Main Article Content

Abstract

The Medina Charter (shahifatul madinah), known to Muslims as the Madina constitution, is a sheet or book written by the Prophet Muhammad SAW. The purpose of this writing is to find out how to analyze the concept of Islamic education in the madinah charter. The research method uses a library research approach, which is a research conducted by collecting information and data such as books, articles and various journals related to the research title. The results of this study indicate that the presence of the Medina charter is a symbol of unity, meaning that the Medina charter can unite the people of Medina based on faith, regardless of ethnicity or class. And after the Prophet hijrah to Medina, education can be carried out freely, systematically, and structured by establishing several Islamic educational institutions. Islamic education in Medina emphasizes the formation and development of a new society, towards a social, political, and civic unity and child education in Islam. This is where Islamic education began to develop rapidly. The essence of Islamic education in this period is based on the Qur'an and Sunnah.

Keywords

Concept Islamic Education Medina Charter

Article Details

How to Cite
Nurhofipah Hutabarat, & Ellya Roza. (2023). Analisis Konsep Pendidikan Islam Dalam Piagam Madinah . Jurnal Pendidikan Islam, 14(02), 66–73. https://doi.org/10.22236/jpi.v14i02.13270

References

  1. Al-Firman Yusra, Zulmuqim. 2021. Pendidikan Islam Masa Rasulullah dan Eksistensi Kuttab Serta Masjid Dalam Pengembangan Pendidikan Islam : Jurnal Al-Kawakib, Vol. 2, No. 2.
  2. Agung Ibrahim Setiawan. 2018. Al-Qautsar Pratama,Karakteristik Pendidikan Islam Periode Muhammad Di Mekkah dan Madinah: Jurnal Peradapan dan Pemikiran Islam,Vol. 1, No.2, Desember.
  3. Abuddin Nata. 2011. Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta: Media Kencana Group.
  4. Abdul Rohman. 2013. Konsep Pendidikan Islam Masa Rasulullah Dan Sahabat: Al Misbah, Vol. 01, No. 01.
  5. Abd. Hamid Ahmad Luthfi, Sri Kasnelly, 2022. Metodologi Penelitian Ekonomi, Sumatera Barat: PT. Insan Cendikia Mandiri.
  6. Azizah Aziz Rahmaningsih. 2022. Konsep Persatuan Bangsa Dalam Piagam Madinah Dengan Konstitusi Indonesia, Bullet : Jurnal Multidisiplin Ilmu, Vol. 1, No. 3.
  7. Chaeruddin. 2013. Pendidikan Islam Masa Rasulullah Saw : Jurnal Diskursus Islam, Vol. 1, No. 3.
  8. Dedi Ardiansyah, Basuki. 2023. Pencegahan Radikalisme Melalui Implementasi Moderasi Beragama Dalam Perspektif Piagam Madinah : Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, Vol. 2, No. 2.
  9. Haidar Putra Daulay, Nurgaya Pasa. 2016. Pendidikan Islam Dalam Lintasan Sejarah, Jakarta: Kencana.
  10. Hamim Hafiddin. 2015. Pendidikan Islam Masa Rasulullah : Jurnal Tarbiya, Vol. 1, No. 1.
  11. Hamka, Indra Satriani,dkk. 2022. Penerapan Nilai-Nilai Piagam Madinah Sebagai Konstitusi Islam Dalam Mencegah Radikalisme Di Pesantren Darul Istiqamah Biroro : Jurnal Hukum Islam, Vol. 8, No. 2.
  12. Lina Mayasari Siregar. 2016. Upaya Pendidikan Islam Pada Masa Awal Nabi Muhammad SAW: Jurnal Al-Thariqah, Vol.1, No. 1.
  13. Lukman. 2019, Piagam Madinah Sebagai Konsep Budaya Dan Peradapan : Jurnal Bina Ummat , Vol. 2, No. 1.
  14. Louis Nahdly, Ahmad Amiq Fahman. 2022. Nilai-Nilai Pendidikan Multicultural Dalam Piagam Madinah, Jurnal Studi Islam, Vol. 18,No. 02.
  15. Mursal Aziz. 2017. Politik Pendidikan Pada Masa Nabi Muhammad Saw : Jurnal Waraqat, Vol. 2, No. 1.
  16. Muwafiqus Shobiri Evanorisa, Chistina Bagenda, dkk. 2022. Metode Penelitian Kepustakaan, Bandung : CV. Media Sains Indonesia.
  17. Nurush Shobahah. 2019. Piagam Madinah Dan Konsep Demokrasi Modern Islam Masa Klasik : Ahkam, Vol.7, No, 1.
  18. Nina Herlina. 2020. Metode Sejarah, Bandung : Satya Historika.
  19. Rooby Pangestu Hari Mulyo. 2023, Piagam Madinah : Misi Keagamaan Dan Kenegaraan : Jurnal Ilmiah Kajian Islam, Vol. 7, No. 2.
  20. Suriadi. 2017. Pendidikan Islam Masa Rasulullah : Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 2, No. 2.
  21. Suyuthi Pulungan. 1996, Prinsip-Prinsip Pemerintahan Dalam Piagam Madinah Ditinjau Dari Pandangan Al-Qur’an , Jakarta: Rajawali Press.
  22. Surawardi, Sistem Dan Kelembagaan Pendidikan Islam Periode Madinah, dalam Management Of Education, Vol. 1, ISSM 977-2442404,
  23. Vrisko Putra Vachruddin. 2021. Konsepsi Dan Strategi Muhammad Saw Dalam Mendirikan Negara Madinah Al-Munawwarah : Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, Vol.5, No, 1.
  24. Zulherma,dkk. 2021. Konsep Pendidikan Rasulullah Dan Refleksi Pada Kompetensi Holistic Sahabat : Jurnal Pendidikan, Social, Dan Agama, Vol. 13, No. 2.
  25. Zuhairini,dkk. 1997. Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.
  26. Zaman,Q. 2012. Negara Madinah (Sebuah Prototype Ketatanegaraan Modern) : Jurnal Agama Dan Hak Asasi Manusia, Vol. 2, No. 1.