Peran Literasi Keuangan Islam Dan Inovasi Pengguna Dalam Meningkatkan Adopsi Fintech Serta Kinerja UMKM Di Kecamatan Matesih

Authors

  • Ihsyan Kolefiyan Universitas Muhammadiyah Karanganyar
  • Erwinda Sam Anafih Universitas Muhammadiyah Karanganyar

DOI:

https://doi.org/10.22236/alurban_vol7.i2/18318

Keywords:

Islamic financial literacy, fintech, MSMEs, user innovation, MSME performance

Abstract

UMKMs in Matesih Sub-district face challenges in financial management, especially in adopting financial technology (fintech) that can improve their performance. This study aims to provide the impact of Islamic financial literacy and user innovation on fintech adoption and MSME performance in the area. The method used is a survey with purposive sampling of MSME players who have used fintech for at least one year. Data were collected through questionnaires distributed online and analyzed using Smart PLS. The results show that Islamic financial literacy has a positive effect on user innovation, which in turn increases fintech adoption. In addition, fintech adoption is shown to improve MSME performance. These findings illustrate that improving financial literacy and user innovativeness can be an effective strategy to promote MSME growth in Matesih Sub-district

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anshori, M. A., Ariyadi, M. Y., Augtiah, I., Kurniawati, H. D., & Anafih, E. S. (2024). PENTINGNYA MEMBANGUN KEKUATAN BRAND ASSOSIATION SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN LOYALITAS PELANGGAN. GOVERNANCE: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal dan Pembangunan, 11(1).

Desa, M., Serai, P., & Perspektif, L. (2025). NUSANTARA : Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial ْPerpajakan. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(4), 1483–1490.

Didin Diandra dan Erwin Syahputra. (2021). Peran E-Marketing Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Perusahaan Di Era Inovasi Digital : Pendekatan Technologi Acceptance Model (TAM),” Jakarta 6, no. 1 (). Jurnal Tanri Abeng University Jakarta, 6(1), 115–119.

DP Nugraha, B. Setiawan, RJ Nathan, dan M. Fekete-Farkas, “Pendorong Adopsi Fintech untuk Inovasi bagi UKM di Indonesia,” J. Open Innov. Technol. Mark. Complex., vol. 8, no. 4, hal. 208, 2022, doi: 10.3390/joitmc8040208

Hasnanafisa, D. (2021). PENGARUH FINTECH DALAM MENINGKATKAN LITERASI KEUANGAN (Studi pada Generasi Milenial saat Pandemi Covid-19). Skripsi, 1–111. http://repository.unissula.ac.id/27713/1/31401800052_fullpdf.pdf

Hidayat, A. (2022). Peran Umkm (Usaha, Mikro, Kecil, Menengah) Dalam Pembangunan Ekonomi Nasional. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(6), 6707–6714.

Ihsyan, K., Kurniawati, H. D., Arofah, U., Sari, M. A., Saleh, A., & Rabbani, L. D. (2025). Dampak E-Service Quality dan E-market Orientation Terhadap E- wom melalui E-trust Sebagai Pemediasi Pada Pengguna Shopee. Jurnal Economic Rescources, 5(2), 250–262.

Imfrianti Augtiah, Saefudin Saefudin, & Sujatmiko Sujatmiko. (2024). Financial literacy improvement strategy to encourage fintech adoption and MSMEs performance in Karanganyar Regency. World Journal of Advanced Research and Reviews, 22(3), 1109–1116. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.22.3.1807

J. Kass-Hanna, AC Lyons, dan F. Liu, “Membangun ketahanan finansial melalui literasi keuangan dan digital di Afrika Selatan” Asia dan Afrika Sub-Sahara,” Emerg. Mark. Rev., vol. 51, no. PA, hlm. 100846, 2022, doi: 10.1016/j.ememar.2021.100846.

Kisin, D. L., & Setyahuni, S. W. (2024). Pengaruh Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan Dan Teknologi Finansial (Fintech) Terhadap Keberlanjutan UMKM Di Kota Semarang. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMA), 4(1), 116–129. https://doi.org/10.47709/jebma.v4i1.3478

K. K. B. Perekonomian, “Perkembangan UMKM sebagai Critical Engine Perekonomian Nasional Terus Mendapatkan Dukungan Pemerintah,” 2022.

Mulyanti, D., & Nurhayati, A. (2022). Penerapan Literasi Keuangan Dan Penggunaan Financial Technology Untuk Menilai Kinerja Keuangan Umkm Di Jawa Barat. Ekono Insentif, 16(2), 63–81. https://doi.org/10.36787/jei.v16i2.887

M. Susan, “Financial literacy and growth of micro, small, and medium enterprises in west java, indonesia,” Int. Symp. Econ. Theory Econom., vol. 27, pp. 39–48, 2020, doi: 10.1108/S1571-038620200000027004.

Nugraha, D. P., Setiawan, B., Nathan, R. J., & Fekete-Farkas, M. (2022). Fintech Adoption Drivers for Innovation for SMEs in Indonesia. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(4). https://doi.org/10.3390/joitmc8040208

Piliang, L. H. (2024). Public Administration Journal Vol. 8 No. 1 (2024) UMKM PENGGERAK RODA PEREKONOMIAN NASIONAL. 8(1), 1–8.

Rangkuti, A. R., Irham, M., Islam, U., Sumatera, N., & Inklusif, K. (2023). Analisis Peran Fintech Syariah Inklusif Pada Umkm Kota Medan. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 8(30), 122–138.

R. Hasan, M. Ashfaq, dan L. Shao, “Mengevaluasi Pendorong Adopsi Fintech di Belanda,” Glob. Bus. Rev., no. September, hlm. 1–2, 2021, doi: 10.1177/09721509211027402.

Saleh, M., Sinaga, A., & Mahmudiyah, S.-J. (2023). JEKSya Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah. JEKSya Jurnal, 2(1), 285–297.

S. Mukherjee dan MM Baral, “Mencapai kinerja organisasi dengan mengintegrasikan Internet of Things industri di UKM: perspektif negara berkembang,” 2023, doi: 10.1108/TQM07-2022-0221.

Y. Kakinuma, “Literasi keuangan dan kualitas hidup: pendekatan mediasi yang dimoderasi terhadap adopsi fintech dan rekreasi,” Int. J. Soc. Econ., vol. 49, no. 12, hlm. 1713– 1726, 2022, doi: 10.1108/IJSE-10-2021-0633.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Kolefiyan, I., & Erwinda Sam Anafih. (2023). Peran Literasi Keuangan Islam Dan Inovasi Pengguna Dalam Meningkatkan Adopsi Fintech Serta Kinerja UMKM Di Kecamatan Matesih. Al-Urban: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Filantropi Islam, 7(2), 217–232. https://doi.org/10.22236/alurban_vol7.i2/18318

Issue

Section

Articles