Profil Pemahaman Siswa Pada Materi Peluang Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematis Melalui Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ)

Eni Endang Sulistyorini, Nurul Laili, Syifa Rahmadiana

Abstract

Background. During the Covid-19 pandemic, it had a major impact on world activities, one of which was education. Learners and teachers must apply appropriate knowledge transfer methods. Application of Distance Learning (PJJ) which was implemented during the Covid-19 pandemic, especially in Indonesia. In learning the transfer of knowledge is very important to ensure the understanding of students in receiving learning. This study aims to determine students' understanding of the material opportunities in distance learning. Qualitative research based on this case study was conducted at the Economics Vocational School in Depok City, with three students with different ability categories, namely high, medium and low levels based on learning outcomes. The researcher conducted interviews by distributing questionnaires to the three students via the Google form. The results of this study reveal that distance learning (PJJ) in understanding opportunity material based on its history can be applied in the lives of less than all three students based on ability levels. Contribution. Being able to identify student understanding during distance learning contributes to knowledge that must be prepared by teachers in providing online learning in the future online.


 


Latar Belakang. Pada masa pandemik covid-19 ini berdampak besar pada kegiatan dunia, salah satunya adalah Pendidikan. Peserta didik dan guru harus menerapkan metode transfer ilmu yang sesuai. Penerapan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) yang diterapkan di masa pandemik Covid-19 terutama di Indonesia. Dalam pembelajaran transfer ilmu sangat penting untuk memastikan pemahaman peserta didik dalam menerima pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemahaman siswa pada materi peluang dalam pembelajaran jarak jauh. Penelitian kualitatif berdasarkan studi kasus ini di lakukan di SMK Ekonomika Kota Depok, dengan tiga peserta didik dengan kategori kemampuan yang berbeda yaitu tingkat tinggi, menengah, dan rendah berdasarkan hasil belajar. Peneliti melakukan wawancara dengan menyebarkan kuesioner pada ketiga peserta didik melalui google form. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa pembelajaran jarak jauh (PJJ) dalam pemahaman mengenai materi peluang berdasarkan sejarahnya dapat di aplikasikan dalam kehidupan kurang menyeluruh dari ketiga siswa berdasarkan tingkat kemampuan. Kontribusi. Dapat mengidentifikasi pemahaman siswa selama pembelajaran jarak jauh berkontribusi terhadap pengetahuan yang harus dipersiapkan oleh guru dalam memberikan pembelajaran secara online di masa yang akan daring.

Full text article

Generated from XML file

References

Read More

Authors

Eni Endang Sulistyorini
eniendangsulistyorini82@gmail.com (Primary Contact)
Nurul Laili
Syifa Rahmadiana
Sulistyorini, E. E., Laili, N. ., & Rahmadiana, S. . (2021). Profil Pemahaman Siswa Pada Materi Peluang Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematis Melalui Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). International Journal of Progressive Mathematics Education, 1(2), 143–160. https://doi.org/10.22236/ijopme.v1i2.6569

Article Details