94-101. https://doi.org/10.21009/10.21009/JPD.081
  3. Arora, A. K., & Srinivasan, R. (2020). Impact of pandemic COVID-19 on the teaching – learning process: A study of higher education teachers. Prabadhan: Indian Journal of Management, 13(4). https://doi.org/10.17010/pijom/2020/v13i4/151825.
  4. Arifa, Fieka Nurul. (2020, April). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Covid-19. Artikel ilmiah Info Singkat Bidang Kesejahteraan Sosial, Vol. XII, No. 7, 13-18.
  5. Budi, S., & Anshori, I. (2020, July 31). Analisis Efektifitas Pembelajaran Online pada Masa Pandemi Covid-19. FIKROTUNA, 11 (01). https://doi.org/https://doi.org/10.32806/jf.v11i01.3893
  6. C, Dwi Brilliannur, dkk. (2020). Analisis Keefektifan pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, E-ISSN:2721-7957.
  7. Chaeruman, Uwes A. (2013). Mozaik Teknologi Pendidikan E-Learning. Jakarta: Prenamedia Group.
  8. Harsanto, Budi. (2014). Inovasi Pembelajaran Di Era Digital Menggunakan Google Sites dan Media Sosial. Sumedang: UNPAD Press.
  9. Hasil wawancara Endah Patmawati, pengampuh PAI di SMPN 1 Kretek, pada tanggal 26 Agustus 2020 pukul 09:05.
  10. Hasil wawancara Baryati pengampuh PAI di SMPN 1 Kretek, pada tanggal 3 September 2020 pukul 08:00.
  11. Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban , M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 . JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286.
  12. Gogot Suharwoto, “Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19, Tantangan yang Mendewasakan”, diakses dari https://pusdatin.kemdikbud.go.id/pembelajaran-online-di-tengah-pandemi-covid-19-tantangan-yang-mendewasakan/. Html, diakses 1 September 2020 pukul 11.00.
  13. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, “SE Mendikbud: Pembelajaran secara Daring dan Bekerja dari Rumah untuk mencegah Penyebaran Covid-19”, diakses dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/se-mendikbud-pembelajaran-secara-daring-dan-bekerja-dari-rumah-untuk-mencegah-penyebaran-covid19. html, diakses 1 September 2020 pukul 10.00 WIB.
  14. Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41-48.
  15. Kamal, Irsyad, et al. (2020). Pembelajaran di Era 4.0 Aplikasi Teknologi Informasi dalam Pembelajaran. Bandung : Penerbit Yrama Widya.
  16. Muhammad, Najamuddin. (2019). Multitasking Teachers Menjadi Guru yang Mampu Mencerdaskan Siswa dan Mengelola Kelas dengan Sempurna. Yogyakarta : Penerbit Araska.
  17. Nandang Hidayat, H. K. (2019, Maret 01). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Kegiatan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, Volume 02, 10-15.
  18. Nuryana, Z. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan Agama Islam. TAMADDUN (Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Keagamaan), 19 (1), 75-86. doi: 10.30587/tamaddun.v0i0.818
  19. Nugraha, M. Sofwan, Udin Supriadi, & Saepul Anwar. (2014). Pembelajaran PAI Berbasis Media Digital (Studi Deskriptif terhadap Pembelajaran PAI di SMA Alfa Centauri Bandung). Jurnal Pendidikan Agama Islam – Ta’lim, Vol. 12 No. 1, 55-67.
  20. Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19. Journal Of Information System, Applied, Management, Accounting And Research, 4(2), 30-36.
  21. Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sulawesi Selatan : Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia
  22. Rosali, Ely Satiyasih. (2020). Aktivitas Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di Jurusan Pendidikan Geografi Universitas Siliwangi Tasikmalaya. Geography Science Education Journal (GEOSEE). Volume 1 Nomor 1 Bulan Juni Tahun 2020.
  23. Simanihuruk, Lidia, dkk. (2019). E-Learning Implementasi Stategi dan Inovasinya. Yayasan Kita Menulis.
  24. Joenaidy, Abdul Muis. (2019). Konsep dan Strategi Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta: Laksana.
  25. Wahyono, P. & Husamah, H. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review implementasi, tantangan, dan solusi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru. Vol 1 (No 1), 51-65. doi: https://doi.org/10.22219/jppg.v1i1.12462.