Main Article Content

Abstract

This study aims to explain the role of Mother Mattress in the world of children. Mrs. Kasur or with the real name Sandiah is one of the Indonesian education leaders who is active in children”s education. Mrs. Kasur”s journey began when she followed in her husband”s footsteps as a host and nanny at RRI Garut in 1947. Mrs. Kasur followed in her husband”s footsteps because she was interested in the education of Indonesian children who were still underdeveloped. It was this problem that made Mrs. Kasur and her husband start dedicating themselves to Indonesian children”s education by creating children”s songs, filling in children”s stories, and conducting social activities about children. One of the famous and legendary songs written by Mrs. Kasur, namely "Sweet All" and the fairy tale "Three Little Warriors" which is still well-known today.

Keywords

Bu Kasur Tokoh Pendidikan Anak

Article Details

References

  1. Ade K., S. Y. (2008). Strategi Pembelajaran Paud Melalui Metode Dongeng bagi Pendidik Paud. Jurnal Ilmiah, Vol.3, No. 2.
  2. Adeng, W. K. (1995). Peranan Desa Dalam Perjuangan Kemerdekaan . Jakarta: Proyek Inventisasi dan Dokumentasi Sejarah Nasional Jakarta.
  3. Alimudding, Johar (2015). Lagu Anak sebagai Satu Sarana Mendidik Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Vol. 22, No. 2
  4. Anjani, Anatasia.(2022, 16 Januari) Mengenal Sandiah Ibu Kasur, Pencipta Lagu Anak yang Jadi Google Doodle. Diambil dari detikedu
  5. Asri, M. (2017). Dinamika Kurikulum di Indonesia. Program Studi PGMI, Volume 4, Nomor 2.
  6. Bu Kasur, N. P. (2006 ). Tiga Pendekar Cilik. Jakarta: Balai Pustaka.
  7. Chusna, Fitria (2022, 23 April). Bu Kasur dan Cintanya untuk Anak-Anak dalam Bait Lagu hingga Pendidikan. Diambil dari Kompas
  8. Corne, Kezia Veronica. (2022, 15 Agustus). Profil Sandiah Ibu Kasur Pengarang Lagu Anak-Anak Lengendaris dari Kariernya. Diambil dari Inews.id
  9. Dasucina. (2023). Sasana Tresna Werdha "Ria Pembangunan" Cibubur Memasuki Usia 39 Tahun. Jakarta: Kanal Kesehatan.
  10. Djohan, d. (1993). Sejarah Pendidikan di Indonesia Zaman Penjajahan. Jakarta: CV. Manggala Bhakti.
  11. Djohan. (2009). Psikologi Musik. Yogyakarta: Best Publisher.
  12. Fatimah, Sitti,dk (2022). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Tulunggung:Akademi Pustaka
  13. Fiske, J. (2005). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo.
  14. Freire, P. (1999). Politik Pendidikan, Kebudayaan, dan Pembebasan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  15. Helius S., H. W. (1986). Daeng Soetigna : Bapak Angklung Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
  16. Hidatullah, Riyan.(2019). Pendidikan Musik : Pendekatan Musik untuk Anak di Era 4.0. Padang : Erka
  17. Hidayati, S. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Jawa Timur: Kanaka Media.
  18. https://amp.kompas.com/nasional/read/2022/04/23/13150811/bu-kasur-dan-cintanya-untuk-anak-anak-dalam-bait-lagu-hingga-pendidikan
  19. https://amp.tirto.id/kisah-pak-kasur-dan-bu-kasur-mendidik-anak-indonesia-cPFG
  20. https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-5900149/mengenal-sandiah-ibu-kasur-pencipta-lagu-anak-yang-jadi-google-doodle/amp
  21. https://www.inews.id/amp/news/nasional/profil-sandiah-ibu-kasur-pengarang-lagu-anak-anak-legendaris-dari-kariernya
  22. Hutagalung, B. R. (2010). Serangan Umum 1 Maret 1949. Yogyakarta: LKIS Yogyakarta.
  23. Ika B.., N. H. (2010). Pengembangan Program Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.
  24. Kadar, H. (1987). Pak Kasur dengan Taman Kanak - Kanaknya. Bandung: Tarate Bandung.
  25. Kartini. (1945). Habis Gelap Terbitlah Terang . Jakarta: Balai Pustaka.
  26. Kuntowijoyo. (2018). Pengantar Ilmu Sejarah . Yogyakarta: Tiara Wacana.
  27. Leirissa, R. D. (1994). Ensiklopedia Tokoh Kebudayaan. Jakarta: Proyek Inventarisasi dan Dokumentasi Sejarah.
  28. Momon, d. (2008). Sumpah Pemuda: Latar Sejarah dan Pengaruhnya bagi Pergerakan Nasional. Jakarta: Museum Sumpah Pemuda.
  29. Mulyana, Sularso (2020). Seni Musik. Jakarta:Pusat Pembukuan
  30. Naning, d. (2001). Pak Kasur: Pengabdian Pendidikan . Pustaka Azet.
  31. Nur A, S. H. (2018). Keterampilan Mendongeng. Jakarta: Pustaka Ranggon.
  32. Rachmi, Tetty. Modul : Kontrubusi Musik pada Perkembangan Anak Usia Dini
  33. Sanityastuti, M. S. (2007). Membaca Televisi Indonesia: Sebuah Upaya Menyikapi Tayangan Televisi. Jurnal Komunikasi, Vol. 2, No.1.
  34. Sardiman, R. D. (2012). Dinamika Pendidikan Pada Masa Orde Baru (Kebijakan Daoed Joseof dan Nugroho Notosusanto). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
  35. Sit, M. (2015). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Medan: Perdana Mulya Sarana.
  36. Suhartono W., N. H. (2017). Ki Hajar Dewantara: Pemikiran dan Perjuangannya. Jakarta: Museum Kebangkitan Nasional.
  37. Susanti, E. (2014). Pembawa Acara (Pewara). Bogor: In Media.
  38. Susiana D., J. P. (2003). Anak - Anak dalah Duniaku : Album Perjalanan Ibu Kasur . Jakarta: PT. Grasindo .
  39. Teguh, Irfan. (2018, 23 Juli). Kisah Pak Kasur dan Bu Kasur Mendidik Anak Indonesia. Diambil dari Tirto
  40. Tovey, H. (2013). Bringing the Froebel Approach to Your Early Years Practice. USA: Routledge.
  41. Tyasrinestu, Fortunata (2019). Lagu Anak dan Dongeng sebagai Media Pembelajaran Kreatif Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional PBSI UPY
  42. Winda K., d. (2022). Sejarah Perkembangan Radio. Edukasi Non Formal, Vol. 3 No. 2.

Most read articles by the same author(s)