Main Article Content

Abstract

This study aims to analyze the perspectives of Muslimah students of the Faculty of Economics and Business Education (FPEB), Universitas Pendidikan Indonesia (UPI) batch 2023 towards the challenges of gender equality in a patriarchal culture. Using a quantitative descriptive method, data were collected through questionnaires distributed to respondents. The results showed that patriarchal culture still strongly influences the role and position of women in society, especially in social and professional aspects. As many as 64% of respondents agreed with the statement that women's roles are still limited by social norms, feeling that they are considered less competent than men. The study also found that women are often associated with weakness or dependence on men. These findings suggest the need for greater efforts to address gender stereotypes and encourage more inclusive equality. This research is expected to make theoretical and practical contributions in enriching the study of gender equality as well as recommendations for educational institutions to create an environment that supports women's empowerment.

Keywords

Patriarchal culture Gender equality Social challenges Educational institution

Article Details

How to Cite
Hanifah, A. M., Heryani, I. N. A., Firmansyah, R. L., & Budiyanti, N. (2025). Tantangan Kesetaraan terhadap Budaya Patriarki di Institusi Pendidikan: Perspektif Mahasiswi FPEB UPI. Jurnal Pendidikan Islam, 16(01), 69–77. Retrieved from https://journal.uhamka.ac.id/index.php/jpi/article/view/19073

References

  1. Akbar, A., Hasanah, A., Syaidah, R., & Triyandra, A. C. (2024). Representasi Perempuan di Industri Pekerjaan Melalui Analisis Teori Peran. Social Empirical.
  2. Arisandy, N. (2016, Desember). Pendidikan Dan Karir Perempuan Dalam Perspektif Islam. Marwah, Xv(2), 125-135.
  3. Aritonang, J. (2010). Hubungan Budaya Patriarki terhadap Keputusan WUS Menjadi Akseptor Keluarga Berencana di Lingkungan VI Simang Selayang Medan Tuntung. Fakultas Keperawatan Universitas Sumatra Utara.
  4. Ariyarta, I., Aryana, I. P., & Dewi, C. I. (2024). Kesetaraan Gender Dalam Budaya Patriarki Pada Masyarakat Hindu Bali. Vyavahara Duta.
  5. Astuti, T., & Afrizal, S. (2022). Realitas Peran Dan Hak Perempuan Dalam Lingkup Organisasi Hmj Di Fkip Untirta (Perspektif Sosiologi Gender). Sosial Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan IPS, 39-50.
  6. Baiduri, I., Hasanah, N., Maulana, F., & Anshori, M. I. (2023, Juli 13). Gender dan Kepemimpinan: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, III(2), 180-204.
  7. Beauvoir, S. d. (1949). Le Deuxieme Sexe. Prancis: Gallimard.
  8. Bhasin, K. (1996). Menggugat Patriarki. Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya.
  9. Cahyani, E. R., Yulia, N., & Putri, T. R. (2022). Eksploitasi Gender Terhadap Rumah Tangga dalam Iklan Pewangi Pakaian Downy. JURNAL AUDIENS, 218-227.
  10. El Adibah, E. D., Wicaksono, S., & Al Asy'ari, M. H. (2024). Eksistensi Ulama Perempuan Dalam Budaya Parthiarkhi Di Pesantren: Studi Ulama Perempuan Di Kota Jember. Bidayah Bahasa Indonesia.
  11. Faisal, M., Fachyuzar, M. Z., Lumbangaol, P., & Sihombing, A. (2024). 2 Dekade Affirmative Action Keterwakilan Perempuan dalam Politik Indonesia. Rechsnormen Jurnal Komunikasi dan Informasi Hukum.
  12. Faristiana, A. R. (2021). Manifestasi Ketidaksamaan Gender Di Organisasi Mahasiswa. IJouGS Jurnal Studi Gender Indonesia Bahasa Indonesia.
  13. Febiola, N., Aritorang, A. I., & Budiana, D. (2022, Desember). Representasi Patriarki Dalam Film "YUNI". Jurnal SCRIPTURA, XII(2), 100-112. doi:10.9744/scriptura.12.2.100-112
  14. Hafiz, M. H., Bahri, S., & Hakim, L. (2017). Kepemimpinan Perempuan dalam Perspektif Ibnu Katsir dan M. Quraish Shihab. Tafse: Journal of Qur'anic Studies, 198-216.
  15. Halizah, L. R., & Faralita, E. (2023). Budaya Patriarki dan Kesetaraan Gender. Wasaka Hukum, 11.
  16. Lestari, M. L. (2022). Wanita Karir dan Perannya sebagai Ibu dalam Perspektif Hukum Islam. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 633-639.
  17. Maryadi, F. A., & Yuningsih, C. R. (2020). The Truth May Already Inside Us (Representasi Identitas Perempuan dan Peran Gender dalam Konstruksi Sosial).
  18. Melatie, Z. A., & Muhammad, R. B. (2022). Kesetaraan Gender Dalam Perspektif Media Iklan. Jurnal Komunikasi Pemberdayaan.
  19. Mutiah, R. (2019). Sistem Patriarki Dan Kekerasan Atas Perempuan. KOMUNITAS, 10. doi:https://doi.org/10.20414/komunitas.v10i1.1191
  20. Nurcahaya, & Akbarizan. (2023). Perempuan dalam Perdebatan: Memahami Peran dan Tantangan Berpolitik dalam Perspektif Hukum Islam. DAWI, 108-116.
  21. Nurmila, N. (2015). Pengaruh Budaya Patriarki Terhadap Pemahaman Agama Dan Pembentukan Budaya. KARSA: Jurnal Sosial dan Budaya Keislaman, 23.
  22. Pronika, A., & Ardhania, R. (2024). Peran Wanita Dalam Pembentukan Peradaban Islam: Perspektif Sejarah. Al-Ihda': Jurnal Pendidikan dan Pemikiran.
  23. Putri, N., & Fatmariza. (2020). Perempuan dan Kepemimpinan di Organisasi Mahasiswa Universitas Negeri Padang. Journal of Civic Education, 267-276.
  24. Rahmayani, M. (2021). Peresepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Tinggi Untuk Kaum Perempuan. Jurnal Sosial dan Sains, 1031-1038.
  25. Sahban, H. (2016). Peran Kepemimpinan Perempuan dalam Pengambilan Keputusan di Indonesia.
  26. Samsu. (2017). Metode Penelitian: (Teori dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, serta Research & Development). Pusaka.
  27. Setiawan, J. (2024). Pembatasan Kebebasan Perempuan Pada Film Story Of Kale: When Someone's In Love Dari Lagu I Can't Stop Loving You. SAWERIGADING, 89-98.
  28. Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta.
  29. Susanto, N. H. (2016). Tantangan Mewujudkan Kesetaraan Gender Dalam Budaya Patriarki. Muwazah.
  30. Winahyu, P., & Reskiputri, T. D. (2023). Apakah Persepsi Kesetaraan Gender dan Motivasi Berprestasi dapat Meningkatkan Perencanaan Karir dan Kinerja Pegawai. ASSET: Jurnal Manajemen dan Bisnis.