Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas 1 Pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Berdasarkan Kemampuan Matematis

Rahma Puspa, Arief Fitriyanto, Ahmad Fathoni

Abstract

The purpose of this descriptive qualitative research is to briefly explain/interpret students' problem solving with the topic of addition and subtraction in a historical mathematical style to explore individual problem solving abilities. The research instrument was in the form of multiple intelligence test sheets that looked at subjects with high, medium, and low intelligence or math skills. The subjects of this study were two students in grade 1 at SDN 03 Tambun Utara. The data collection procedure begins with students working on research instruments to determine students' problem-solving abilities. After working on the problem solving test sheet, interviews were conducted to determine the level of the students, then one research subject was selected to be interviewed with a high level of ability.


 


Tujuan penelitian kualitatif deskriptif ini adalah untuk menjelaskan/menafsirkan dengan singkat pemecahan masalah siswa dengan topik penjumlahan dan pengurangan dengan gaya matematis historis untuk menggali kemampuan pemecahan masalah secara individu. Instrumen penelitian ini berupa lembar tes kecerdasan ganda yang melihat mata pelajaran dengan kecerdasan tinggi, sedang, dan rendah atau keterampilan matematika. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 1 SDN 03 Tambun Utara yang berjumlah dua siswa. Prosedur pengumpulan data diawali dengan siswa mengerjakan instrumen penelitian untuk mengetahui kemampuan pemecahan masalah siswa. Setelah mengerjakan lembar tes pemecahan masalah, wawancara dilakukan untuk mengetahui tingkat yang dimiliki siswa, kemudian dipilih satu subjek penelitian untuk diwawancarai dengan tingkat kemampuan tinggi.

Full text article

Generated from XML file

References

Bondan Widjajanti, D., & . W. (2015). MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN BELIEF CALON GURU MATEMATIKA MELALUI STRATEGI PERKULIAHAN KOLABORATIF. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3). https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.4204
Saparwadi, L., & Cahyowatin, C. (2018). PROSES PEMECAHAN MASALAH MATEMATKA SISWA BERKEMAMPUAN TINGGI BERDASARKAN LANGKAH POLYA. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1). https://doi.org/10.30738/.v6i1.2111
Warih, P. D., Parta, I. N., & Rahardjo, S. (2016). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kelas VIII Pada Materi Teorema Pythagoras. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya [KNPMP I] Universitas Muhammadiyah Surakarta, 12 Maret 2016, Knpmp I.
NCSM. (1977). Learning to Solve Problems Is The Principal Reason For Studying Mathematics.
NCTM. (1980). Puzzle Solving Must Be The Focus Of The Curriculum.
Shofa, E., Prasetiyawati, D., & Ardiyanto, A. (2018). PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA KELAS V SD NEGERI PANDEANLAMPER 02 SEMARANG MENGGUNAKAN MODEL NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT).

Authors

Rahma Puspa
rahmapuspa78@gmail.com (Primary Contact)
Arief Fitriyanto
Ahmad Fathoni
Puspa, R., Fitriyanto, A., & Fathoni, A. (2022). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas 1 Pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Berdasarkan Kemampuan Matematis. International Journal of Progressive Mathematics Education, 2(2), 66–73. https://doi.org/10.22236/ijopme.v2i2.8869

Article Details