Main Article Content
Abstract
Technological advances have had a great influence in various areas of life, including in the digital entertainment industry such as video games. There are many children who are more interested in playing games than learning, which can result in a decrease in interest in learning academic activities. Therefore, finding an effective method to balance children's interest in learning by playing games is very important. One solution is to create educational games that provide a fun and interactive learning experience. This research aims to develop an educational game that can help children play while learning. The development of 2D educational games for science subjects uses Unity Engine and MDLC (Multimedia Development Life Cycle) as development methods. From the results of the discussion, the creation of the game was successful. Based on the results of application testing that has been carried out on educational games, all components of this game function properly and there are no problems. In addition, beta testing shows that this educational game has been proven to be able to increase students' interest in learning
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- Amanda, D. A., & Putri, A. R. (2019). Pengembangan Game Edukasi Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar Berbasis Android Di Sdn 1 Jepun. JOEICT (Jurnal of Education and Information Communication Technology), 3(2), 160–168.
- Angga Wira Prayudi, K., Resika Arthana, I. K., & Agus Wirawan, I. M. (2015). Pengembangan Game Labrin Matematika Tingkat SD. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 4(5).
- Candra Setyawan, W., Sulthoni, & Ulfa, S. (2019). Pengembangan Multimedia Game Edukasi Ipa Lapisan Bumi Untuk MTs. JKTP (Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan), 2(1), 30–36. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/index
- Caroline Wibowo, M. (n.d.). Membuat Video Game Dengan 3D Unity (M. Caroline Wibowo, Ed.). Yayasan Prima Agus Teknik Bekerja sama dengan Universitas Sains & Teknologi Komputer (Universitas STEKOM).
- Chotijah, U., Dwi Bhakti, H., Farhan, M., Ijlal, M., & Wicaksono, R. (2023). Workshop Pembuatan Game Android Pada Siswa SMA Muhammadiyah 8. Jurnal Abdi Bhayangkara UBHARA Surabaya , 5(1), 1589–1594. http://ejournal.lppm.ubhara.id
- Habib, M., Wahyu Widodo, D., & Aris Saputra, M. (2023). Perancangan Game Edukasi Waktu Dan Durasi Untuk Siswa Kelas 2 SD. Agustus, 7, 2549–7952.
- Hamari, J., Shernoff, D. J., Rowe, E., Coller, B., Asbell-Clarke, J., & Edwards, T. (2016). Challenging games help students learn: An empirical study on engagement, flow and immersion in game-based learning. Computers in Human Behavior, 54, 170–179. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.045
- Laksmita, N. C., Fairul Filza, M., Setiaji, B., & Akbar. (2023). Game Bertema Cerita Rakyat “Si Kerudung Merah Dan Sang Serigala” dengan Metode Pengembangan Game Development Life Cycle. KLIK: Kajian Ilmiah Informatika Dan Komputer, 4(1), 317–322. https://doi.org/10.30865/klik.v4i1.1127
- Maeylani, W., & Perdana Sari, Y. (2023). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Buah-Buahan Beserta Manfaatnya Berbasis Android Dengan Metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC) Untuk Anak Usia 7-10 Tahun (Studi Kasus: Perumahan RT 03 Pamulang Barat). OKTAL : Jurnal Ilmu Komputer Dan Science, 2(3), 776–787.
- Mahendra Dwi Putra, Y., & Nugroho, A. (2022). Pengembangan Game Edukasi “Super Mathrio Bros” Berbasis Unity Sebagai Media Pembelajaran Berhitung. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 5(2), 261–269.
- Mustofa, Ma’arif, V., Wijianto, R., & Pernando, F. (2019). Penerapan Byl’s Game Development Life Cycle Dalam Perancangan Video Game Oracle for Angel. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komputer, 4(2), 191–196. www.bsi.ac.id
- Nirwana, N. C., & Purwanto, A. (2022). Pengembangan Teknologi Game Indonesia “Pramuka Asik” Menggunakan Unity 2d Engine Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2103–2116.
- Nurchim, & Purwanto, E. (2023). Penerapan Game Edukasi Guna Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Duta Abdimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 37–42.
- Saputra, W., Irma Purnamasari, A., Danar Dana, R., & Rizki Rinaldi, A. (2020). Game Edukasi Mengenal Negara Asean Untuk Meningkatkan Minat Belajar Ilmu Pengetahuan Berbasis Android. KOPERTIP: Jurnal Ilmiah Manajemen Informatika Dan Komputer, 4(3), 103–107. http://jurnal.kopertipindonesia.or.id/
- Setiawan, D. M., & Wiguna, W. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Mobile Menggunakan Unity di TK Ryadlol Hasanah. EProsiding Teknik Informatika (PROTEKTIF), 1(1), 208–217. http://eprosiding.ars.ac.id/index.php/pti
- Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
References
Amanda, D. A., & Putri, A. R. (2019). Pengembangan Game Edukasi Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar Berbasis Android Di Sdn 1 Jepun. JOEICT (Jurnal of Education and Information Communication Technology), 3(2), 160–168.
Angga Wira Prayudi, K., Resika Arthana, I. K., & Agus Wirawan, I. M. (2015). Pengembangan Game Labrin Matematika Tingkat SD. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 4(5).
Candra Setyawan, W., Sulthoni, & Ulfa, S. (2019). Pengembangan Multimedia Game Edukasi Ipa Lapisan Bumi Untuk MTs. JKTP (Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan), 2(1), 30–36. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/index
Caroline Wibowo, M. (n.d.). Membuat Video Game Dengan 3D Unity (M. Caroline Wibowo, Ed.). Yayasan Prima Agus Teknik Bekerja sama dengan Universitas Sains & Teknologi Komputer (Universitas STEKOM).
Chotijah, U., Dwi Bhakti, H., Farhan, M., Ijlal, M., & Wicaksono, R. (2023). Workshop Pembuatan Game Android Pada Siswa SMA Muhammadiyah 8. Jurnal Abdi Bhayangkara UBHARA Surabaya , 5(1), 1589–1594. http://ejournal.lppm.ubhara.id
Habib, M., Wahyu Widodo, D., & Aris Saputra, M. (2023). Perancangan Game Edukasi Waktu Dan Durasi Untuk Siswa Kelas 2 SD. Agustus, 7, 2549–7952.
Hamari, J., Shernoff, D. J., Rowe, E., Coller, B., Asbell-Clarke, J., & Edwards, T. (2016). Challenging games help students learn: An empirical study on engagement, flow and immersion in game-based learning. Computers in Human Behavior, 54, 170–179. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.045
Laksmita, N. C., Fairul Filza, M., Setiaji, B., & Akbar. (2023). Game Bertema Cerita Rakyat “Si Kerudung Merah Dan Sang Serigala” dengan Metode Pengembangan Game Development Life Cycle. KLIK: Kajian Ilmiah Informatika Dan Komputer, 4(1), 317–322. https://doi.org/10.30865/klik.v4i1.1127
Maeylani, W., & Perdana Sari, Y. (2023). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Buah-Buahan Beserta Manfaatnya Berbasis Android Dengan Metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC) Untuk Anak Usia 7-10 Tahun (Studi Kasus: Perumahan RT 03 Pamulang Barat). OKTAL : Jurnal Ilmu Komputer Dan Science, 2(3), 776–787.
Mahendra Dwi Putra, Y., & Nugroho, A. (2022). Pengembangan Game Edukasi “Super Mathrio Bros” Berbasis Unity Sebagai Media Pembelajaran Berhitung. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 5(2), 261–269.
Mustofa, Ma’arif, V., Wijianto, R., & Pernando, F. (2019). Penerapan Byl’s Game Development Life Cycle Dalam Perancangan Video Game Oracle for Angel. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komputer, 4(2), 191–196. www.bsi.ac.id
Nirwana, N. C., & Purwanto, A. (2022). Pengembangan Teknologi Game Indonesia “Pramuka Asik” Menggunakan Unity 2d Engine Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2103–2116.
Nurchim, & Purwanto, E. (2023). Penerapan Game Edukasi Guna Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Duta Abdimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 37–42.
Saputra, W., Irma Purnamasari, A., Danar Dana, R., & Rizki Rinaldi, A. (2020). Game Edukasi Mengenal Negara Asean Untuk Meningkatkan Minat Belajar Ilmu Pengetahuan Berbasis Android. KOPERTIP: Jurnal Ilmiah Manajemen Informatika Dan Komputer, 4(3), 103–107. http://jurnal.kopertipindonesia.or.id/
Setiawan, D. M., & Wiguna, W. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Mobile Menggunakan Unity di TK Ryadlol Hasanah. EProsiding Teknik Informatika (PROTEKTIF), 1(1), 208–217. http://eprosiding.ars.ac.id/index.php/pti
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta