Pengaruh Variasi Temperatur Pengeringan Terhadap Daya Kilap Cat Pada Komponen Kendaraan Bermotor

Effect of Variation in Drying Temperature on Paint Glossy on Motor Vehicle Components

Authors

  • Sopiyan Universitas Negeri Jakarta
  • Muhammad Iqbal Universitas Negeri Jakarta
  • Ferry Budhi Susetyo Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.22236/metalik.v1i1.8462

Keywords:

Gloss; Temperature; SPCC

Abstract

Varies drying temperature will be carried out to see the characteristics formed such as gloss, bending ability, and adhesion resistance. The SPCC plate was cut and then carried out an epoxy painting process and dried. Then proceed with painting by giving black color and drying. Then proceed with the provision of varnish with a composition of 1:0.3 varnish and solvent. After completion, it is then baked in an oven with temperature variations of 40, 60, and 80ËšC for 25 minutes. The temperature of 40ËšC produces the highest gloss, which is 98.9 GU, good adhesion because there is no peeling paint and good bending results because there are no cracks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sopiyan, Universitas Negeri Jakarta

1Program Studi Pendidikan Teknik Mesin

References

Ariany, Z. (2014). Kajian Reparasi Pengecatan Pada Lambung Kapal (Studi Kasus Km. Kirana 3). Teknik, 35(1), 27–32. https://doi.org/10.14710/teknik.v35i1.6822

Cesyantikha, M., & Wahyudi. (2019). Analisis Pengaruh Perbandingan Campuran Thinner Dengan Varnish Terhadap Kualitas Hasil Pengecatan. Jurnal Kompetensi Teknik, 11(2), 28–33.

Dwiyati, S. T. (2015). Pengaruh Kadar Hardener Terhadap Kualitas Produk Pengecatan Plastik. Jurnal Konversi Energi Dan Manufaktur, 2(2), 65–72.

Hermianto, K. B., Utama, F. Y., & Herminanto, K.B., Utama, F. Y. (2018). Pengaruh Drying Process Terhadap Finishing Top Coat Pada Pengecatan Komponen Bodi Kendaraan Bermotor. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 06(1), 215–224.

Islahudin, N. (2019). Teknologi Proses Pengecatan Menggunakan Sistem Atomisasi Pada Produk Berbahan Plastik Di Industri Perakitan Sepeda Motor. Sintek, 13(1), 15–25.

Mulyanto, T., Supriyono, & Parama Arta, S. (2020). Pengaruh Perlakuan Awal Terhadap Daya Rekat Dan Kekuatan Lapisan Pada Proses Pengecatan Serbuk. Jurnal ASIIMETRIK: Jurnal Ilmiah Rekayasa & Inovasi, 2(1), 25–32. https://doi.org/10.35814/asiimetrik.v2i1.1186

Santiasih, I., Perkapalan, P., & Surabaya, N. (2016). Review : Partikulat Sekunder Dari Aktifitas Pengecatan. Jurnal Purifikasi, 16(1), 54–66.

Silvano, K., Triwiyatno, A., & Setiyono, B. (2017). Perancangan Sistem Pengaturan Suhu Pada Prototype Oven Pengering Cat ( Paint Booth ) Menggunakan Sensor DHT22 Berbasis Arduino Mega 2560 Dengan Kendali PID. Transient, 6(2), 1–9.

Siregar, R., & Abidin, T. (2020). Pengaruh Besar Temperatur Dan Lama Pemanasan Terhadap Daya Lekat Cat Pada Oven Portable Dalam Pengecatan Bodi Mobil. Jurnal Sains Dan Teknologi, 10(1), 14–22.

Soegijono, B., Susetyo, F. B., & Notonegoro, H. A. (2019). Perilaku Ketahanan Korosi Komposit Coating Poliuretan / Silika / Karbon Pada Baja Karbon Rendah. FLYWHEEL : Jurnal Teknik Mesin Untirta, V(1), 57–60.

Supriyono., Mulyanto, T., Miftahuddin, M. (2019). Analisis Pengaruh Suhu Pengovenan Terhadap Daya Rekat dan Kekuatan Lapisan Pada Pengecatan Serbuk. Jurnal Teknik Mesin, 21(2), 77–87.

Tyagita, D. A., Pratama, A. W., & Aprianto, D. B. (2019). Variasi Kadar Tiner Dan Temperatur Pengeringan Terhadap Kualitas Hasil Pengecatan Bodi Kendaraan Berbahan ABS. J-Proteksion, 4(1), 11–15. https://doi.org/10.32528/jp.v4i1.3017

Wahyu Ardyanto, M., & Yasa Utama, F. (2018). Rekayasa Komposisi Mixing Solvent Dan Varnish Terhadap Kualitas Hasil Pengecatan Menggunakan Gloss Meter. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 7(1), 26–33.

Downloads

Published

2022-01-14

How to Cite

Sopiyan, Muhammad Iqbal, & Ferry Budhi Susetyo. (2022). Pengaruh Variasi Temperatur Pengeringan Terhadap Daya Kilap Cat Pada Komponen Kendaraan Bermotor: Effect of Variation in Drying Temperature on Paint Glossy on Motor Vehicle Components. METALIK : Jurnal Manufaktur, Energi, Material Teknik, 1(1), 16–21. https://doi.org/10.22236/metalik.v1i1.8462