Main Article Content

Abstract

Introducing the Hijaiyah letters to elementary school children is very important at the Al-Qur'an Education Park, elementary school level and Islamic Religious Education in Kindergarten. The problem felt by students at SDN JATIRANGGA II is that they still use media such as blackboards, books and posters in learning hijaiyah letters during Islamic Religious Education subjects. So students have a little difficulty in getting material related to learning hijaiyah letters. To overcome this problem, the author created an Android-based learning application using the multimedia development life cycle (MDLC) method. Making applications specifically for children under 10 years of age. This application only discusses hijaiyah letters and the harakat or punctuation marks in hijaiyah letters. The results of this research can make it easier for teachers and students to learn material related to hijaiyah letters and harakat. Based on the questionnaire that was given to teachers and students, 89.6% agreed that this application could help children understand the letters and hijaiyah characters. So this Android-based learning media can help teaching activities at SDN Jatirangga II.

Keywords

Hijaiyah letters Learning Media Multimedia Development Life Cycle Huruf hijaiyah Media Pembelajaran Multimedia Development Life Cycle

Article Details

Author Biography

Estu Sinduningrum, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta

Department of Informatic Engineering

Faculty of Engineering

How to Cite
Sinduningrum, E., & Muhammad Irfan Faris. (2023). Pembuatan Aplikasi Belajar Harakat Hijaiyah Untuk Anak Sekolah Dasar. Jurnal Teknik Informatika Dan Komputer, 2(2), 37–43. https://doi.org/10.22236/jutikom.v2i2.12463

References

  1. Adrian, A., & Dewi, I. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dalam
  2. Pembelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 11(1), 1. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v11i1.120222
  3. Afiatul Ulumik, R., & Irma Purnamasari, A. (2023). Perancangan Aplikasi Pengolahan Data Penyandang Disabilitas Berbasis Web Pada Dinas Sosial Kabupaten Cirebon. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(1), 395–402. https://doi.org/10.36040/jati.v7i1.6314
  4. Jamaliah Hasballah, Dewi Fitriani, S. (2021). Pengembangan media taman huruf hijaiyah untuk memperkenalkan huruf hijaiyah pada anak usia dini. Stetic, 184–197.
  5. Kuntoro, A., Takwila, A., Bersama, P. H., & Bersama, P. H. (2022). PARAVISUAL : Jurnal Desain Komunikasi Visual dan Multimedia Politeknik Harapan Bersama VIDEO MOTION GRAPHIC. 2(1), 69–78.
  6. Kurniawan, P. (2019). Aplikasi Media Pembelajaran Teknik Bermain Bola Basket Menggunakan Teknologi Augmented Reality. 5(3), 1–13.
  7. Maeylani, W., & Sari, Y. P. (2023). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Buah-Buahan Beserta Manfaatnya Berbasis Android Dengan Metode Multimedia Development Life Cycle ( MDLC ) Untuk Anak Usia 7-10 Tahun ( Studi Kasus : Perumahan RT 03 Pamulang Barat ). 2(3), 776–787.
  8. Oktarina, Y., & Mulyani, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Kuliah Keperawatan Medikal Bedah III. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(1), 651. https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i1.1976
  9. Perdana, G., Cahyo, A., Ar, A., Awaludin, R., Studi, P., Informatika, T., Gedong, K., Rebo, P., & Timur, J. (2023). Sistem informasi pengolahan penjualan dan persediaan obat pada apotek fifa. 04(02), 203–210.
  10. Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185
  11. Prasetyo, F., Rachmatsyah, A. D., Nur, J., & Adam, F. (2020). Penerapan Aplikasi Android Pengenalan Huruf Hijaiyah Metode Waterfall Pada Paud Al Fina. Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi Dan Komputer), 9(3), 412–419. https://doi.org/10.32736/sisfokom.v9i3.883
  12. Wanda, I., Oka, A. A. K., Kadek, N., & Wirdiani, A. (2020). Perancangan User Interface dan User Experience pada SIMRS Modul Payroll. JITTER : Jurnal Ilmiah Teknologi Dan Komputer, 1(2). https://ojs.unud.ac.id/index.php/jitter/article/view/69466
  13. Widya Khafa Nofaa, Dewi Anggraini Puspa Hapsari, & Dinda Salsabila Putri. (2023). Aplikasi Pembelajaran Huruf Hijaiyah Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Teknik, 2(1), 11–19. https://doi.org/10.56127/juit.v2i1.473
  14. Zega, Y. K. (2022). Peran Guru PAK Memanfaatkan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. Jurnal Apokalupsis, 13(1), 70–92. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v13i1.41