Profil Pemahaman Siswa Pada Materi Peluang Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematis Melalui Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ)
Abstract
Background. During the Covid-19 pandemic, it had a major impact on world activities, one of which was education. Learners and teachers must apply appropriate knowledge transfer methods. Application of Distance Learning (PJJ) which was implemented during the Covid-19 pandemic, especially in Indonesia. In learning the transfer of knowledge is very important to ensure the understanding of students in receiving learning. This study aims to determine students' understanding of the material opportunities in distance learning. Qualitative research based on this case study was conducted at the Economics Vocational School in Depok City, with three students with different ability categories, namely high, medium and low levels based on learning outcomes. The researcher conducted interviews by distributing questionnaires to the three students via the Google form. The results of this study reveal that distance learning (PJJ) in understanding opportunity material based on its history can be applied in the lives of less than all three students based on ability levels. Contribution. Being able to identify student understanding during distance learning contributes to knowledge that must be prepared by teachers in providing online learning in the future online.
Latar Belakang. Pada masa pandemik covid-19 ini berdampak besar pada kegiatan dunia, salah satunya adalah Pendidikan. Peserta didik dan guru harus menerapkan metode transfer ilmu yang sesuai. Penerapan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) yang diterapkan di masa pandemik Covid-19 terutama di Indonesia. Dalam pembelajaran transfer ilmu sangat penting untuk memastikan pemahaman peserta didik dalam menerima pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemahaman siswa pada materi peluang dalam pembelajaran jarak jauh. Penelitian kualitatif berdasarkan studi kasus ini di lakukan di SMK Ekonomika Kota Depok, dengan tiga peserta didik dengan kategori kemampuan yang berbeda yaitu tingkat tinggi, menengah, dan rendah berdasarkan hasil belajar. Peneliti melakukan wawancara dengan menyebarkan kuesioner pada ketiga peserta didik melalui google form. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa pembelajaran jarak jauh (PJJ) dalam pemahaman mengenai materi peluang berdasarkan sejarahnya dapat di aplikasikan dalam kehidupan kurang menyeluruh dari ketiga siswa berdasarkan tingkat kemampuan. Kontribusi. Dapat mengidentifikasi pemahaman siswa selama pembelajaran jarak jauh berkontribusi terhadap pengetahuan yang harus dipersiapkan oleh guru dalam memberikan pembelajaran secara online di masa yang akan daring.
Full text article
References
Creswell, J. W. (2017). Educational Research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th edition.
Fatimah, A. T., & Prabawanto, S. (2020). Mathematical understanding and reasoning of vocational school students in agriculture-based mathematical tasks. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(2), 701–712. Crossref
Hebebci, M. T., Bertiz, Y., & Alan, S. (2020). Investigation of Views of Students and Teachers on Distance Education Practices during the Coronavirus (COVID-19) Pandemic. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 267–282. Crossref
Hermanto, D. (2017). Profil Pemahaman Siswa Kelas VIII SMP yang Memiliki Efikasi Diri Tinggi dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual Matematika. Jurnal, 17, 19–25.
Kaba, Y. and S. Åž. (2017). The Relationship Between Middle School Students' Mathematical Understanding and Math Anxiety-apprehensions. Global Conference on Education and Research, (Glocer), 540–546.
Kamalia, F. F., Basir, M. A., & Ubaidah, N. (2020). Analisis Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Trigonometri. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 3(1), 28. Crossref
Laili, N., Purwanto, S. E., & Alyani, F. (2019). The Effect of LKPD Assisted Guided Discovery Model on the Ability of Understanding Mathematical Concepts of SMPN 6 Depok Students ( Pengaruh Model Penemuan Terbimbing Berbantu LKPD terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMPN 6 Depok ). 2(1), 14–37. Crossref
Mwakapenda, W. (2004). Understanding Student Understanding in Mathematics. 28–35. Crossref
Nurjanah, Dahlan, J. A., & Wibisono, Y. (2020). The Effect of Hands-On and Computer-Based Learning Activities on Conceptual Understanding and Mathematical Reasoning. International Journal of Instruction, 14(1), 143–160. Crossref
Ningsih, Y. L. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa Melalui Penerapan Lembar Aktivitas Mahasiswa (LAM) Berbasis Teori APOS Pada Materi Turunan. Edumatica, 6(1), 1–8. Crossref
Pasaribu, E. (2017). Perbedaan Peningkatan Kemampuan Pemahaman Dan Komunikasi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing. Maju, 4(2), 70–81.
Pitriani, Y. & N. N. O. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika materi aritmetika sosial menurut Polya. MOSHARAFA"¯: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 306–314. Crossref
Ridia, N. S., & Afriansyah, E. A. (2019). Perbandingan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Auditory Intellectualy Repetition dan Student Teams Achievement Division. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, VIII(3), 515–526. Crossref
Sholihah, U., & Mubarok, D. A. (2016). Analisis Pemahaman Integral Taktentu Berdasarkan Teori Apos (Action, Process, Object, Scheme) Pada Mahasiswa Tadris Matematika (Tmt) Iain Tulungagung. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 14(1), 125. Crossref
Sugiyono.2015. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta
Wittmann, E. C. (2021). Connecting Mathematics and Mathematics Education. In Connecting Mathematics and Mathematics Education. Crossref
Yani, C. F., Maimunah, Roza, Y., Murni, A., & Daim, Z. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 203–214. Crossref
Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.