Main Article Content
Abstract
Technological advancements have transformed shopping patterns from conventional to online, yet
many businesses still lack an effective e-commerce platform. This research aims to develop a
website-based e-commerce system for clothing stores using ReactJS. The system development
employs the Waterfall method with stages of design, implementation, and testing. The design utilizes
Use Case Diagrams and Sequence Diagrams, while testing is conducted using Black Box Testing
methodology. The result of this research is an e-commerce platform that simplifies transactions,
product management, and customer management, thereby increasing business efficiency and digital
market reach effectively and efficiently. This platform also provides customers with a more
convenient and faster online shopping experience.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- A. Ijudin, A. S. (2020). Pengujian Black Box pada Aplikasi Berita Online dengan Menggunakan Metode Boundary Value Analysis. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 1, 8-12.
- Abadi, A. F. (2020). Studi Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi. Jurnal Benefita, 5(2), 264-274.
- Alfarisi, R. R. (2024). Pengembangan Aplikasi Web E-Commerce dan Donasi (Studi Kasus: Green Welfare Indonesia). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 8(7).
- Ardiyansyah, R. &. (2022). Sistem Informasi Penjualan Daging Menerapkan Model User Centered Design Berbasis Web. Jurnal Media Informatika Budidarma, 6(2), 760. doi:https://doi.org/10.30865/mib.v6i2.3562
- Astuti, R. F. (2022). Pengaruh Modernitas dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 14(2), 237-245.
- Dataindonesia. (2023, January 23). Transaksi e-Commerce RI Tak Capai Target pada 2022. Retrieved from Data Indonesia: https://dataindonesia.id/digital/detail/transaksi-ecommerce-ri-tak-capai-target-pada-2022
- Gunawan, F. a. (2019). Analysis of the effects of perceived ease of use and perceived usefulness on consumer attitude and their impacts on purchase decision on PT Tokopedia in Jabodetabek. European Journal of Business and Management Research, 4.
- Guring, D. S. (2024, 02 (February)). Perancangan Sistem Informasi Data Pelanggan Berbasis Web Pada Indogrosir Karawang. Jurnal Komputer dan Teknologi, 3(2), 43-48. Retrieved from Ngulikode: https://www.ngulikode.com/2023/02/panduan-pemula-untuk-menggunakan-fetch.html
- Maulida, N. H. (2022). Studi literatur penerapan metode prototype dan waterfall dalam pembuatan sebuah aplikasi atau website. Universitas Palangkaraya. Palangkaraya: Universitas Palangkaraya.
- Nursaid, F. F. (2020). Pengembangan Sistem Informasi Pengelolaan Persediaan Barang Dengan ReactJS Dan React Native Menggunakan Prototype (Studi Kasus: Toko Uda Fajri). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 46--55.
- Pratama, F. R. (2020). Pengembangan Aplikasi E-Commerce Menggunakan Payment Gateway Midtrans. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 4, 1133--1140.
- Purwanto, D. D. (2023). Pengembangan Aplikasi Human Resource Management pada PT. HJMB Menggunakan JS, React Native, dan GraphQL. Journal of Information System, Graphics, Hospitality and Technology, 5(2), 95-101. doi:https://doi.org/10.37823/insight.v5i2.337
- Rehatalanit, Y. (2021). Peran e-commerce dalam pengembangan bisnis. Jurnal Teknologi Industri, 5.
- Rosa, A. S. (2016). Rekayasa Perangkat Lunak Terstruktur Berorientasi Objek. Bandung: Informatika.
- S. Maji, J. F. (2021, October). What is in the black box? – A perspective on software in cryoelectron microscopy. Biophysical Journal, 120(20), 4307-4311. doi:10.1016/j.bpj.2021.09.015
- Sampurna, A. P. (2023). Pembangunan Aplikasi Website E-Commerce Dalam Peningkatan Penjualan Produk Perusahaan PT. Bala Biotech Indonesia. Journal Of Informatic Pelita Nusantara, 2, 433-438.
- Sartika, D. U. (2024, January 23). Fenomena Penggunaan E-Commerce terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa. WISSEN: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(3), 335-350. Retrieved from ANTARA News: https://www.antaranews.com/berita/3360933/rudiantara-e-commerce-terus-kuat-dan-jadi-penopang-ekonomi-ri-2023
- Setiawan, D. (2018). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Budaya. Jurnal Simbolika : Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62-72.
- Sihombing, R. A. (2023). Evaluasi Usability Aplikasi Shopee pada Proses Pembelian Online Dengan Metode User Centered Design. Jurnal SIFO Mikroskil, 24(2), 81-94. doi:https://doi.org/10.55601/jsm.v24i2.1023
- Utomo, B. T. (2022). Membangun Website E-Commerce Spare Part Yamaha Max’s Garage Semarang Dengan Menggunakan Metode UCD (User Centered Design). Google Scholar, 7(Sens 7).
References
A. Ijudin, A. S. (2020). Pengujian Black Box pada Aplikasi Berita Online dengan Menggunakan Metode Boundary Value Analysis. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 1, 8-12.
Abadi, A. F. (2020). Studi Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi. Jurnal Benefita, 5(2), 264-274.
Alfarisi, R. R. (2024). Pengembangan Aplikasi Web E-Commerce dan Donasi (Studi Kasus: Green Welfare Indonesia). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 8(7).
Ardiyansyah, R. &. (2022). Sistem Informasi Penjualan Daging Menerapkan Model User Centered Design Berbasis Web. Jurnal Media Informatika Budidarma, 6(2), 760. doi:https://doi.org/10.30865/mib.v6i2.3562
Astuti, R. F. (2022). Pengaruh Modernitas dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 14(2), 237-245.
Dataindonesia. (2023, January 23). Transaksi e-Commerce RI Tak Capai Target pada 2022. Retrieved from Data Indonesia: https://dataindonesia.id/digital/detail/transaksi-ecommerce-ri-tak-capai-target-pada-2022
Gunawan, F. a. (2019). Analysis of the effects of perceived ease of use and perceived usefulness on consumer attitude and their impacts on purchase decision on PT Tokopedia in Jabodetabek. European Journal of Business and Management Research, 4.
Guring, D. S. (2024, 02 (February)). Perancangan Sistem Informasi Data Pelanggan Berbasis Web Pada Indogrosir Karawang. Jurnal Komputer dan Teknologi, 3(2), 43-48. Retrieved from Ngulikode: https://www.ngulikode.com/2023/02/panduan-pemula-untuk-menggunakan-fetch.html
Maulida, N. H. (2022). Studi literatur penerapan metode prototype dan waterfall dalam pembuatan sebuah aplikasi atau website. Universitas Palangkaraya. Palangkaraya: Universitas Palangkaraya.
Nursaid, F. F. (2020). Pengembangan Sistem Informasi Pengelolaan Persediaan Barang Dengan ReactJS Dan React Native Menggunakan Prototype (Studi Kasus: Toko Uda Fajri). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 46--55.
Pratama, F. R. (2020). Pengembangan Aplikasi E-Commerce Menggunakan Payment Gateway Midtrans. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 4, 1133--1140.
Purwanto, D. D. (2023). Pengembangan Aplikasi Human Resource Management pada PT. HJMB Menggunakan JS, React Native, dan GraphQL. Journal of Information System, Graphics, Hospitality and Technology, 5(2), 95-101. doi:https://doi.org/10.37823/insight.v5i2.337
Rehatalanit, Y. (2021). Peran e-commerce dalam pengembangan bisnis. Jurnal Teknologi Industri, 5.
Rosa, A. S. (2016). Rekayasa Perangkat Lunak Terstruktur Berorientasi Objek. Bandung: Informatika.
S. Maji, J. F. (2021, October). What is in the black box? – A perspective on software in cryoelectron microscopy. Biophysical Journal, 120(20), 4307-4311. doi:10.1016/j.bpj.2021.09.015
Sampurna, A. P. (2023). Pembangunan Aplikasi Website E-Commerce Dalam Peningkatan Penjualan Produk Perusahaan PT. Bala Biotech Indonesia. Journal Of Informatic Pelita Nusantara, 2, 433-438.
Sartika, D. U. (2024, January 23). Fenomena Penggunaan E-Commerce terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa. WISSEN: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(3), 335-350. Retrieved from ANTARA News: https://www.antaranews.com/berita/3360933/rudiantara-e-commerce-terus-kuat-dan-jadi-penopang-ekonomi-ri-2023
Setiawan, D. (2018). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Budaya. Jurnal Simbolika : Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62-72.
Sihombing, R. A. (2023). Evaluasi Usability Aplikasi Shopee pada Proses Pembelian Online Dengan Metode User Centered Design. Jurnal SIFO Mikroskil, 24(2), 81-94. doi:https://doi.org/10.55601/jsm.v24i2.1023
Utomo, B. T. (2022). Membangun Website E-Commerce Spare Part Yamaha Max’s Garage Semarang Dengan Menggunakan Metode UCD (User Centered Design). Google Scholar, 7(Sens 7).
