Main Article Content

Abstract

The Covid-19 pandemic has a major impact among Indonesians, one of which is in the field of education in Indonesia. During the Covid-19 pandemic, all learning activities were carried out online using technological advances in supporting online learning, so that many people did not understand the online learning system that was applied during the Covid-19 pandemic. The purpose of this research is to see the perspective of creating millennials on the effectiveness of learning history in the era of the Covid-19 Pandemic. With quantitative research methods using a questionnaire / questionnaire instrument. The results of this study regarding the perspective of creating millennials on the effectiveness of historical learning in the Covid-19 pandemic era show that creating millennials agrees to apply a historical learning model that uses technological advances with research data of 31 respondents (86.1%).

Keywords

Millennial Generation History Learning Covid-19 Pandemic

Article Details

References

  1. Absor, N. F. (2020). Pembelajaran Sejarah Abad 21 : Tantangan dan Peluang dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Journal of History Education, 2(1), 30–35.
  2. Angito, A., & Setiawan, J. (2018). METODE PENELITIAN KUALITAATIF. Sukabumi: CV Jejak.
  3. Anshor, S. (2018). "Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya” Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 9924, 88–100.
  4. Ayundasari, L. (2019). Pengembangan Model Belajar Sejarah Berbasis Eco-Histourism Untuk Mengoptimalkan Potensi Lingkungan Dan Sejarah Di Wilayah Amstirdam. Sejarah Dan Budaya Jurnal Sejarah Budaya Dan Pengajarannya, 13(1), 1–11. https://doi.org/10.17977/um020v13i12019p001
  5. Bintara, A. P. P., & Kocimaheni, amira agustin. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Penggunaan Aplikasi Google Meets pada Mata Kuliah Hyouki Level Shokyu. HIKARI(Jurnal Ilmiah Mahasiswa Jurusan Bahasa Dan Sastra Jepang Universitas Negeri Surabaya), 4(2), 234–245.
  6. Hanum, N. S. (2013). Keefektifan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran E-Learning Smk Telkom Sandhy Putra Purwokerto) the Effectiveness of E-Learning As Instructional Media (Evaluation Study of E-Learning Instructional Model Insmk Telkom San. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102.
  7. Haryoko, S. (2009). Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi@Elektro, 5, 6.
  8. Hasan. (2012). Pendidikan Sejarah Indonesia: Isu dalam Ide dan Pembelajaran. Bandung: Rizqi Press.
  9. Maesaroh, S. (1970). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150–168. https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.536
  10. Muhtarom, H., Kurniasih, D., & Andi. (2020). Pembelajaran sejarah yang aktif, kreatif dan inovatif melalui pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi. Bihari: Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 3(1), 29–36.
  11. Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.
  12. Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), 19–35. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706
  13. Peramesti, N. P. D. Y., & Kusmana, D. (2018). Kepemimpinan Ideal Pada Era Generasi Milenial. TRANSFORMASI: Jurnal Manajemen Pemerintahan, 73–84. https://doi.org/10.33701/jt.v10i1.413
  14. Prihatini, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Pemberian Tugas Rumah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Pada Sisswa Kelas VII-B SMP Negeri 3 Tapung. Jurnal Madania, 8(1), 53–66.
  15. Sawitri, D. (2020). Penggunaan Google Meet Untuk Work From Home Di Era Pandemi Coronavirus Disease 2019 (Covid-19). Prioritas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(01), 13–21.
  16. Sudarsana, I. K. (2018). Optimalisasi Penggunaan Teknologi dalam Implementasi Kurikulum di Sekolah. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 8–15.
  17. Sukawati, S. (2021). Pemanfaatan zoom meeting dan google classroom dalam mata kuliah inovasi. 10(1), 45–54. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p45-54
  18. Suryani, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis IT. Sejarah Dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 10(2), 186–196. https://doi.org/10.17977/um020v10i22016p186
  19. Utami, P. S., & Gafur, A. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ips Di Smp Negeri Di Kota Yogyakarta. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 97–103. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v2i1.4622