Pengaruh Pendidikan Karakter, Budaya Organisasi, dan Peran Orangtua Terhadap Mutu Pendidikan SMP Muhammadiyah Se-Kota Batam
Abstract
This study is intended to analyze the influence of organizational culture character education, and the role of parents on the quality of education at Muhammadiyah Middle Schools in Batam City. The variables studied were character education (X1), organizational culture (X2), parental roles (X3), and quality of education (Y). A quantitative approach with a correlational design was used in the investigation with a non-probability sampling technique (census) of 119 respondents. Questionnaires and documentation were used for data collection. Descriptive statistical analysis, and multiple linear regression were used for data analysis. The results of multiple regression analysis obtained the equation for the quality of education (Y) = 05.830 + 0.366X1 + 0.758X2 +0.037X3. The results of multiple regression analysis show that the organizational culture variable has a greater value in influencing the quality of education. F test results obtained Fcount > Ftable that is 134,941 > 2,05. The conclusion is that the variables of character education, organizational culture, and the role of parents simultaneously and significantly impact the quality of education at Muhammadiyah Middle Schools in Batam City.
Full text article
References
Arsy, G. R., Listyarini, A. D., & Nyumirah, S. (2021). Pendampingan Psikologis Orang Tua Pada Anak Usia Sekolah Selama Pembelajaran Daring. Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan Masyarakat Cendekia Utama, 10(2), 161. https://doi.org/10.31596/jcu.v10i2.762.
Budhiarti, Y., Wahyudi ., dan Sukmawati. (2017). Pengaruh BudayaSekolah dan Motivasi KerjaTerhadapMutu Guru Pada Smp Negeri di KecamatanSekayam. Jurnal Pendidikan Dan PembelajaranKhatulistiwa. Vol. 6, No. 2, 9-11.
Edison, Emron. Yohny anwar, Imas komariyah. (2016). Manajemen Sumber Daya. Manusia. Bandung: Alfabeta.
Fatoni, A. (2017). The Strategy Of Character Education In Globalization Era. International Journal Of Scientific & Technology Research. Vol. 6, No. 04, 112-113.
Irjanti, R. dan Setiawati, F. A. (2016). Pengaruh Nilai-Nilai Karakter Terhadap Prestasi Belajar di SDIT Salman Al Farisi. JurnalPendidikan Karakter, No. 1, 40-42.
Karissa, M. (2021). Pengaruh Pendidikan Karakter, Budaya Sekolah, dan Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa di MAN 2 Banyumas. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1).
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Draf Dokumen Kurikulum 2013. (Jakarta: Kemendikbud, 2013).
Lickona, T(2015). Character Matters; Persoalan Karakter, Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian Yang Baik, Integritas dan Kebajikan Penting Lainnya, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Lumbantobing, W. L., & Purnasari, P. D. (2021). Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Motivasi Dan Disiplin Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Selama Pandemi Di Wilayah Perbatasan. Sebatik, 25(2), 555–561. https://doi.org/10.46984/sebatik.v25i2.1653
Madjid, U., Nurrahman, A., & Wahyuni, N. (2021). Implementasi Program Dana Bantuan Operasional Sekolah (Bos) Tingkat Pendidikan Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Bandung Provinsi Jawa Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Bhakti Praja, 11(1), 65–84. https://doi.org/10.33701/jiwbp.v11i1.1989
Mailani, I., Pendidikan, P., Islam, A., Islam, U., & Singingi, K. (2019). Pengaruh Pendidikan Karakter Terhadap Mutu Akademik Siswa Di Ma Syafa ' Aturrasul Beringin Batu. 1(2), 88–96.
Makhshun, T., & Khalilurrahman, K. (2018). Pengaruh Media Massa Dalam Kebijakan Pendidikan. TA'DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 57. https://doi.org/10.30659/jpai.1.1.57-68
Manasikana, A., & Anggraeni, C. W. (2018). Pendidikan karakter dan mutu pendidikan indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2018, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 102–110.
Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah 2017. Kurikulum Pendidikan Al-Islam, Kemuhammadiyahan, dan Bahasa Arab (ISMUBA) Tahun 2017. Jakarta: Majelis DIKDASMEN
Munthe, A. P., & Halim, D. (2019). Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini Melalui Buku Cerita Bergambar. Satya Widya, 35(2), 98–111. https://doi.org/10.24246/j.sw.2019.v35.i2.p98-111
Rahayu, P., Rohana, R., & Febriani, E. (2021). Analisis Peran Orang Tua Sebagai Pengganti Guru Sekolah di Masa Pandemi Covid-19 Siswa SMP Negeri 1 Panai Tengah Kabupaten Labuhanbatu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1), 87–95. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i1.157
Rahimah. (2021). Kemitraan Sekolah Dan Orang Tua Sebagai Bentuk Peningkatan Kualitas Pendidikan Peserta Didik. 81, 3.
Sugiyono (2014). Statistika Penelitian. Bandung : Alfabeta.
Suhardi, D. (2020). Peta Jalan Pendidikan Dasar dan Menengah Muhammadiyah. Makalah disajikan pada RapatKerja Nasional. Desember 2020. Jakarta : Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Muhammadiyah.
Susanti, W. T., & Ain, S. Q. (2022). Peran Orangtua dan Guru dalam Pendampingan Belajar di Rumah Bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak Covid-19. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 9–16. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/42882
Tiara Dewi, Muhammad Amir Masruhim, R. S. (2016). Laboratorium Penelitian Dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur, April, 5–24.
Victoria, J. R., Matin, M., Rochanah, R., & Kemal, I. (2021). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Komunikasi Terhadap Mutu Layanan SMP Negeri di Kecamatan Pesanggrahan Jakarta Selatan. Visipena, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1461
Wajib, M., & Tahun, B. (2021). Biaya Operasional Sekolah ( Bos ) Dalam Upaya Di Mts Nw Teros Tahun Anggaran. Jurnal IPDN Vol.7.
Widia, E. (2020), UrgensiPendidikan Karakter di LingkunganKeluarga, Fakta Hukum Indonesia, Edisi 56 Thn V/agustus 2020, 6-8.(https://mataram.antaranews.com/berita/128386/urgensi-pendidikan-karakter-di-lingkungan-keluarga
UU RI Tahun 2005 tentang Guru dan Dosenserta UU RI No. 20 Tahun 2003 tentangSisdiknas, Ibid. h. 74.